Gomilanje problema

Poput domino efekta: nakon čipova, maloprodaja se suočava s nestašicom materijala za pakiranje

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Sirovi materijal, kao što je papirna masa uvezena iz Kine, zatočena je u „uskom grlu“ transporta, što se odražava u cijeni kartona, koja je nakon što je dosegnula dno u rujnu 2020. godine, u siječnju dosegla rekord



Nema sumnje kako je globalna pandemija koronavirusa na razne načine promijenila svijet u kojem živimo, u pravilu na lošije. U moru novonastalih problema je i onaj vezan za sam lanac opskrbe, a kako se bliži sezona darivanja on će postajati sve veći. Naime, kako prenosi NBC News, sve je teže doći do materijala za pakiranje poput plastike, papira i kartona, zbog povećane potražnje, ali i zatvaranja pojedinih tvornica.


“Mislim da će ova blagdanska sezona svima otvoriti oči. Imate ograničenu količinu ponude ovih sirovina u isto vrijeme kada imate povećanje potražnje ” – rekao je Andrew Hogenson, globalni vodeći partner robe široke potrošnje, maloprodaje i logistike u Infosys Consultingu.


Između ostalog, zbog nedostatka dijelova za izradu čipova, narudžbe automobila se čekaju više nego prije, dok je za grafičke kartice potrebno duboko zaviriti u džep, a i cijene materijala za pakiranje također su vrtoglavo narasle. Prema Joeu Stefaniju, suosnivaču i predsjedniku e-trgovine Desert Cactus, situacija se značajno pogoršala u proteklim mjesecima.




„Do povećanja cijena došlo je već prošle godine za stvari poput kutija. Ove smo godine opet bili pogođeni, a vjerojatno ćemo i sljedeće godine vidjeti slično povećanje“ – izjavio je Stefani za NBC News.


Međutim, u SAD-u krivac za porast cijene plastičnih materijala i smola nije samo veća potražnja, već i niske temperature koje su ove veljače pogodile Teksas te tako poremetile njihovu proizvodnju. Zahvaljujući tome, američki trgovci sve su više počeli koristiti kartonska pakiranja, koja su također reciklabilna i više održiva. Simon Geale, izvršni potpredsjednik u tvrtki Proxima za lanac nabave i upravljanje nabavom, rekao je da dio potražnje za kartonom odražava trend udaljavanja od plastične ambalaže za jednokratnu upotrebu. Plastika je padala u nemilost među nekim distributerima jer su se više okrenuli proizvodima od papira – napravljenim od održivih resursa i lakše recikliranim – što je povećalo potražnju za papirnim proizvodima čak i prije pandemije.


Kada su cijene plastike skočile nakon zamrzavanja u Teksasu, potražnja za kartonskim omotnicama, kutijama i podstavcima dodatno je rasla. Tvornice papira, od kojih su mnoge bile zatvorene  u ranim mjesecima pandemije, od tada se bore da sustignu potražnju. Sirovi materijal, kao što je papirna masa uvezena iz Kine, zatočena je u „uskom grlu“ transporta, što se odražava u cijeni kartona, koja je nakon što je dosegnula dno u rujnu 2020. godine, u siječnju dosegla rekord, i nastavlja rasti.


Prema podacima Adobe Digital Economy Indexa, internetska kupnja porasla je u prvih osam mjeseci ove godine, što je pomalo iznenađujuće s obzirom na to da je prošle godine došlo do velikog skoka u odnosu na prethodnu godinu jer su ograničenja zbog Covid-19 zatočila milijune ljudi svojim domovima. Adobe je otkrio da e-trgovina sada čini oko 20 posto potrošačke potrošnje. To znači puno vrećica, kutija i kuverti, a male tvrtke su ostale na začelju lanca opskrbe. Budući da je pandemija razotkrila nedostatke u upravljanju zalihama, sve više tvrtki ovisnih o internetu širi svoje mreže dobavljača i traži domaće izvore ambalažnog materijala i spremnika, te su voljnije progutati veće troškove recikliranog kartona i papira.


“Netko poput Amazona očito će biti na čelu reda kako bi zadovoljio svoje kapacitete, dok su ove manje tvrtke na začelju. Oni nemaju sposobnost tako lako apsorbirati te troškove… dok će manje do srednje tvrtke zaglaviti ili će morati plaćati previsoke cijene” – objasnio je Hogenson.


Istovremeno, neki analitičari se nadaju da će poremećaj potaknuti inovacije koje bi mogle pomoći u utrti put održivijim opcijama pakiranja i smanjenju ugljičnog utiska.