Kultivacija

Piše Kim Cuculić: Korona u kazalištu

Kim Cuculić

Foto Luka Stanzl/PIXSELL

Foto Luka Stanzl/PIXSELL

Dogodilo se ono najgore - od posljedica korone preminuo je Ante Topić, dugogodišnji član Zbora Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu



 
Pandemija koronavirusa odnijela je i prvu žrtvu u središnjoj hrvatskoj kazališnoj kući – krajem prošlog tjedna stigla je tužna vijest da je od posljedica korone preminuo član zagrebačke Opere HNK-a Ante Topić. Poznato je da su se slučajevi oboljelih od COVIDA-19 pojavili i pojavljuju se i u drugim hrvatskim kazalištima, i to u priličnom broju, pa su se predstave odgađale ili se odgađaju, zaraženi članovi ansambala odlaze u samoizolaciju pa se iz nje vraćaju, probe se održavaju pa prekidaju, predstave »stavljaju« i »skidaju«. Situacija je prilično nepredvidljiva i neizvjesna, no zatvaranje kazališta zasad nitko ne zaziva.


Zapravo, okolnosti su takve da je u kazalištima – koja se pridržavaju epidemioloških mjera – možda najmanje ugrožena publika: ona nosi maske, sjedi u gledalištu na propisanoj distanci ili iza pleksiglasa. No stvarati i igrati predstave nešto je sasvim drugo, jer u kazalištu je teško, odnosno gotovo nemoguće raditi »na distanci«. To je ipak umjetnost dodira, komunikacije, bliskosti… I stoga ne čudi velik broj zaraženih u našim kazališnim kućama. Bilo je pokušaja pjevanja s vizirima i glume pod zaštitnim maskama, no pitanje je može li to biti rješenje. U svim drugim ustanovama, poduzećima i slično djelatnici obavezno moraju tijekom cijelog radnog dana nositi zaštitne maske, pridržavati se distance, mjeri im se temperatura… No je li to moguće realizirati u kazalištu, gdje glumci, pjevači, baletani, članovi orkestra i zbora ne sjede u uredima, nego vježbaju u dvoranama?



I tako se dogodilo ono najgore – od posljedica korone preminuo je Ante Topić, dugogodišnji član Zbora Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu. Na stanje u ovoj kazališnoj kući upozoravali su sami umjetnici iz Opere i predstavnici sindikata, naglašavajući da je Uprava HNK-a prekršila važeće propise te izbjegla zaštititi svoje djelatnike svjesno ih izlažući riziku. S druge strane, Uprava zagrebačkog HNK-a odbacuje sve optužbe za zanemarivanje zdravlja djelatnika. U međuvremenu, jedan je ljudski život nepovratno izgubljen. Ostalo je samo sjećanje na »divnog kolegu, pasioniranog umjetnika i kroničara naše operne i ne samo operne scene… Strast koju je gajio za opernu scenu i umjetnost bila je unikatna; prepoznavao je bez pogreške ljepotu koja nas okružuje i nesebično je stalno dijelio s nama, posebno u obliku trenutaka koje je za vječnost majstorski zapisivao svojom kamerom. Bio je čovjek iskonski inspiriran životom i tu inspiraciju nezaustavljivo je širio oplemenjujući svoj i naš svijet«, piše u in memoriamu Topiću.





Ovaj slučaj nameće pitanje koliko su kazališta sigurna u ovim okolnostima? U mnogim zemljama ona su još zatvorena i produciraju online programe, a poznanica javlja da se u Londonu nešto i počelo igrati uživo, ali samo monodrame i predstave s malim brojem likova. U kontekstu ove teme na vrlo zanimljivu ideju došlo je Kazalište Planet Art iz Zagreba, koje je prije otprilike mjesec dana pokrenulo projekt »Online kazalište uživo«. Riječ je o predstavama koje se održavaju uživo, a koje se putem streaminga može gledati iz svojeg dnevnog boravka, s putovanja ili gdje god se nalazili po cijelom svijetu umjesto iz kazališne dvorane.


Projekt je nastao kao odgovor na koronakrizu, no ujedno je otvorio mogućnost da na ovaj način predstave mogu gledati svi oni koji nemaju mogućnost fizički prisustvovati kazališnim predstavama, a željeli bi to, bez obzira gdje se nalaze u Hrvatskoj ili u svijetu. Predstave se prenose s četiriju kamera, prilagođene su televizijskom i online mediju, čime postaju, kako ih gledatelji opisuju, »kombinacijom kazališta i filma«, a za cijenu ulaznice od 39 kuna predstave može gledati cijela obitelj. Gledanje predstava u online kazalištu uživo je jednostavno. Po kupnji ulaznice gledatelji dobivaju e-mail s linkom za predstavu kojim se uključuju u prijenos. Kako kažu iz Planet Arta, 90 posto gledatelja koji su pogledali predstavu online vratilo se pogledati i ostale dvije, što znači da je online kazalište uživo zanimljivo i da je to iskustvo koje gledatelji žele ponavljati.



Naravno, nikad ništa neće moći nadomjestiti izvedbu predstave uživo, u neposrednom kontaktu izvođača i publike, no usporedno postojanje i online formata nije loša ideja.