Prazna skladišta

Nestašica automobila na tržištu poput peronospore poharala prodaju. Evo koliki je pad u Hrvatskoj

Edi Prodan

Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL

Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL

Prodaja je 7,7 posto gora nego lani u istom mjesecu čemu je kumovala silna nestašica vozila kod mnogih proizvođača



Iako će 2020. godina za dugo vremena biti upisana u mnogim proizvodnim granama kao jedna od najgorih u novijoj povijesti civilizacije, kad je prodaja automobila u pitanju jako joj je velika konkurencija i druga polovina – 2021. godine! Promocija plus, naime, izvješćuje kako je u listopadu prodano svega 2853 automobila što je za 7,7 posto manje nego u istom lanjskom mjesecu.


Prazna skladišta


Razlog svakako može biti i u padu kupovne moći stanovništva Hrvatske kao i u novom divljanju COVID-brojki koje sasvim sigurno dio ljudi »odgovara« od kupnje, no najvažniji faktor koji uništava prodaju, baš kao što je to svojedobno peronospora činila vinovoj lozi, je nedostatak vozila koji evidentira većina proizvođača. Zbog nedostatka pojedinih dijelova, najčešće se u tom »detalju« ističu elektronički čipovi koji dolaze s Dalekog istoka, ne mogu se isporučiti dovoljne količine automobila tako da tržište – kopni. Istina, ne ogleda se sve zajedno na kumulativnu ljestvicu za prvih deset mjeseci, jer u tome je 2021. godina za skoro 29 posto bolja nego jednako lanjsko razdoblje. Ove je godine u deset mjeseci prodano 40.245, lani 31.350 automobila. Štoviše, kad bi ostao desetomjesečni prosjek i u preostala dva mjeseca, ove bi se godine dosegnulo prodaju od 50 tisuća komada što u ovom sveopćem kaosu i nije tako loše. Bojimo se, prema iskustvima iz rujna i listopada, kako će biti dobro i ako se do kraja godine pređe – 45 tisuća.


Najbolje rezultate u listopadu zabilježila je pak KIA. I iz promo materijala te oglasa moglo se tako nešto naslutiti. KIA u Hrvatskoj, naime ,ima zalihu automobila, i to ne malu, tako da se to reflektira i na prodajne broje. KIA je, naime, u listopadu prodala 320 komada, što je 11,22 posto tržišta te je tako svoju ukupnu prodaju dovela skoro do sedam posto cjelokupnog hrvatskog ovogodišnjeg plasmana. Ipak, mada ni to nije isključeno, teško će se KIA popeti do treće pozicije, jer je razlika u odnosu na tamo »parkirani« Opel prevelika. Ili je vremena malo, kako god.




Unatoč tome što i Volkswagen pogađa ista pošast, liderska se pozicija za marku iz Wolfsburga ne ispušta. Niti će se ispustiti, jer Hrvatskoj, ali i velikom dijelu ostalih država, omiljena marka do sada je registrirala 5046 automobila. Drugoplasirana Škoda 4118 komada, tako da je jasno kako je utrka za prvo mjesto – završena. Dodali bi mnogi: završena je bila i prije nego je počela. Okončana je i za drugu poziciju jer Škoda u odnosu na Opelovih 3414 komada ima jako veliku prednost.


Ono što najavljujemo kao jesensko i zimsko uzbuđenje je nadmetanje proizvođača automobila koji su se pozicionirali od petog do osmog mjesta. Redom su to Dacija, Renault, Suzuki i Hyundai. Oni se svi nalaze između 2499 i 2278 prodanih komada, tako da se mnogo toga još može izmiješati.


Oporavak se ne nazire


Do desete pozicije tu su još Peugeot te Toyota, a jedini koji mogu pokušati ulazak na finalni Top10 za 2021. godinu su Seat, Citroen i Audi. Zanimljivo, iako se nalazi u drugom dijelu ljestvice, u listopadu je više od stotinu automobila prodao i BMW, a blizu te količine bili su i Mercedes te Mazda. Do 20. pozicije su se još rasporedili Nissan, Fiat te Jeep. Iako se Volvo možda može nadati proboju u Top20, kako sada stvari s prodajom stoje, čini se da je i tu definirana najbolja postava. Od zanimljivosti s druge polovice sveukupne ljestvice prodaje, istaknimo stalni rast marke Cupra koja kao da privlači kupce koji su se nekad odlučivali za marke poput Alfa Romea, nalazi se na 31. poziciji s ukupno prodana 23 automobila i nešto bolje Honde, na 24. je mjestu sa 168 registriranih komada.


Prema predviđanjima, oporavak automobilske industrije se ne nazire sve do kraja proljeća iduće godine. Istina, sve je veći zaokret prema električnim automobilima, no oni zbog cijene ne utječu na konačni volumen. Veliki su problemi i na sceni rabljenih automobila, jer i tu su se stokovi ispraznili. Kako nam ističu prodavatelji, jedino se na servisnoj sceni ne naziru problemi jer svi koji imaju automobile na leasing produžavaju ugovore tako da je s te strane posao na neko vrijeme zajamčen.


Na sveukupnoj ljestvici prodaje nalazi se, inače, 40 marki od kojih neke imaju sasvim simboličnu, pa i manje od toga, prodaju.