BILJEŽNICE LEONARDA DA VINCIJA

Nešto posve novo u Malom rimskom kazalištu. Leonardova genijalnost kao jedinstveno umjetničko iskustvo

Vanesa Begić

Projekt autorice Jocelyn Hagen iz Minnesote oživjet će uz pomoć najnovije tehnologije videosinkronizacije. Zborove će, na njihovom drugom nastupu u Europi, pratiti članovi Riječkog simfonijskog orkestra



 PULA – Malo rimsko kazalište u Puli ugostit će 15. kolovoza s početkom u 21.30 sati spektakl naslovljen »Bilježnice Leonarda da Vincija«. Nastupit će kombinirani zborovi Oratorio Society of Minnesota, Saint Paul i Mendelssohn Choir iz Pittsburgha pod ravnanjem umjetničkog ravnatelja Matthewa Mehaffeya.


Prvi put u Hrvatskoj


– Da Vincijeve bilježnice, autorice Jocelyn Hagen iz Minnesote, oživjet će uz pomoć najnovije tehnologije videosinkronizacije i pružiti nezaboravno multimedijsko koncertno iskustvo. Zborove će, na njihovom drugom nastupu u Europi, pratiti članovi Riječkog simfonijskog orkestra. »Bilježnice Leonarda da Vincija« prvo su veliko koncertno djelo stvoreno najnaprednijim softverom za digitalnu sinkronizaciju. Skladateljica Jocelyn Hagen četiri je godine istraživala, putovala i razvijala suradnje što su je vodile do oživljavanja »Bilježnica Leonarda da Vincija«, nevjerojatne multimedijske senzacije koja se 15. kolovoza održava u Malom rimskom kazalištu u Puli u sklopu Pulskog kulturnog ljeta, navode organizatori.


U najavi je istaknuto da je riječ o sasvim posebnom programu koji nije moguće najaviti ni kao koncert, ni kao videoprojekciju, već kao nevjerojatan spoj glazbene umjetnosti, genijalnosti i najsuvremenije tehnologije. Tek drugi put ovo se djelo izvodi u Europi, a prvi put u Hrvatskoj. Leonardo da Vinci, renesansni čovjek – izumitelj, slikar, inženjer, arhitekt, glazbenik, kipar – bio je jedan od najtalentiranijih ljudi u povijesti čovječanstva, a njegove bilježnice, pune dijagrama, crteža, zapažanja i osobnih bilješki, donose jedinstveni uvid u njegovo viđenje svijeta – zaigrano, znatiželjno, nepredvidivo i lišeno svakog straha pred pogreškom. Taj je umjetnik snažno inspirirao Jocelyn Hagen koja i sama kaže da je, nakon izložbe u Institutu za umjetnost u Minneapolisu 2016. na kojoj je predstavljen Vincijev »Codex Leicester«, dodatno učvrstila svoju predanost radu ovom projektu.




Da Vinci je počeo bilježiti svoje misli od sredine 1480-ih kada je radio kao vojni i pomorski inženjer za vojvodu od Milana. Nijedan od njegovih prethodnika, suvremenika ili nasljednika nije koristio papir kao Leonardo. Na svakom se listu nalazi djelo dizajnera i znanstvenika jer svaki list sadrži nepredvidiv obrazac ideja i izuma. Koristio je zrcalno pismo i pisao s desna na lijevo, upotpunjavao stranice crtežima i dijagramima, a otvorenost njegova uma i način na koji je povezivao različite ideje kako bi ih razumio, fascinantni su i petsto godina kasnije. Nije se bojao riskirati, ni izvući pojedinosti izvan konteksta, ni pogriješiti – križao bi pa nastavljao dalje, znatiželjno i uporno.


– Skladateljica Jocelyn Hagen, čija kreativna snaga uključuje i glazbene i vizualne komponente, dizajnirala je djelo u kojem su bilježnice Leonarda da Vincija glavne zvijezde, djelo u kojem glazba služi kao temelj za film, a on pak nastaje pomoću najnovije tehnologije videosinkronizacije, ističe se u najavi.


Dirigent Matthew Mehaffey se serijom ovih nastupa oprašta od Mendelssohn zbora kako bi preuzeo ulogu direktora zborskih aktivnosti na Sveučilištu Minnesota gdje će voditi opsežan program šest zborova i studio studenata diplomskih studija koji pohađaju magisterij i doktorat dirigiranja. Sedam sezona Mehaffey je proveo u zboru Mendelssohn čiji je doseg proširio kroz nekonvencionalne suradnje. Angažirao je pjevače i publiku u dramatičnim zborskim pripovijedanjima, izazivao ih na istraživanje novih oblika rada u suradnjama sa skladateljima kao što su Steven Hackman i Stewart Copeland čije su vizije oživljavali na pozornicama rock dvorana.


Dugi proces stvaranja


Jocelyn Hagen, autorica multimedijskog djela »Bilježnice Leonarda da Vincija«, ujedno je i dobra prijateljica Matthewa Mehaffeya. Ovo je njezino djelo premijerno prikazano 2019. u Minnesoti, uz obilježavanje 500. godišnjice smrti Leonarda da Vincija. Njegov rukopis, skice i riječi Hagen je oživjela kroz glazbu koristeći posve novu tehnologiju videosinkronizacije, a prenošenje slika Da Vincijevih bilježnica na ekran, kako je sama autorica navela, bio je dug i edukativan proces u kojem je surađivala s filmskim djelatnicima i animatorima Isaacom Galeom, Josephom Midthunom i Justinom Schellom.


– Da Vincijeve zrcalno ispisane riječi u ovoj se izvedbi animiraju iznad glazbenika i donose teksturu glazbi. Mnoge skice u bilježnicama su ljudskog oblika i odgovaraju Leonardovim zapažanjima o proporcijama tijela. Redatelj Isaac Gale snimio je te slike i udahnuo im život. Ion Concert Media stvorio je MUSÈIK, najnapredniji softver za digitalnu sinkronizaciju na svijetu, a »Bilježnice Leonarda da Vincija« prvo su veliko koncertno djelo stvoreno ovom tehnologijom, ističe se u najavi.