Nastupila Viktoriia Kulykovska

LUBENIČKE VEČERI Praizvedena skladba “Creska suita” ukrajinske gitaristice

Walter Salković

Ukrajinska gitaristica Viktoriia Kulykovska

Ukrajinska gitaristica Viktoriia Kulykovska

Riječ je o trostavačnoj skladbi koja obrađuje izvornu tematiku pod utjecajem istarske ljestvice, jedinstvenog autohtonog glazbenog modusa, koji seže duboko u rano srednjovjekovlje



 


LUBENICE – Na četvrtom koncertu u sklopu ovogodišnjih Lubeničkih večeri nastupila je ukrajinska gitaristica Viktoriia Kulykovska s bogatim programom na kojem su se nalazila djela od Lukačićevog ranobaroknog moteta Cantabo Domino preko Händela i Bacha do skladbi suvremenih ukrajinskih skladatelja. Tom je prigodom Kulykovska praizvela svoju skladbu »Creska suita«, nastalu 2020. godine prilikom prvog posjeta ukrajinske gitaristice otoku Cresu.


– Riječ je o trostavačnoj skladbi koja obrađuje izvornu tematiku pod utjecajem istarske ljestvice, jedinstvenog autohtonog, mogli bismo reći endemskog glazbenog modusa, koji seže duboko u rano srednjovjekovlje. Ustrajno je njegovan sve do naših dana, i to samo u malom pojasu kontinentalne Istre, Hrvatskog primorja i kvarnerskih otoka, rekao je Vedran Brkanović, ravnatelj zagrebačke glazbene škole u kojoj Kulykovska radi kao profesorica gitare. Brkanović je predstavio praizvedenu skladbu.




– Prvi stavak nazvan je »Lubeničke impresije«. Na jednostavnu izvornu temu postupno se razrađuje i razvija monumentalna melodioznost do svog vrhunca u radosnoj raspjevanosti, a blagim smirivanjem završava taj uvodni stavak. U tom stavku autorica donosi svoju fasciniranost Lubenicama, na samoj stijeni visoko nad morem, prastari kameni gradić, jedinstven po svemu. Prvo strahopoštovanje prema zadivljujućem pogledu na more s takvog preko 4000 godina starog naselja prelazi postepeno u opojnu radost, koja polako u smiraj dana tone u san, u noćni mir. Drugi stavak »Creski tanec« skladan je po principu sonatnog ronda, ali umjesto prve teme ponavlja se druga tema, a ostale se izmjenjuju, odnosno variraju. Stavak je bržeg ritma i radosnog plesnog karaktera, prema uzoru na plesove iz creskog mjesta Orlec. »Zalazak sunca« ime je trećem i završnom stavku »Creske suite«, umjerene brzine. Također razrađuje izvornu temu, opisuje dvoje mladih i zaljubljenih koji zagrljeni sjede na poznatoj lubeničkoj plaži, dive se zalasku sunca i ljeskanju svjetlosti na morskoj površini, vodeći ljubavni pjevni dijalog, opisao je Brkanović »Cresku suitu«.


Malo je umjetničkih glazbenih djela posvećeno otoku Cresu, stoga još vrednija praizvedba »Creske suite« upravo u Lubenicama. Djelo je zasigurno i vrijedan doprinos hrvatskoj gitarističkoj literaturi, kao i prezentaciji i popularizaciji specifičnog glazbenog izričaja Istre i Hrvatskog primorja s kvarnerskim otocima. Videosnimak praizvedbe »Creske suite« u Lubenicama može se pogledati na YouTube kanalu Viktorije Kulykovske. Lubeničke večeri, 33. po redu, zaključuju se u petak nastupom Eve Mach na violini i Petre Gilming na klaviru, te spuštanjem festivalske zastave.