Što nakon raspodjele novca?

Testirali smo elektropunionice za automobile: Imate li živce za ovo?

Edi Prodan

Brzih punionica vrlo je malo / Foto EDI PRODAN

Brzih punionica vrlo je malo / Foto EDI PRODAN

Osim što je u Hrvatskoj mreža za punjenje električnih automobila iznimno skromna, i takva je opterećena s bezbroj problema



 


 


 




 


Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost nedavno je za nabavku oko 1800 električnih automobila podijelio 90 milijuna kuna. Puni je iznos bio 103 milijuna kuna, ali kako je čisto električnih automobila bilo 90 posto, iznos je za njih po prilici kao što smo i istaknuli. Isporuka automobila trajat će mjesecima zbog poznatih problema s njihovim kompletiranjem, a kad se to i dogodi, krenut će muke o kojima se prigodom nabavke i mogućnosti dobivanja 70 tisuća kuna poticajnih sredstava razmišlja malo ili nikoliko. A oni su vrlo ozbiljni, kompleksni, na trenutke mogu djelovati čak i kaotični, situacije su to koje sasvim sigurno možemo smatrati onima u kojima se testira naše »živce«. I to na maksimum. Riječ je o punionicama za električne automobile koje karakteriziraju dva velika problema: malo ih je i sklone su kvarenju.


Prosječni današnji automobil ima kapacitet baterije 50-ak kWh. Potrošnja na 100 kilometara je oko 20 kWh, drugim riječima doseg im je oko 300 kilometara, Sve da i posjedujete adapter koji omogućava kućno punjenje, a taj proces može potrajati dvadesetak sati, putovanja do mjesta udaljenih stotinjak kilometra, primjerice od Rijeke do Pule, može izazvati potrebu za dopunjavanjem u mjestu gdje ste doputovali. Njih je jako malo, a situacija se posebno usložnjava tijekom ljetnih mjeseci u kojima je mnogo turista, pa tako i njihovih elektromobila. Problem je i u tome da su na mnogim mjestima punionice zastarjele i izvan upotrebe posebno ako su kojim slučajem još uvijek besplatne.


Najava investicija

 


Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost najavio je veliku financijsku liniju za izgradnju punionica. Koliko će to biti dovoljno za proširenje te usluge u ovom trenutku nije poznato, posebno ne zbog toga što je jasno da će se taj iznos uvelike potrošiti za rekonstrukciju postojećih koje su danas izvan funkcije.

Mi smo pak odlučili ne se igrati sa srećom i gubljenjem vremena na sporim punionicama gdje dopunjavanje baterije može potrajati satima, već lijepo kupiti T-Comovu »prepaid« karticu u vrijednosti od 200 kuna kako bismo mogli za tridesetak, ili nešto više minuta, dopuniti 80 posto baterije i nastaviti vožnju. Kako su u Rijeci i dva vrhunska T-Com punjača, na krovnom parkiralištu Tower centra i ispred K Fuime trgovačkog centra, takva je odluka bila najlogičnija. Obaviš kupovinu i napuniš elektromobil. Veselo smo s kupljenom karticom izašli iz centra koji zajedno s HEP-ovom ELEN-ima kontrolira po prilici osamdeset ili više posto hrvatskih punionica za električne automobile, prikopčali CCS punjač, prislonili karticu i očekivali početak brzog punjenja ali – ništa od toga. Upozoreni smo da punionica ne prihvaća našu karticu jer nije verificirana. Čudno s obzirom da je kupljena u za to specijaliziranoj trgovini, no nije bilo druge nego nazvati broj 0800 0005 koji je jedini u mogućnosti pomoći u takvoj situaciji. Nakon dvadesetak minuta čekanja da nam govorni automat otvori put do žive osobe, dobili smo informaciju kako oni na žalost ne mogu maknuti problem s kartice, ali to može sustav za potporu kojem smo, prema uputama odmah uputili mail. Bio je petak nešto oko 15 sati. Ono što je dobro, a svi zaposlenici koji se javljaju putem navedenog broja su fantastično strpljivi i ljubazni, je to da punjenje, nakon što im date broj kartice mogu i oni startati. Na žalost ne tog dana na krovu Towera jer je zbog nama nepoznate greške, u međuvremenu se pojavila još jedna korisnica s Renaultom Zoe iz Zagreba, to bilo nemoguće. Morali smo se kroz riječku gužvu zaputili u nekoliko kilometara udaljeni, škurinjski K Fiume. Baterija se opasno praznila, »živci« su lagano krenuli »titrati«. S obzirom da je prošlo i nekih sat vremena od slanja maila na adresu »podrške«, pretpostavljali smo da je i kartica sada ispravna, da će loše iskustvo biti iza nas. Nije. Opet 0800 0005 i opet dvadesetak minuta robotiziranih poruka i jednake takve glazbe. I super ljubazne djelatnice. S kojom, te se i ovom prigodom ispričavamo, nismo bili baš ljubazni. Ljuti jer bila je riječ je o »prepaidu«, dakle unaprijed plaćenom iznosu i silnom gubitku vremena. Srećom K Fiume je radio, baterija se krenula brzo puniti. Ne i otklanjanje s naše kartice. Prvi odgovor mailom dobili smo u utorak, nakon pet dana, da bi u konačnici greška na kartici bila otklonjena sedmog dana, u četvrtak.


Još kad dobijete informacju kako kartica nije ispravna / Snimio Edi PRODAN

Još kad dobijete informacju kako kartica nije ispravna / Snimio Edi PRODAN


Susretali smo u tim čekanjima na javljanje operatera koji su nam jedini mogli startati punjenje i strance, najudaljeniji je bio vozač Tesle iz Danske, koji su uz sve naše probleme s malim brojem bržih punionica, a i i one spore su rijetke, bili iznimno začuđeni i cijenama koje susreću u Hrvatskoj. Primjerice punjenje na krovu Towera je 2,44 kune po kWh, u K Fiume dvadeset posto manje. Ono što je naše poznanike po električnim automobilima najviše iznenadilo bila je cijena na brzim punionicama smještenim uz autoceste. Kako su nam Danci istaknuli, nevjerojatno je da cijene kilovata variraju unutar 100 posto, od oko dvije do četiri kune po kWh. A dali su nam i zanimljivu usporedbu: cijene goriva kod vas variraju oko deset posto, od 1,8 do 2 eura. Zamislite da vas netko umjesto dva traži četiri eura po litri benzina! Morate priznati da biste pomislili kako se šali ili se malo pogubio. A sa strujom vam je upravo tako.


I u pravu su. Hrvatska naime danas izgleda kao država koja sa stotinama milijuna kuna potiče kupnju električnih automobila koje se nema gdje puniti. Kućne punionice? Da, ali gradovi su ipak mjesta u kojima se dominantno živi u stanovima. Od kojih je nemoguće napraviti – punionice. Dakle – javni servis i to odmah. Ovako, čim se baterija isprazni počinje test za – »živce«.


Velike razlike u cijeni kWh / Snimio Edi PRODAN

Velike razlike u cijeni kWh / Snimio Edi PRODAN