Drugo izdanje

Partitura napravljena od pokreta i zvukova: Počeo festival suvremenog plesa Port od Dance

Kim Cuculić

Foto A. Gomez Pidal

Foto A. Gomez Pidal

Ustrajnost, otpor, identitet i različitost, teme su u srži koreografske strukture predstave, a negdje u podtekstu predstava otvara i pitanje koje je žensko mjesto u društvu u kojem živimo



RIJEKA – Drugi po redu festival suvremenog plesa Port of Dance u HKD na Sušaku te Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka dovodi domaće plesne umjetnike i međunarodnu selekciju plesne mreže Aerowaves, partnera festivala. Festival je u HKD-u otvorila Brazilka Poliana Lima, koreografkinja, plesačica i pedagoginja sa sjedištem u Madridu.


U predstavi »Things move but they do not say anything« sudjeluje osam plesačica koje su kroz cijelu predstavu ograničene samo na jedno mjesto, od kuda se upuštaju u beskrajne pokrete. Odjevene u svjetlucave kostime, nogama su gotovo »ukopane« u plesnu podlogu, dok pokrete stvaraju gornjim dijelom tijela.


Predstava počinje njihovim pljeskanjem dlanovima, a u nizu slika koje slijede izvođačice ostvaruju repetitivne pokrete rukama, glavama, kosom, torzom…, izmjenjujući stanja kretanja i mirovanja. Pritom nema glazbene kulise, već je plesačice same stvaraju svojim glasovima i uzdasima. Uz pomoć svjetlucavih kostima i izmjenom boja u oblikovanju svjetla kreiraju se prizori različitih ugođaja, sve do posljednjeg trenutka kad plesačice kreću u još jedan pokret, ali poput kakvog oštrog reza slijedi zamračenje.




Ustrajnost, otpor, identitet i različitost, teme su u srži koreografske strukture predstave, a negdje u podtekstu predstava otvara i pitanje koje je žensko mjesto u društvu u kojem živimo. Istražujući geste kroz minimalistički i ponavljajući obrazac, koreografkinja Poliana Lima sastavlja partituru napravljenu od pokreta i zvukova koji grade trajno i atmosfersko putovanje kroz različita fizička stanja. Iz ove formalne vježbe koju provode plesačice, proizlaze napetost, agonija i oslobađanje.


Za Polianu Limu ples je alat za razgovor o ljudskom stanju i misteriju našeg postojanja. U svom radu Lima istražuje mogućnosti visoko funkcionirajuće minimalističke poetike tijela kroz identitet i pamćenje kao ključne aspekte povezivanja s publikom. Ove se teme također referiraju i na njezin pedagoški pristup koreografiji, izvedbi i poučavanju. Diplomirala je društvene znanosti na Državnom sveučilištu Campinas i trenirala klasični balet te suvremeni ples u Sao Paulu.


Danas, zadnji dan festivala, Port of Dance pleše na dvjema lokacijama. Predstava »Roselyne« autorice Cécile Da Costa na rasporedu je u 19 sati u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka. U predstavi žena po imenu Roselyne traži svoje mjesto. Cécile Da Costa umjetnica je s polja fizičkog kazališta i koreografije sa sjedištem u Pragu, a proglašena je plesačicom godine 2018. u Češkoj. U svom radu traži glasove koji mogu pokretati tijelo i tijela koja mogu pokretati glas.


Festival zatvara mađarski duo plesača i koreografa Cuhorka Emese & Csaba Molnár s predstavom »Masterwork« u 21 sat na pozornici HKD-a na Sušaku. Kulturne reference i hiroviti pokreti srž su ovog dueta. Razvijajući se kroz set vinjeta, ovaj komad istražuje načine na koje tijelo baca kulturna značenja i simbole projicirane na njega tijekom vremena.