Otkriće

Identificiran potencijalni biomarker za bebe s rizikom od SIDS-a

Hina

Foto Pixabay

Studija je pokazala da su bebe koje su umrle od takozvane 'smrti u kolijevci' nedugo nakon rođenja imale niže razine enzima poznatog kao butirilkolinesteraza (BChE), obznanili su australski istraživači

Australski znanstvenici kažu da su otkrili potencijalni biomarker u krvi koji bi mogao pomoći u identifikaciji novorođenčadi sklone riziku od sindroma iznenadne dojenačke smrti (SIDS), što je korak naprijed u istraživanju ovog fenomena, no istodobno ističu da se radi o tek jednom dijelu ‘slagalice’.

Studija je pokazala da su bebe koje su umrle od takozvane ‘smrti u kolijevci’ nedugo nakon rođenja imale niže razine enzima poznatog kao butirilkolinesteraza (BChE), obznanili su australski istraživači.

Pojasnili su da BChE igra glavnu ulogu u svojevrsnom ‘uzbunjivanju’ mozga, a niske bi razine mogle biti odgovorne za smanjenu sposobnost usnule dojenčadi da se probudi ili da reagira na podražaje iz okoline.

Stručnjaci su dosad nagađali da je SIDS povezan s problemima u dijelu mozga djeteta koji kontrolira disanje i buđenje, a BChE je enzim kolinergičkog sustava, dijela autonomnog sustava koji kontrolira funkcije poput krvnog tlaka i disanja.

Rezultati studije, objavljeni u časopisu The Lancet’s eBio Medicine, nude nadu za budućnost, ali i odgovore na dosadašnje nepoznanice, rekla je voditeljica studije, dr. Carmel Harrington iz Dječje bolnice u australskom gradu Westmeadu.

“Naizgled zdrava beba koju su roditelji stavili na spavanje u nekim slučajevima doživi takozvanu ‘smrt u kolijevci’ na koju nitko ne može utjecati. Dosad nije bilo apsolutno nikakvog pokazatelja koji bi upućivao na to koje je dijete tomu sklono”, rekla je Harrington, dodavši da su ona i kolege “otkrili prvi biokemijski marker koji bi mogao ukazivati na sklonost novorođenčeta SIDS-u”.

Koristeći osušene mrlje krvi uzete pri rođenju u sklopu programa probira novorođenčadi, tim dr. Harrington je usporedio razine BChE enzima od 26 beba koje su kasnije umrle od SIDS-a, zatim od 41 bebe koja je umrla od ostalih uzroka i od 655 preživjele dojenčadi.

Činjenica da su razine spomenutog enzima bile znatno niže u dojenčadi koja je kasnije umrla od SIDS-a ukazuje na to da su te bebe možda patile od urođene osjetljivosti na disfunkciju autonomnog živčanog sustava, koji kontrolira nesvjesne funkcije u tijelu, pojasnili su istraživači.

‘Smrt u kolijevci’ je neobjašnjiva smrt naizgled zdravog djeteta koja se dogodi dok ono spava.

Dr. Harrington je prije 29 godina izgubila vlastito dijete koje je umrlo od SIDS-a te je karijeru posvetila istraživanju tog stanja, stoji u objavi.

Autori studije kažu da treba što prije provesti dodatna istraživanja kojima će se utvrditi može li rutinsko mjerenje enzima BChE u novorođenčadi otkriti i spriječiti buduće slučajeve SIDS-a.