Piše Davor Hrvoj

Ljepota skrivena u raznolikosti. na Zagreb Jazz Festivalu nastupili The Baylor Project i KOKC Quartet

Davor Hrvoj

Na 14. Zagreb Jazz Festivalu održana su dva sjajna, ali stilski potpuno različita koncerta



ZAGREB – U nastavku 14. Zagreb Jazz Festivala održana su dva sjajna, ali stilski potpuno različita koncerta. Oba je obilježio velik posjet publike koja je s oduševljenjem pozdravila izvedbe glazbenika, što je bio slučaj i na prethodnim koncertima Festivala. Nakon oba koncerta prisutni su se dugo zadržavali u dvoranama i komentirali odslušano, baš kao što se to događalo u starim dobrim danima. Je li to znak povratka publike na jazz koncerte? Samo je jedan način da to saznamo – doći na nova uzbudljiva jazz događanja, a prema najavi organizatora bit će ih.


Emotivno i produhovljeno


Šest puta nominiran za diskografsku nagradu Grammy, američki The Baylor Project nastupio je u zagrebačkom Kazalištu Kerempuh. Uz voditelje kvinteta: bubnjara Marcusa Baylora i pjevačicu Jean Baylor, svirali su sopran i tenor saksofonist Keith Loftis, pijanist Terry Brewer i kontrabasist Ameen Saleem. Izvodili su skladbe sa svojeg albuma »The Evening – Live at Apparatus« za koji su dobili dvije nominacije za nagradu Grammy: u kategorijama Najboljeg jazz vokalnog albuma i Najboljeg jazz sola (Marcus Baylor). Njihov se koncept zasniva na bogatstvu afroameričke glazbene tradicije, od gospela preko R&B-ja do jazza, zapravo glazbe uz koju su odrastali i koja je sastavni dio njihovih života. Jean je pjevačica lijepog glasa i dubokog osjećaja za tu tradiciju, odmjerena, ali sugestivna, dok je Marcus bubnjar nevjerojatnog osjećaja za sklad i estetiku, posebice za korištenje tišine. Bez razmetanja i pokazivanja vještine, on je svirao za sastav, za pjesme, izbjegavajući da dospije u prvi plan, ali uvijek prisutan u pravom trenutku, taman koliko je potrebno. Bile su to profinjene, elegantne izvedbe, bez velikih amplituda u dinamici, ali duboko emotivne i produhovljene, kao da su namijenjene komunikaciji s nekom višom silom. U takvom konceptu sjajno su se snašli njihovi suradnici koji su bili izvrsni u pratnji, ali i improvizacijama za koje su imali puno prostora. Jednostavna i čista ljepota!


Bez predaha


U Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog nastupio je međunarodni kvartet KOKC, svojevrsni all star sastav koji čine alt saksofonist Benjamin Koppel, pijanist Jacob Karlzon, kontrabasist Scott Colley i bubnjar Magnus Ostrom. To je novoutemeljeni kvartet koji je u Zagrebu nastupio u sklopu svoje prve turneje nakon koje će, kako su najavili, skladbe koje su izvodili na ovom koncertu snimiti za album. Upravo je to glazba koju europska, pa i hrvatska publika voli, koja je još uvijek u trendu, na tragu one što su je početkom 1970-ih promovirali Jan Garbaek, Bobo Stenson, Jon Christensen i drugi skandinavski, zapravo europski glazbenici, a koja je postala popularna zahvaljući diskografskoj kući ECM za koju su snimali. Ova četvorka tu glazbu izvodi uvjerljivo, sa zamjetnim utjecajima vlastite tradicije, uz primjerenu dinamiku. Kao da smo slušali jedno višestavačno djelo, ali sa spojenim stavcima, a prijelazi su ostvareni solima pojedinih glazbenika. Posebice se dojmljivim solima istaknuo Colley. Koncert je to koji se sluša u dahu, pažnju slušatelja drže u svakom trenutku. Naime nema predaha, u svakom sljedećem trenutku izvedu nešto novo, zanimljivo, neočekivano. Izmjenjivali su se trenuci velike mirnoće i sumornog ugođaja, s onima silnoga intenziteta. U izvedbama, ponekad slobodnih improvizacija, koje su se doimale poput filmske glazbe, izmjenjivali su se u solima, a svi su rutinirani improvizatori.




Na završnom koncertu 14. Zagreb Jazz Festivala 11. prosinca će u zagrebačkoj Tvornici kulture nastupiti svjetska zvijezda world music glazbe Fatoumata Diawara.