Smiješi se rekord

Na dražbu ide komad papira na kojem Darwin brani svoju teoriju evolucije

Hina

Foto iStock

Vjerojatno će postići cijenu veću od milijun funti - što je svjetska rekordna cijena za Darwinov rukopis

Komad papira s potpisom Charlesa Darwina, koji brani svoju teoriju evolucije, ide u petak na dražbu u Sotheby’su u New Yorku, javlja BBC.

Vjerojatno će postići cijenu veću od milijun funti – što je svjetska rekordna cijena za Darwinov rukopis.

Izradio je dokument kako bi ga se moglo kopirati u ono što je 1865. godine bilo slavni časopis.

Darwin nije imao naviku arhivirati svoju dokumentaciju pa je tako malo izvornog materijala preživjelo.

Ako postoji i ako je potpisan, to je gotovo uvijek samo sa skraćenim “C Darwin” ili “Ch Darwin”.

Vrlo je rijetko njegovo ime, “Charles Darwin”, ispisano u cijelosti i njegovom rukom.

Ali profesor John van Wyhe, koji vodi znanstvenu zbirku poznatu kao Darwin Online, kaže da je ovaj papir poseban zbog onoga što je veliki čovjek odlučio staviti na stranicu zajedno sa svojim potpisom.

“On uključuje odlomak koji se pojavljuje u trećem izdanju knjige ‘O podrijetlu vrsta'”, objasnio je viši predavač na Nacionalnom sveučilištu u Singapuru.

“To je stvarno omiljeni odlomak, jer on pokušava istaknuti da bi ljudi njegovu teoriju mogli smatrati nevjerojatnom i čudnom, ali isto su rekli o Newtonu i gravitaciji, i nitko više nije sumnjao u postojanje gravitacije.”

“Isto bi, kaže on, na kraju bilo istinito s evolucijom i prirodnom selekcijom”, rekao je profesor za BBC News.

Dokument je izrađen za časopis The Autographic Mirror.

Njegov izdavač, Hermann Kindt, tiskao je faksimile rukopisa ili autograme poznatih osoba uz njihove biografije.

Kad je upitao Darwina bi li dao svoj doprinos, znanstvenik je iskoristio priliku. Bila je to prilika da uzvrati udarac onima koji sumnjaju.

U to vrijeme, šest godina nakon objavljivanja prvog izdanja Podrijetla vrsta, bila je uobičajena kritika da ne može objasniti podrijetlo samog života.

Darwin je priznao da je to bio slučaj, ali je rekao da je to irelevantno za njegova opažanja o tome kako se život na Zemlji razvijao i diverzificirao. Kao i kod gravitacije, njezina “bit” se možda neće razumjeti, ali Newtonove jednadžbe su sigurno funkcionirale.

On ne spominje Newtona po imenu, ali prof. John van Wyhe je rekao da je poznato da je nedavno čitao Newtonovu biografiju kada je napisao odlomak. Genij iz 17. stoljeća također je morao izdržati bijes establišmenta kada je objavio svoj zakon univerzalne gravitacije.

Darwinov list papira koji ide na dražbu u odličnom je stanju.

Aukcijska kuća postavila je prethodni svjetski rekord za Darwinov rukopis od 400.000 funti i očekuje da će ga lako nadmašiti.

“Ono što je drugačije u vezi s ovim papirom je to što je Darwin birao odlomak koji je želio povezati sa sobom i svojom ostavštinom”, rekla je dr. Kalika Sands, stručnjakinja u Sotheby’su za povijest znanosti 19. stoljeća.