Prisjećanje

Slatka poput gumenih bombona. Mazda 121 bila je ogroman hit ranih 90-ih

Edi Prodan

Ograničena serija Mazde 121 Goldy, kreirana u suradnji s tvrtkom Haribo, bila je posebna serija od samo 1000 primjeraka



Bila je istinski veliki hit. Hrvatska je taman uplovila u vode tržište ekonomije, sam početak devedesetih ostat će upamćen po silno velikoj prodaji automobila jer bila su srušene sve socijalističke zapreke, ponajprije ekstremna davanja na uvozne automobile, a otvorena je bila i mogućnost kupovanja automobila u drugim državama. A bila je to i godina 1991. kad se pojavila Mazda 121. Ali ne klasična, hatchback izvedba, već njezina trovolumenska opcija koja je djelovala kao da je istrčala iz – stripa. Mazda je poznata po izradi automobila koji su pristupačni, pouzdani i koje je užitak voziti.


Međutim, manje ili skoro nikako poznato partnerstvo između japanskog proizvođača automobila i njemačke konditorske tvrtke Haribo – globalno poznate po svojim gumenim bombonima u obliku medvjedića – koje je rezultiralo razvojem Mazde 121 Goldy tijekom ranih 90-ih godina. Uostalom Mazda 121 se i proizvodila svega četiri godine, do 1995., što je i u to doba kad su se pojedini modeli mijenjali u razmaku od sedam, osam godina, bilo poprilično neuobičajeno.


Ograničena serija Mazde 121 Goldy, kreirana u suradnji s tvrtkom Haribo, bila je posebna serija od samo 1000 primjeraka, ekskluzivno dizajnirana za njemačko, austrijsko i švicarsko tržište.




Tema automobila temeljila se na poznatim bombonima Haribo Gold Bears, pa su bili obojeni u svijetlu zlatnožutu boju. Kreiran od strane Hofele Designa – tvrtke poznate po nadograđivanju (tuning) luksuznih njemačkih automobila, Goldy je imao posebnu opremu uključujući Momo upravljač sa zlatnim Haribo medvjedićem na glavčini, sjenilo stražnjeg stakla sa šarenim dizajnom gumenog medvjedića i set poklopaca kotača s Haribo medvjedićem. Međutim, to nije bilo sve jer je svaki Goldy dolazio s nevjerojatnih 100 vrećica slatkiša Haribo Gold Bears i velikim plišanim medvjedom.


U okviru promidžbe Mazda 121 »Goldy« predstavljena je kao nagrada na lutriji koju je organizirao Haribo kao dio natjecanja održanog pod temom »Osvoji zlato s Haribom: Mazda 121. Zlatni medvjed Haribo se odlučio za Mazdu 121 ».


Izdanje Goldy bio je model s mekim krovom, koji je vozačima omogućavao sunčanje u toplim danima. Osnovno izdanje Mazde 121 također je bilo dostupno s tvrdim krovom. Model je predstavljen 1991. godine, a na matičnom tržištu Japana bio je poznat kao Autozam Revue. Sa svojim malim i neobičnim dizajnom, brzo je dobio vrlo pozitivne kritike i postao hit. Model je dobivao ljupke nadimke, a jedan od najčešćih bio je »auto mjehurić«.


Svojim zaobljenim i kompaktnim dizajnom, Mazda 121 je nudila jedinstveni osjećaj prostranosti zahvaljujući kupolastom krovu koji je naglašavao ionako prozračan ambijent u automobilu.


Ovo iskustvo dodatno je poboljšano u kombinaciji s opcijskim sklopivim krovnim otvorom koji je pružio dodatnu dimenziju otvorenosti za sva 4 putnika. Naime, platneni gornji dio – sa ili bez otisnute slike gumenog medvjedića – mogao se koristiti u više konfiguracija, omogućujući otvaranje sprijeda prema natrag, straga prema naprijed i istovremeno otvaranje u oba smjera.
Goldy i njegova braća i sestre sa standardnom opremom bili su opremljeni 1,3-litrenim četverocilindričnim benzinskim motorom, koji je generirao 72 KS, postizao najveću brzinu od 155 km/h i ubrzavao od 0 do 100 km/h za 11,4 sekunde.


Iako Mazda 121 Goldy možda nije prvi automobil koji vam pada na pamet kada razmišljamo o povijesnim Mazdama, to je važan automobil u Mazdinoj povijesti.


Danas Mazda čuva jedan od automobila Goldy u muzeju klasičnih Mazdinih automobila Frey u Augsburgu u Njemačkoj. Godine 2022. njemački par iz Sjeverne Rajne-Vestfalije donirao je taj automobil koji su osvojili na posebnoj lutriji koju je organizirao Haribo. Dakle, ovu slatku suradnju između Mazde i svijeta gumenih medvjedića pamtit će i buduće generacije.


Baš kao što će i generacije koje je nikad nisu uživo vidjele ovu Mazdu definirati – »slatkom«.


Jer baš su tako i tada, ranih devedesetih, svim njezinim trovolumenskim izdanjima, ne samo ovoj iz Haribo suradnje, znali tepati svi koji su je vidjeli.