Rt Franina

Kod Premanture nađeni ostaci drvenog jedrenjaka

Hina

Foto: Međunarodni centar za podvodnu arheologiju u Zadru

Foto: Međunarodni centar za podvodnu arheologiju u Zadru



Ostaci drvenog jedrenjaka, od kojeg su na pješčanoj površini vidljiva tri željezna topa i jedno sidro, pronađeni su na dubini od dvadeset metara u premanturskom podmorju kod rta Franina u sklopu podvodnih istraživanja koje provodi ekipa podvodnih arheologa i tehničkih ronioca.


Već tri godine kod rta Franina u premanturskom podmorju ekipa podvodnih arheologa i tehničkih ronioca provodi istraživanja u organizaciji Međunarodnog centra za podvodnu arheologiju iz Zadra.


U istraživanju koje financira Ministarstvo kulture i medija sudjeluju i stručnjaci njemačkog arheološkog instituta i pripadnici pulske interventne policije, dok logističku potporu pruža ronilački centar Indie iz Banjola.




Po prikupljenim nalazima i njihovoj dataciji pretpostavlja se da je brod potonuo krajem 16. ili početkom 17. stoljeća, no njegovo je podrijetlo zasad obavijeno velom tajne, jer oprema, broda i teret potječu iz različitih krajeva.


“Istraživanjima je zasad utvrđeno da je brod osim keramike, raznobojnih staklenih perlica i crvenih staklenih zdjelica prevozio i mjedene trube, koje su iz toga doba vrlo rijetke i u svijetu ih je sačuvano manje od deset primjeraka”, navode iz Međunarodnog centra za podvodnu arheologiju.


Kod rta Franina zasad je pronađeno više desetaka raznih dijelova truba, iz kojih se može zaključiti da je brod prevozio više od petnaest cjelovitih truba.


To čini nalazište jedinstvenim u svijetu, a svi nalazi kontinuirano se konzerviraju i restauriraju u specijaliziranom laboratoriju u Zadru. Očekuje se da će restaurirani ostaci truba biti sastavljeni i kroz koju godinu predstavljeni javnosti.


Usporedo s arheološkim istraživanjima na tom nalazištu provodi se vrlo važan pionirski projekt konzerviranja željeznih topova ispod mora.


Ta jedinstvena tehnologija provodi se po prvi puta u Hrvatskoj, a u svijetu postoji samo nekoliko takvih projekata. Zasad je uspješno očišćen i zaštićen prvi od tri topa, a ove godine započeli su radovi i na drugom.


Kada se kroz nekoliko godina sustav takve zaštite usavrši u praksi, počet će se primjenjivati na svim potonulim brodovima sa željeznom oplatom, topovima i sličnim ostacima. Na taj će način podvodna kulturna baština biti očuvana kroz mnogo duže razdoblje i dostupnija javnosti.