Snimio Marko GRACIN
Upravo zahvaljujući Davidu Maljkoviću i brojnim drugim umjetnicima koje ćemo imati prilike vidjeti kroz 2020. Rijeka postaje vidljivi dio Europe i svijeta kao EPK, istaknuo je Vojko Obersnel
RIJEKA Izložbom “S kolekcijom” i intervencijama na zgradi i u zgradi Muzeja moderne i suvremene umjetnosti cijela zgrada postaje novi znak u urbanom okruženju, nova ideja vodilja, markacija suvremene umjetnosti, u gradskom prostoru i među građanima.
Drago mi je da se radi o izložbi Davida Maljkovića, i samog Riječanina, koji dobro poznaje duh našeg grada u kojem je i stasao kao umjetnik. Nakon toga se proslavio svojom umjetničkom međunarodnom karijerom, a ipak se vratio našoj i svojoj Rijeci.
Upravo zahvaljujući njemu i brojnim drugim umjetnicima koje ćemo imati prilike vidjeti kroz 2020., Rijeka postaje vidljivi dio Europe i svijeta kao Europska prijestolnica kulture, rekao je gradonačelnik Grada Rijeke Vojko Obersnel na svečanom otvorenju izložbe “S kolekcijom” Davida Maljkovića, kao svojevrsnom uvertirom današnjeg otvorenja Rijeke kao EPK-a.
Autorski pečat
Na otvorenju u MMSU-u, koje se poklopilo s Noći muzeja, okupio se veliki broj uzvanika, umjetnika, ljudi iz riječkog i europskog javnog, kulturnog i društvenog života. Riječ je, naime, o prvoj velikoj izložbi riječkog EPK-a, koja je, zahvaljujući autorskom pečatu svjetski poznatog autora, inače Riječanina, Davida Maljkovića, u poseban kontekst postavila djela iz fundusa Muzeja koja, nažalost, nikada nisu imala, niti imaju, svoj stalni postav.
Sada će, međutim, ući u specifičnu interakciju s publikom, kako je i istaknuto prilikom najave izložbe. Okosnica izložbe je prikaz dijela tih artefakata – a za koje je sam Maljković kazao da su ovdje fakti – na posebno izrađenoj masivnoj polici koja se proteže 40 metara dugim izložbenim prostorom, iznad klasičnog očišta promatrača.
Riječ je o autorskoj intervenciji, Maljkovićevim riječima “gesti”, kojom predmete iz muzejske zbirke tretira kao skupne panoramske fakte, a ne pojedinačne artefakte, izlažući ih nehijerarhijski i nelinearno.
Suradnici u kreiranju izložbe
Obersnel je nadalje kazao kako je riječki MMSU bio, a svojim recentnim djelovanjem dokazuje da je i ostao, prethodnica, ne samo u suvremenoj muzejskoj praksi, već i u viziji razvoja grada, činjenicom da se 2017. prvi uselio u ovaj prostor koji je tada bio u ruševnom stanju, a danas je, rekao je, ovdje jedno veliko gradilište.
Uzvanike je pozdravio umjetnik David Maljković koji je predstavio svoje suradnike i sve ljude koji su sudjelovali u kreiranju izložbe, čije je elemente naveo i opisao.
Tu su, između ostalog, umjetničke intervencije Dore Budor, Nore Turato u korelaciji s građanskom kolekcijom Vila Ružić, kao i Muzej kristalne lubanje Nike Mihaljevića. Unutar izložbe djeluje muzejski bar, održat će se dvije večere, radionice sa studentima te brojna druga događanja…
Emina Višnić, direktorica Rijeke 2020, rekla je da je Rijeka, grad nenametljivog postojanja različitosti, simbol uključivosti i otvorenosti, odabrana za Europsku prijestolnicu kulture 2020. jer je ponudila vrhunski umjetnički i kulturni program u kojem Europa može pronaći svoje drugačije lice.
– Mješavina grubosti luke, industrije te veličanstvenog sjaja fine arhitekture, Rijeka je svoju moć prihvaćanja razvila tijekom turbulentne povijesti. U posljednjih stotinjak godina ovaj grad, ljudi koji ga čine, živjeli su u čak sedam različitih država, pa se i po tome malo tko u svijetu može usporediti s Rijekom. Čeka nas godina dana prepuna posebnih događanja i projekata koji objedinjuju raznolikost tema Rijeke EPK. Čast mi je i zadovoljstvo što godinu kulture pretpremijerno počinjemo s izložbom “S kolekcijom”, rođenog Riječanina Davida Maljkovića i brojnih njegovih suradnika i suradnica. Ova je izložba prva u nizu nekoliko stotina pojedinačnih događanja koja nas očekuju u iznimno uzbudljivoj godini, rekla je Višnić te sve pozvala da se pridruže u cjelogodišnjoj proslavi.
Muzej u fokusu
Kustosica izložbe Ivana Meštrov govorila je o autoru i izložbi. Kazala je da u svojoj umjetničkoj praksi David Maljković koristi izložbu kao sirovi materijal i otvorenu formu. Kroz njegove izložbe, kazala je, često cirkuliraju reminiscencije na njegove dosadašnje projekte, narativi, materijalne činjenice preživjelih oblika i prezentacijskih struktura samog autora.
– “S kolekcijom” izložba je u kojoj se ovaj autor prvi put tako sveobuhvatno bavi jednom javnom kolekcijom koja nije nužno direktan odraz njegovih dosadašnjih vizualnih istraživanja, no rekla bih da niti ovdje ne izostaje autoreferencijalnosti, jer je upravo riječki MMSU bio okružje njegovih umjetničkih početaka devedesetih. No, svakako je ovdje prvenstveno u fokusu riječki muzej, kao i njegova uloga u ovom gradu, ali i u nekom širem europskom društvenom i kulturnom kontekstu. Taj umjetnički i društveni uzorak možete vidjeti postavljen na ovim policama na autorov specifičan način, rekla je Meštrov. Kaže da se kolekcija Muzeja gradi od 1948. godine, sastoji se od otprilike 8.000 artefakata i obilježena je riječkom bogatom poviješću 20. stoljeća, kao i programatskim manifestacijama poput Bijenala mladih umjetnika Jugoslavije, Bijenala mladih Mediterana, međunarodnih izložbi crteža i modernističkih salona.