Fragment Digital

Kreativni pristup muzejskim sadržajima. Domaća tvrtka stvara digitalne poteze za polomljene eksponate

Hina

Ilustracija iStock

Ilustracija iStock

Porkolab objašnjava kako je na temelju jednog komadića gline koji se nalazi u vitrini muzeja teško zamisliti izgled posude



Ovogodišnja Noć muzeja tematizira razvoj nove publike i kreativan pristup muzejskim sadržajima, a mlada koprivnička IT tvrtka Fragment Digital nudi inovativan pristup muzejskim postavima stvarajući digitalne proteze za fragmentirane eksponate i lokalitete.


Kada su započeli proizvodnju VR i AR aplikacija, kaže osnivač Fragment Digitala Ivan Porkolab, muzeji i slične institucije nametnule su im se kao prirodan odabir za partnerski odnos. Budući da mnoge takve ustanove imaju samo fragmente eksponata ili su arheološki lokaliteti običnom promatraču teško predočivi u izvornom obliku, otvorio se prostor za njihovu nadogradnju kroz proširenu stvarnost.


Porkolab objašnjava kako je na temelju jednog komadića gline koji se nalazi u vitrini muzeja teško zamisliti izgled posude ili predmeta te stoga informatičari Fragmenta izrađuju virtualne rekonstrukcije predmeta, od modela visoke kvalitete do prikaza u pravoj veličini, ispravnih boja i tekstura.




Osim toga, osobe koje nisu u mogućnosti doći u muzej eksponate mogu razgledati iz svog doma jer se svi modeli mogu pomoću mobitela projicirati na stol, uz popratni opis. “To omogućuje inkluziju slabo pokretnih ili nepokretnih osoba, što nam je velika motivacija za rad”, kaže Porkolab.


Kada je riječ o tehnologiji kojom se služi korisnik njihova digitalnog proizvoda, objašnjava da sustavi za proširenu stvarnost koji se koriste omogućuju visokokvalitetni prikaz objekata i lokaliteta upotrebom osobnog mobitela.


Za bolju uranjanje u virtualnu stvarnost u budućnosti će se koristiti AR naočale. Kako su AR i VR tehnologije u mnogočemu komplementarne, tako razvijaju i virtualno razgledanje lokaliteta koristeći VR naočale. Takav pristup omogućuje najveću razinu imerzije, ali ima i ograničenja. Zahtijeva specijalizirani hardver čija cijena nije niska i varira ovisno o kvaliteti uređaja. Osim toga, zahtijeva prostor koji nije malen, pogotovo ako želimo da se korisnici mogu kretati kroz virtualnu reprodukciju, objašnjava.


Govoreći o mogućim granicama primjene njihove tehnologije u muzejima ili na arheološkim lokalitetima, ističe da je izrada takozvane virtualne proteze za neki fragment eksponata ili prostora primjenjiva gotovo svugdje.


Moguće je dodavati, umnožavati i oblikovati gotovo sve iz informacija o eksponatima koji mogu lebdjeti iznad predmeta i mijenjati se kontekstualno, a cijelo iskustvo posjeta muzeju može se pretvoriti u igru. Posjetitelji, primjerice, mogu skupljati dijelove predmeta i sastavljati ga ili naučiti kako se koristio u vrijeme kad je nastao.


Fragment Digital do sada je napravio nekoliko aplikacija za muzej u Trilju. Od jednostavnih koje prikazuju eksponate i lokalitete toga muzeja, do aplikacija koje omogućavaju razgledavanje fragmentiranog eksponata tako da se vidi njegov puni oblik.


Sličnih proizvoda u svijetu već ima, kaže Porkolab, ali njihova je tvrtka usmjerena na uzak krug korisnika, muzejsko i arheološko polje.


Projekte koje trenutno razvijaju ili su ih razvili, ustanove financiraju novcem iz fondova i natječaja na razini države ili EU. Trenutačno su u fazi usavršavanja proizvoda te planiraju do kraja godine dovršiti nekoliko projekata za muzeje u Hrvatskoj, a početkom sljedeće izići i na europsko tržište.


(Hina) xospi ydgk