Ministarstvo

Potpisani prvi programski ugovori sa znanstvenim institutima i veleučilištima

Ljerka Bratonja Martinović

Ilustracija / Foto Sergej Drechsler

Instituti dobili 10 posto veće budžete za istraživanje

Ministarstvo znanosti i obrazovanja potpisalo je danas prvih 14 programskih ugovora s javnim znanstvenim institutima i javnim veleučilištima.

Ukupna četverogodišnja vrijednost svih programskih ugovora za prvih 14 institucija koje su završile pregovore je 302,1 milijun eura, od čega 19,6 milijuna eura dodatnih sredstava za istraživačke projekte institucije iz NPOO-a, što je povećanje više od 10 posto godišnje u odnosu na 2023. godinu.

Ugovore su potpisali Institut za oceanografiju i ribarstvo iz Splita te niz zagrebačkih instituta – Ekonomski institut, Institut za razvoj i međunarodne odnose, Institut za medicinska istraživanja i medicinu rada, Hrvatski šumarski institut, Institut za fiziku, Institut za jadranske kulture i melioraciju krša Split, Institut Ruđer Bošković, Institut za društvena istraživanja, Institut za turizam, Institut za etnologiju i folkloristiku, Institut za arheologiju, Institut za hrvatski jezik i Tehničko veleučilište u Zagrebu.

Programski ugovor novi je instrument financiranja znanstvenih ustanova u 100-postotnom iznosu njihovih proračuna, što znači da će se tako financirati svi troškovi, uključujući i plaće zaposlenih, kao i eventualno zapošljavanje novih.

Ti bi ugovori trebali omogućiti ustanovama da samostalno upravljaju znanstvenom djelatnošću, u skladu s nacionalnim strateškim ciljevima i na temelju svojih rezultata. Kriteriji financiranja, naime, izravno ovise o rezultatima i kvaliteti znanstvenog rada pojedine ustanove.

Strateški ciljevi koje javni znanstveni instituti i visoka učilišta moraju ostvariti u sklopu ugovorenog programskog razdoblja su podizanje znanstvene izvrsnosti, jačanje suradnje s gospodarstvom, razvoj nacionalnog i regionalnog identiteta i kulture, povećanje relevantnosti, kvalitete i učinkovitosti studiranja te jačanje društvene odgovornosti.

Instituti i veleučilišta samostalno su birali desetak ili više posebnih ciljeva u četverogodišnjem razdoblju, a odnose se na veće sudjelovanje u kompetitivnom projektnom financiranju, jačanje međunarodne znanstvene suradnje, unaprjeđenje pružanja znanstvenih, istraživačkih ili tehnoloških usluga na slobodnom tržištu, povećanje redovitosti i završnosti studiranja, konkurentnost na tržištu rada i slično.

Potpisivanjem programskih ugovora prvi put je uspostavljen potpuni pravni i financijski okvir institucionalnog financiranja znanstvene djelatnosti, koji će dovesti do veće autonomije i utjecajnijih rezultata znanstvenih istraživanja, povećanja relevantnosti, kvalitete i učinkovitosti studiranja, većeg broja konkurentnih projekata, jače međunarodne suradnje i suradnje s poduzećima, poručuju iz Ministarstva znanosti i visokog obrazovanja.