
Foto Vedran Karuza
Naziv ansambla potječe od mitskog bića koje je glasnik iz drugog svijeta, kao što je to i glazba koju izvode mlade glazbenice
povezane vijesti
OPATIJA – U prekrasnom pogledu na Rijeku i Kvarner mogu uživati svi oni koji dođu u Amerikanske vrtove u Opatiji, a ovih dana tamo se moglo uživati i u izvrsnoj glazbi.
Festival Kvarner, koji već nekoliko godina koristi ovo mjesto za svoje glazbene događaje, ponovo je publici priredio zanimljivu koncertnu večer.
Unatoč vremenskim neprilikama koje su ovih dana prilično nepredvidljive, kiše nije bilo te se moglo neometano uživati u glazbi.
U okviru europskog projekta, jednog od niza takvih u kojem Festival Kvarner godinama sudjeluje, u Hrvatsku je došla skupina mladih glazbenica iz Irske pod nazivom The Banshies.
Sam naziv potječe od mitskog bića koje je glasnik iz drugog svijeta, jednako kao što mlade glazbenice u svojem radu pokušavaju nama danas predstaviti glazbu nekog drugog, pomalo zaboravljenog razdoblja.
Poseban senzibilitet pokazuju za razdoblje baroka, a trenutno pripremaju i nosač zvuka s glazbom venecijanskih skladatelja koji su utjecali na bečki kulturni krug. Tako je okosnica programa bio repertoar skladatelja Antonija Caldare, a uz njega mogli smo čuti još i djela koja su napisali Antonio Vivaldi, Nicola Porpora, Johann Sebastian Bach, Heinrich Ignaz Biber, Georg Muffat i Johann Joseph Fux.
Tehnički problemi
Glazbenice u izboru skladbi nisu marile za cjelovitost cikličnih djela, već su vrlo hrabro intervenirale u skladateljsku misao odabravši tek poneke stavke, što je omogućilo drukčiju dinamiku koncerta i mogućnost da se fragmentirano predstavi veći broj istih.
S druge strane, to je donekle otežalo praćenje programa, posebno u kontekstu tehničkih problema koji su postojali zbog vremenskih prilika.
Naime, u svojem glazbenom izričaju glazbenice se posebno bave i povijesno obaviještenim izvedbama koristeći, prije svega, originalna glazbala.
Ako govorimo o gudačkim glazbalima, onda to znači da su se, zbog posebnog zvuka, odrekle suvremenih tehničkih karakteristika te koriste prirodne žice i manje »opremljena« glazbala i gudala.
Rezultat nedvojbeno jest autentični zvuk, ali isto tako i otvaranje prostora za probleme kojih su se suvremeni glazbenici tijekom vremena željeli riješiti, a ovdje prije svega mislimo na otpornost glazbala i jačinu zvuka.
Zbog iznimno velike vlage u zraku, prirodne žice nisu izdržale više od nekoliko minuta te ih je bilo potrebno često ugađati, a i njihovo titranje pod baroknim gudalima bilo je otežano.
Rezultat je vjerojatno vrlo stresna izvedba za umjetnice koje su se lavovski borile ne bi li publici pružile sve ono što žele.
U tome su samo djelomično bile uspješne, iako su nedvojbeno pokazale da njihovo umijeće nadilazi svaku od tih situacija.
Vrhunske umjetnice
Dvije violine svirale su Yaore Talibart i Roxana Rastegar, obje vrhunske umjetnice koje su prikazale čitav kompendij različitih stilskih tehnika i izvedbenih mogućnosti u agogičkom i artikulacijskom smislu kao i stilskim ukrasima.
Štoviše, pokazale su ne samo da su naučile kako se to u baroku radilo, već i da to sve nekako imaju u sebi i duboko proživljavaju čime je njihova izvedba bila potpuno nepatvorena. Čelistica Suzanne Wolff na jednak način sudjelovala je u izvedbi držeći svoje glazbalo kao da lebdi u zraku bez pomoći noge.
Posebnu pozornost i ponajbolji dojam ostavila je čembalistica Louise Acabo pokazavši iznimna znanja sviranja bassa continua s bogatim i stilski točnim improvizacijama, upravo onakvima kakve one i trebaju biti. Ukupni dojam zbog toga je bio vrhunski, što je prepoznala i publika pokušavajući ohrabriti izvođačice da izdrže sve vremenske nedaće koje su ih zadesile. Emociju koju su nosile u sebi prenijele su i na publiku oblikujući zajedničku lijepu glazbenu večer.
Nakon koncerta publika je mogla uživati i u čaši pjenušca u organizaciji Bratovštine hrvatskih vinskih vitezova, a novi glazbeni sastanak s Festivalom Kvarner zakazan je već za početak mjeseca listopada ove godine.