početak izgradnje

Prvi kontejneri na Zagrebačku obalu stižu polovinom 2025.

Godišnje će Rijeka Gateway u prvoj fazi rada prekrcavati između 500 tisuća i 650 tisuća kontejnera, a izgradnjom druge faze, koja je predviđena deset godina nakon završetka prve, kapacitet terminala bit će povećan na milijun TEU-a (ekvivalent dvadesetstopnog kontejnera)¸.

Uz vatromet i zvuke bubnjeva na Zagrebačkoj obali svečano je obilježen početak radova na infrastrukturi i opremanju Rijeka Gateway kontejnerskog terminala na kojemu bi prvi kontejneri trebali biti prekrcani polovinom 2025. godine. Terminal će, kad počne s operativnim radom, kako je na svečanosti naglasio Koen Benders, predsjednik uprave Rijeka Gatewaya, izravno zapošljavati više od tristo ljudi, a očekuje se otvaranje ukupno više od tisuću novih radnih mjesta, u različitim djelatnostima povezanim s njegovim radom. Godišnje će Rijeka Gateway, tvrtka u vlasništvu APM Terminalsa, odnosno Maersk grupe i ENNA Logica, koja upravlja terminalom, u prvoj fazi njegova rada prekrcavati između 500 tisuća i 650 tisuća kontejnera, a izgradnjom druge faze, koja je predviđena deset godina nakon završetka prve, kapacitet terminala bit će povećan na milijun TEU-a (ekvivalent dvadesetstopnog kontejnera). U prvoj fazi planirano je ulaganje od 200 milijuna eura u naredne dvije godine, uz još 180 milijuna u drugoj fazi.


Obilježavanje početka radova na kontejnerskom terminalu Rijeka Gateway, Zagrebačka obala, SNIMIO: VEDRAN KARUZA


Službenom početku radova prisustvovali su, uz predstavnike Rijeka Gatewaya, Maersk grupe i ENNA grupe, Josip Bilaver, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, riječki gradonačelnik Marko Filipović, zamjenica primorsko-goranskog župana Marina Medarić, ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa i brojni drugi uzvanici iz gospodarskog i javnog sektora.


Brojni benefiti


– Izgradnja terminala imat će pozitivan utjecaj na lokalnu zajednicu. Polako ali sigurno ovu lokaciju pretvaramo u svjetionik inovacija na Jadranu. Rijeka Gateway bit će prva luka na Jadranu s električnim kontejnerskim dizalicama na daljinsko upravljanje, a s dubinom obale od čak 20 metara spremni smo dočekati neke od najvećih svjetskih kontejnerskih brodova. Ovo nije samo projekt, ovdje stvaramo nasljeđe za budućnost. Ovaj će terminal biti logistički koridor koji će Rijeku povezati sa srcem Europe. Ne radi se ni samo o biznisu, nego o strateškom projektu za naše dioničare, lučku zajednicu i cijelu Hrvatsku, rekao je Benders.


Član uprave tvrtke Tomislav Žunić je istaknuo da će od kontejnerskog prometa na terminalu, uz brojne benefite za gospodarstvo, izravne fiskalne koristi imati i Republika Hrvatska.


– Očekujemo da će se u prvoj fazi poslovanja fiskalni doprinos državi kretati oko 100 milijuna eura, a nakon 2030. godine računamo da će isti biti do 200 milijuna eura. Osim toga, vodimo računa i o održivosti, implementirajući najsuvremenije tehnologije kako bismo smanjili naš ugljični otisak, rekao je Žunić.


Cesta D 403, Obilježavanje početka radova na kontejnerskom terminalu Rijeka Gateway, Zagrebačka obala, SNIMIO: VEDRAN KARUZA


U Rijeku je na svečanost obilježavanja početka radova doputovao i Aymeric Chandavoine, predsjednik za Europu A. P. Moller – Maerska koji je istaknuo da je Maersk na hrvatskom tržištu prisutan od 2004. godine.


– Ponosan sam na to što danas mogu ponovo potvrditi snažnu predanost Maerska Hrvatskoj. Nakon što bude dovršen, Rijeka Gateway pružit će nove mogućnosti značajno skraćujući vrijeme tranzita prema jadranskom i srednjoeuropskom tržištu, zahvaljujući željezničkoj povezanosti sa zaleđem te će otvoriti novo logističko poglavlje za Hrvatsku i regiju, rekao je Chandavoine.


Zvonimir Novak, direktor poslovnog razvoja ENNA-e kazao je da je terminal prilika za pozicioniranje Rijeke kao ključnog morskog izlaza za zemlje središnje i jugoistočne Europe.


– Postoji veliki prostor za povećanje tereta u svim lukama sjevernog Jadrana. Na nama je da na najbolji mogući način iskoristimo prednosti ovog terminala, lokacije, znanja i iskustva koje imamo na raspolaganju, kazao je Novak.


Biznis i identitet


Državni tajnik i izaslanik premijera Andreja Plenkovića Josip Bilaver istaknuo je dobru suradnju državne i lokalne vlasti, kao i gospodarstva na projektu izgradnje novog terminala, drugih projekata, poput Državne ceste 403 koja spaja terminal s riječkom zaobilaznicom, a na kojoj bi radovi, kako je najavio, trebali biti završeni do kraja ovog mjeseca.


– Rijeka Gateway pridonijet će dugoročnom pozicioniranju riječke luke kao prometnog čvorišta i dodtano ojačati poziciju Hrvatske na prometnoj i gospodarskoj karti svijeta. Zajedno s drugim projektima poput ceste D 403 u konačnici će dati konkretan doprinos gospodarskom razvoju i Rijeke i Primorsko-goranske županije, i Primorja i Kvarnera. Sve to moguće je ako postoji duh partnerstva koji njeguje ova Vlada, uz konstruktivnu i dobru suradnju s lokalnom i regionalnom vlasti. To je riječka priča uspjeha, rekao je Bilaver.


Gradonačelnik Filipović smatra da će se realizacijom investicije u Rijeka Gateway terminal stvoriti preduvjeti da Rijeka preuzme vodeću poziciju u ovom dijelu Europe.


– Luka za nas nije pitanje samo biznisa nego i našeg identiteta i povezanosti s morem. Luka je imala u prošlosti uspone i padove, ali je unatoč tome rasla i opstala. Bilo je različitih promišljanja o razvoju i budućnosti lučkog područja, a zahvaljujem svima koji su gurali ne samo ovaj projekt nego i mnogobrojne druge projekte na lučkom području koji osiguravaju novi razvoj i radna mjesta. Sve te aktivnosti zaokružujemo danas, s početkom radova na novom kontejnerskom terminalu, a vjerujem da ćemo se ovdje naći za manje od dvije godine, kad se budu prekrcavali prvi kontejneri, rekao je Filipović, naglasivši da osim samog terminala, za život grada i njegovih stanovnika važnu ulogu ima i cesta D 403, koja terminal i zapadni dio grada izravno povezuje s obilaznicom.


Zamjenica župana Primorsko-goranske županije Marina Medarić istaknula je da ulaganje u Rijeka Gateway terminal otvara vrata za razvoj i napredak regije i cijele zemlje.


– To su ujedno i prilike za naše sugrađane da ostvare svoje snove, izgrade karijere i osiguraju bolju budućnost za svoje obitelji, ali i da privuku neke nove sugrađane, rekla je Medarić.


Ravnatelj Lučke uprave Denis Vukorepa je govorio o razvoju projekta Rijeka gateway koji je pokrenut prije gotovo dvadeset godina, ali i o onome što on znači za budućnost luke.


– Zajedno sa sadašnjim terminalom na Brajdici, vrlo brzo ćemo doći do milijun TEU-a godišnje, što je slično sadašnjem prometu u Kopru i nešto više nego u Trstu, ali s izgradnjom druge faze kapacitet će se povećati za dodatnih oko 500 tisuća TEU-a, što će Rijeku dovesti u vodeću poziciju, rekao je Vukorepa.