HFF

Grand Prix filmu Gorana Radovanovića: Uz podjelu nagrada završen History Film Festival

Ervin Pavleković

»Slučaj Makavejev ili sudski proces« srpskog redatelja donosi priču o poznatom slučaju s filmom »WR misterij organizma«, koji je 1971. godine uzburkao ondašnju političku i kulturnu scenu



Podjelom nagrada završio je 4. međunarodni festival povijesnog dokumentarnog filma History Film Festival, na kojem je u pet dana prikazan 21 film uz bogat popratni program. Zadnjeg dana festivala program je uključivao projekcije filmova i razgovor s autorima, dvije izložbe, predstavljanje knjige te predstavljanje igre, a na samome kraju i svečano zatvaranje festivala uz proglašenje pobjednika u raznim kategorijama.


Međunarodni stručni žiri činili su hrvatski redatelj, glazbenik i producent Danilo Šerbedžija, zatim mađarski redatelj Zoltán Siflis, američki filmaš i sveučilišni predavač Shawn Rhodes te izraelski filmski redatelj i producent Uri Borreda, a odlučivali su o dodjeli ukupno devet nagrada. Deseta nagrada pripala je najboljem filmu po izboru publike, međunarodnog online žirija publike. Za svaki od nagrađenih filmova, žiri je i detaljno pojasnio zbog čega je uopće određeni film zaslužio dobiti nagradu.


Žiri je odlučio glavnu nagradu i nagradu za najbolju produkciju dodijelio filmu »Slučaj Makavejev ili sudski proces« srpskog redatelja Gorana Radovanovića, koji donosi priču o poznatom slučaju s filmom »WR misterij organizma«, koji je 1971. godine uzburkao ondašnju regionalnu političku i kulturnu scenu. Osim glavne nagrade, film je dobio i nagradu za najbolju produkciju.




Kako je žiri pojasnio, film u segmentima produkcije i fotografije nosi određen stupanj artističke vizije i slobode, a u kombinaciji s izvrsnom režijom i montažom čini zanimljivo i vrijedno dokumentarno ostvarenje.


Najbolji indie


Nagrada za najbolji nezavisni film i najbolju kameru otišla je u ruke Sabrine Varani za film »Skrivene stranice«, koji govori o životnom putu spisateljice Francesce Melandri prožetom mračnom prošlošću oca i mračnoga perioda talijanske prošlosti. Gledatelji tako dobivaju uvid u spisateljsku bilježnicu koja otkriva užasnu stvarnost. Kako je žiri pojasnio, radi se o izvrsnoj uporabi arhivske građe koja u kombinaciji sa suvremenim tehnikama snimanja daje nevjerojatnu priču o poricanju prošlosti pred tužnom stvarnošću. Pretvaranjem riječi iz spisateljske bilježnice u nevjerojatnu vizualnu stvarnost stvoreno je jedinstveno kinematograsko iskustvo koje pazi na svaki detalj, stoga je odluka da se nagradi nadarenog snimatelja bila jednoglasna.


Film »Šuma« Siniše Dragina dobio je nagradu za najbolji scenarij i režiju. Prema žiriju, obrađujući složen i detaljan dio prošlosti, Siniša Dragin radi nevjerojatan posao. Draginovom vizijom film pokazuje kako događaji iz prošlosti mogu imati ozbiljne i smrtonosne posljedice u budućnosti, pa je tako stvoren film koji otvara oči i (p)ostaje iradirajuće filmsko djelo. Složenost samog istraživanja za film »Šuma« i jasnoća pričanja okarakterizirani su kao sastavljanje puzzli, a umijeće iskazivanja cijele priče potvrđuje se i u isprepletanju događaja i veza među njima pri samome kraju filma.


Otkriće i iscjeljenje


Film TV Vojvodine i Aleksandra Reljića »Unuk« dobitnik je nagrade za najbolji TV dokumentarni film. Kako žiri smatra, hrabri i svježi pristup unuka Enkela daje rijetko viđenu perspektivu dugoročnih posljedica i multigeneracijskih utjecaja Drugoga svjetskog rata. Prikazujući Auschwitz izvana i iznutra, film nudi svojevrsno otkriće i iscjeljenje. Produkcija, montaža i režija su vrlo dobri te, ironično, daju filmu neočekivanu toplinu.


Nagrada za najbolju filmsku glazba je ona Sandora Mestera za mađarski film »Tamás Barta – Požuri, mama te čeka kući« redateljice Eszter Hajdu. Prema pojašnjenju žirija, kombinirajući Bartinu glazbu i njegovu životnu priču, film dobiva osjećajnu stranu priče. Nagrada za najbolju montažu otišla je u ruke Fabienne Alvarez Giro i Isabelle Szummy za film »Paris 1900 – grad svjetlosti« francuskog redatelja Huguesa Nancy, koji je bio vizualna poslastica.


Iako nisu osvojili neku od nagrada, žiri je smatrao da dva filma treba posebno spomenuti i istaknuti njihove kvalitete. Posebno priznanje dobili su filmovi »Argentina: 500 ukradenih beba iz diktature« Alexandre Valenti i »Naš dom« Sama Soleimania i Imana Hamidia. Po izboru međunarodnog žirija publike, koji je ove godine radio online, najboljim filmom proglašen je »Slučaj Johanne Langefeld« redateljskog dvojca poljskog redatelja Wladyslawa Jurkova i njemačke redateljice Gerburg Rhode-Dahl.