Muzejski dokumentacijski centar

UNESCO i Interpol otvorit će prvi virtualni muzej ukradenih kulturnih predmeta

Hina

Slika Vincenta Van Gogha "Proljetni vrt" koja je ukradena tijekom pandemije iz jednog malog nizozemskog muzeja i ove godine pronađena / Reuters

Slika Vincenta Van Gogha "Proljetni vrt" koja je ukradena tijekom pandemije iz jednog malog nizozemskog muzeja i ove godine pronađena / Reuters

"Iako neće nadoknaditi fizički nedostatak nestalih umjetničkih djela, virtualni muzej barem će im ponovno omogućiti osnovni pristup i pomoći u jačanju zagovaranja njihova povratka“, rekla je Audrey Azoulay



Na Međunarodni dan borbe protiv nezakonite trgovine kulturnim dobrima, 14. studenoga, Muzejski dokumentacijski centar (MDC) predstavlja zajednički projekt UNESCO-a i Interpola, prvi virtualni muzej ukradenih kulturnih predmeta koji bi se trebao ‘otvoriti’ sredinom 2025.


“Krađa, pljačka i nezakonito trgovanje kulturnim dobrima događaju se u svim zemljama, posebice na područjima sukoba i kriznim žarištima, lišavajući stanovnike njihove kulture, identiteta i povijesti. Kao što je pokazao slučaj Britanskog muzeja, čak ni muzejske ustanove čija je misija zaštita i očuvanje baštine nisu imune na krađe i nezakonito postupanje”, kažu iz MDC-a.


Osnivanje virtualnog muzeja, u kojem bi trebalo biti 600 od više od 52 tisuće predmeta iz Interpolove baze ukradenih umjetnina, najavljeno je na prošlogodišnjoj konferenciji o kulturnim politikama i održivom razvoju  u Meksiku, kada je 150 država usvojilo povijesnu Deklaraciju o priznavanju kulture kao globalnog javnog dobra i jačanju predanosti borbi protiv nezakonite trgovine kulturnim dobrima.




Glavna ravnateljica UNESCO-a Audrey Azoulay izjavila je na nedavnom sastanku u Parizu, gdje je predstavljen dizajn muzeja, kako se iza svakog ukradenog djela ili fragmenta krije dio povijesti, identiteta i čovječanstva koji je istrgnut svojim čuvarima, nedostupan za istraživanje te mu sada prijeti rizik da padne u zaborav. “Iako neće nadoknaditi fizički nedostatak nestalih umjetničkih djela, virtualni muzej barem će im ponovno omogućiti osnovni pristup i pomoći u jačanju zagovaranja njihova povratka“, rekla je.


Pomoćnik glavne ravnateljice UNESCO-a za kulturu Ernesto Ottone Ramírez objasnio je za The Guardian da je  krajnji cilj ovog virtualnog muzeja je njegovo zatvaranje izrazivši nadu da će se njegova zbirka smanjiti kako će se predmeti vraćati.


Za arhitekta virtualnog muzeja odabran je nagrađivani Francis Kéré, čiji je dizajn inspiriran stablom baobaba kao simbolom korijena i pripadanja te rotondom Muzeja Guggenheim arhitekta Franka Lloyda Wrighta.


Posjetitelji će se moći kretati spiralnom rampom koja povezuje niz galerijskih prostora sa detaljnim 3D slikama predmeta, u mnogim slučajevima rekonstruiranih na temelju crno-bijelih fotografija ili ilustracija.


Postav će ukazati na neke od najznačajnijih ukradenih artefakata, prema Koaliciji za starine to su natpis na alabasternom kamenu (3. st.) koji je između 2009. i 2011. otuđen iz hrama Awwam u Jemenu, bjelokosni reljef s prikazom lava koji napada Nubijca (7. st. pr. Kr.) ukraden iz Bagdadskog muzeja 2003., zelena kamena maska opljačkana 1970-ih s majanskog nalazišta Rio Azul u Gvatemali i figurica Varahe (5. – 6. st.) uzeta iz hrama u Rajasthanu u Indiji 1988.


Digitalni surogati predmeta bit će popraćeni opisima koji objašnjavaju njihovu kulturnu vrijednost i osobnim svjedočanstvima iz zajednica iz koje su potekli kao podsjetnik na ljudske veze koje ti predmeti predstavljaju, objasnili su iz MDC-a, dodajući kako je Saudijska Arabija jedan od glavnih donatora, zapravo jedini u proračunu za projekt, s 2,5 milijuna američkih dolara.


Međunarodni dan borbe protiv nezakonite trgovine kulturnim dobrima obilježava se svake godine 14. studenoga,  na dan usvajanja UNESCO-ove Konvencije o mjerama zabrane i sprječavanja nezakonitog uvoza, izvoza i prijenosa vlasništva kulturnih dobara.