UGLEDNI SKLADATELJ

Oskarovac Howard Shore dolazi u Pulu na projekciju “Gospodara prstenova”: ‘Četiri godine se stvarala glazba Tolkienovog pisma’

Mladen Radić

Foto BENJAMIN EALOVEGA

Foto BENJAMIN EALOVEGA

Bile su potrebne gotovo četiri godine da se u glazbi stvori slika Tolkienovog pisma, što je rezultiralo s više od jedanaest sati glazbe za simfonijski orkestar, zbor i soliste



PULA – U nedjelju, 23. srpnja, u pulskom amfiteatru održat će se projekcija epskog klasika »Gospodar prstenova: Povratak kralja« koji je 2004. osvojio 11 Oskara, uključujući onaj za najbolji film, a dva mu je te večeri donio Howard Shore, za glazbu i pjesmu koju je otpjevala Annie Lennox. Shore će prisustvovati projekciji u pulskoj Areni u sklopu Međunarodnog festivala filmske glazbe i zvuka (ISFMF) gdje će primiti i nagradu za životno djelo. Uz njega projekciji će prisustvovati Michael Minkler, još jedan trostruki oskarovac koji će također primiti nagradu za životno djelo i Mark Ulano koji je osvojio Oscara za zvuk na filmu »Titanik«.


Skladatelj Howard Shore osvojio je tri Oscara za glazbu za »Gospodara prstenova«, kao i četiri Grammyja, tri Zlatna globusa te brojne nagrade kritičara i festivala za svoju glazbu. Radio je i na poznatim filmovima kao što su »Avijatičar«, »Kad jaganjci utihnu«, »Sedam«… On je časnik francuskog Reda umjetnosti i književnosti, dobitnik Nagrade generalnog guvernera Kanade za izvedbene umjetnosti i časnik je Kanadskog reda. Snimio je više od sto filmova i surađivao s mnogim cijenjenim redateljima: Davidom Cronenbergom, Martinom Scorseseom, Peterom Jacksonom, Davidom Fincherom, Jonathanom Demmeom, Timom Burtonom, Arnaudom Desplechinom, Sydneyem Lumetom, Jamesom Grayem i Barbetom Schroederom. Ove godine Shore je pozvan da održi masterclass na Filmskom festivalu u Cannesu uz sudjelovanje Martina Scorsesea na njihovoj suradnji.


Shore rijetko daje intervjue, ali za Glas Istre dao je kratki intervju u kojem je ukratko ispričao o nekim svojim iskustvima i otkrio neke tajne zanata.


Slavlje glazbe i filma


Kakav je osjećaj osvojiti dva Oscara u jednoj večeri?




– Bilo je to prekrasno slavlje glazbe i filma.


“The Hobbit: An Unexpected Journey” scoring sessions
Composer: Howard Shore
Conductor: Howard Shore
London Philharmonic Orchestra + session musicians
Abbey Road, London, 9&10 September 2012
Photography by Benjamin Ealovega
(c) New Line Cinema 2012


Čitao sam da je snimanje trilogije »Gospodar prstenova« bio epski izazov za redatelja i glumce, no kako je bilo vama? Što je bio najizazovniji dio?


– Samo da se olovka pomiče. Bile su potrebne gotovo četiri godine da se u glazbi stvori slika Tolkienovog pisma, što je rezultiralo s više od jedanaest sati glazbe za simfonijski orkestar, zbor i soliste. Morao sam razviti dobre tehnike da proizvedem ovoliku količinu glazbe. Nastojite ne ići ispred sebe, samo radite na onome što možete postići svaki dan. Mogu pisati samo jedan takt odjednom.


Uz tako impresivnu karijeru, sigurno znate tajnu stvaranja dobre pjesme i glazbe za filmove. Koja bi bila?


– Glazba je emocionalni jezik. Pišite iz srca.


Dobri suradnici


Kada skladate pjesmu ili glazbu za film, stavljate li se u poziciju gledatelja, pitate li se kako bi oni reagirali ili je najvažnije udovoljiti zahtjevima redatelja i producenta?


– Mnogo je načina da pristupite sceni. Filmska glazba je prvenstveno točka gledišta i podtekst. U spotting sessionu – ovom sastanku između skladatelja i redatelja o korištenju glazbe u filmu, postavlja se pitanje što je stvarno potrebno, bez čega se ne može. Može li se raspravljati o tempu? Možete razgovarati o veličini orkestra ili vrsti skladbe ili tematskim idejama.


Što određuje hoće li vam film biti lak ili težak za rad – žanr, priča ili redatelj?


– Ključ uspjeha je odabir zanimljivih projekata i dobrih suradnika.


Recimo da u isto vrijeme dobijete poruku od Petera Jacksona, Davida Finchera i Martina Scorsesea – svi bi htjeli da radite na njihovim filmovima. Ali vi ste zauzeti i možete odabrati samo jednog od njih – tko bi to bio?


– To bi bio divan problem za imati.


Skladateljski rad


Skladatelj Howard Shore koncert za gitaru »The Forest« skladao je za Miloša Karadaglića, a naručio ga je i ravnao Alexander Shelley za orkestar Nacionalnog umjetničkog centra. Shoreova opera »The Fly« premijerno je izvedena u Théâtre du Châtelet u Parizu i u Operi u Los Angelesu. Ostala djela uključuju klavirski koncert »Ruin and Memory« za Lang Lang, ciklus pjesama »A Palace Upon the Ruins« za mezzosopranisticu Jennifer Johnson Cano, koncert za violončelo Mythic Gardens za Sophie Shao, Fanfare za orgulje Wanamaker u Philadelphiji itd.


Njegova glazba za film Françoisa Girarda »The Song of Names« premijerno je izvedena na Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu 2019. i osvojila je Canadian Screen Awards za originalnu glazbu i pjesmu. Godine 2020. njegova glazba za film Michela Hazanaviciusa »Le Prince Oublié« premijerno je izvedena u Francuskoj, Kornél Mundruczó »Pieces of a Woman« premijerno je prikazan na Venecijanskom međunarodnom filmskom festivalu, a osvojio je Canadian Screen Award za originalnu glazbu za »Funny Boy« Deepa Mehte.