Cannes voli mlade i lijepe

Novi filmovi Francoisa Ozona, Sofije Coppola i Amata Escallantea

Dragan Rubeša

Cannes preferira mlađe naraštaje, što očito godi predsjedniku žirija Stevenu Spielbergu jer ga vraćaju u doba kad je i sam – sa svega 27 godina – osvojio nagradu za scenarij za »Sugarland Express« 



CANNES  Reći da u Cannesu ima previse francuskih filmova isto je kao da kažemo da u Matissea ima previše boje, ili da u »Čarobnoj fruli« ima previše muzike. Kad su francuski autori u igri, Cannes preferira mlađe naraštaje, što očito godi predsjedniku žirija Stevenu Spielbergu jer ga vraćaju u doba kad je i sam osvojio nagradu za scenarij za »Sugarland Express« kad je imao 27 godina.


I Francois Ozon je počeo karijeru u Cannesu kao mladac. Bilo je to krajem devedesetih kad je u »Tjednu kritike« prikazan njegov dugometražni debi »Sitcom«. Od tada je uz Xaviera Dolana postao canneski queer miljenik. 


  No za razliku od većine njegovih komada u kojima se bavio muškim (gej) likovima, izuzev »Angel« i »Osam žena«, najnoviji »Jeune & jolie« (Mlada i lijepa) prikazan u festivalskoj konkurenciji, fokusiran je na hormonalne i emotivne oluje 17-godišnje studentice (glumi je manekenka Marine Vacth) koja se počne baviti prostitucijom.




Za razliku od mlade Poljakinje iz filma »Elles« Malgoske Szumowske koja to čini da bi platila školovanje, Ozonova heroina to više tretira kao igru. Igra postaja puno ozbiljnija kad jedan od njenih partnera na viagri umre tijekom snošaja, nakon čega policija upada u njen stan, a roditelji otkriju njene tajne. Naravno, Ozon ne pristupa temi maloljetničke prostitucije u maniri sociološkog traktata, već s blagom dozom ironije. 


 Hormonalne ludorije


Najnoviji film Sofije Coppole »The Bling Ring« kojim je otvoren paralelni program »Izvjestan pogled« također se bavi hormonalnim ludorijama tinejdžera i poput Ozona koristi videonadzor kao dokaz.


Samo što su u igri tri L. A. cure i jedan modno osviješteni mladac, koji pljačkaju vile hollywoodskih celebrityja, od Paris Hilton do Orlanda Blooma, kako bi se dokopale njihovih »Vuittona«. Ukrasti bijelu »Birkinicu« jer istu ima i Lindsay Lohan.


Pozirati s ukradenim firmiranim krpicama u disku i staviti fotke na Facebook. Film je snimljen prema tekstu »Optuženi su nosili Lubutinke« (da, voli ih odijevati i muški član bande) objavljenom u časopisu »Vanity Fair«. 


  Poput Ozona, tako ni Coppola ne moralizira. Još od »Samoubojstva nevinih« njena opsesija likovima nimfeta ostaje postojana. Sada je angažirala Emmu Watson koja je nakon »Harryja Pottera« stasala u L. A. varijaciju Jasne iz »Klipa«. Ista poza, isti erotizam, praktički ista glazba, samo što cajke zamjenjuje R & B.


Gotovo svaki autoričin kadar uokviruje statusne simbole koji izluđuju njene teen heroine. Njihov ulaz u budoar Paris Hilton ravan je orgazmu. Inače, to je ujedno i zadnji film koji je prije smrti snimio Coppolin vjerni suradnik, genijalni direktor fotografije Harris Savides, kojem je posvetila film. 



Ministrica kulture Andrea Zlatar Violić i francuska ministrica kulture Aurélie Filippetti potpisat će u ponedjeljak u Cannesu ugovor o filmskoj koprodukciji između hrvatske i francuske vlade – priopćeno je izu Ministarstva kulture. Ugovorom dvije zemlje potvrđuju zajedničku volju da obnove i utvrde kinematografske veze između Hrvatske i Francuske te želju da vrednuju zajedničko kinematografsko nasljeđe. Za provedbu suradnje s hrvatske strane će biti nadležan Hrvatski audiovizualni centar, a s francuske strane Centre national du cinéma et de l’image animée – CNC. Korištenje povlastica koje proizlaze iz tog ugovora omogućit će hrvatskim producentima i autorima dobivanje financijskih sredstava iz inozemnih i francuskih fondova, prikazivanje filmova u francuskim kino dvoranama, sudjelovanje na francuskim i međunarodnim filmskim festivalima te veću prisutnost na međunarodnom filmskom tržištu.



 Ravno do dna


Adolescentima se bavi i meksički sineast Amat Escallante u iznimno brutalnom komadu »Heli« koji na neki način zaokružuje trilogiju započetu filmom »Sangre« i nastavljenu s »Los Bastardos«. Kad su cure i seks u pitanju, Escalante još više spušta njihovu dobnu granicu.


Njegov glavni protagonist je mladi policijski kadet zajubljen u 12-godisnju djevojčicu. Da bi ostvarili snove o bijegu iz Meksika, on se povezuje s narko podzemljem kako bi se dokopao brze zarade, ali uprska stvar i završi obješen na nadvožnjaku nakon što su mu zalili spolovilo benzinom i zapalili ga (scena je snimana u sirovoj maniri torture-porna), dok njegova maloljetna cura biva oteta.


U igru se uključuje njen brat koji radi u tvornici koju je otvorio »General Motors« gomilajući profit na jeftinoj radnoj snazi s lažnom izlikom poticanja investicija. Iako je o sedmom krugu meksičkog narko pakla već snimljena hrpa filmova (neki od njih snimljeni su u produkciji narko mafije), Escallanteov komad u svojoj »verite« sirovosti ide ravno do dna.