Šest desetljeća Renaulta 4

‘Napravite mi auto s velikim prtljažnikom’: Priča o mitskoj “četvorci” počela je upravo ovom rečenicom

P. N.

Od transporta bala sijena do torbi za golf: poklopac prtljažnika, njegova peta vrata zapalili su iskru revolucije



Napravite mi auto s velikim prtljažnikom!« riječi su koje je Pierre Dreyfus, od 1955. do 1975. godine direktor Renaulta, najvećeg francuskog proizvođača automobila, uputio svojim dizajnerskim timovima zaduženima za osmišljavanje Renaulta 4.


Tom neobičnom vozilu bilo je suđeno da uđe u povijest zahvaljujući karakteristici koja danas možda djeluje beznačajno, a koja je u vrijeme kada je bila predstavljena potaknula pravu malu revoluciju – poklopac prtljažnika. S ukupno pet vrata i ravnom podnicom, Renault 4 bio je limuzina, karavan i gospodarsko vozilo u jednom. Poklopac prtljažnika u to se vrijeme ugrađivao kako bi se olakšao utovar bala sijena u Renault 4, dok ljudima danas služi za odlaganje putnih torbi i kovčega u njihov Mégane Conquest.


Vrata slobode


Renault 4 predstavljen je 1961., u vrijeme kada su Francuzi počeli migrirati iz sela u gradove, a povodom godine u kojoj se obilježava značajna obljetnica, 60. rođendan Renaulta 4, Hugues, glavni direktor Renault Classica, osvrnuo se na revoluciju kompakata koju je pokrenuo upravo taj automobil. U navedenim migracijama dogodio se i jedan problem – mreža javnog prijevoza nije mogla zadovoljiti sve potrebe stanovnika na periferiji gradova. Tako se pojavila želja za vozilom koje je podjednako primjereno za selo i grad, za odlazak u kupovinu i vožnju do posla. U to je vrijeme i sve veći broj žena bio zaposlen, a kupovna moć kućanstava počela je rasti. Automobil koji će se ubrzo proslaviti pod nazivom »četvorka« u tim se okolnostima pokazao kao savršeno, uvijek dostupno rješenje za gradske i seoske putnike – i to zahvaljujući skromnom poklopcu prtljažnika! Zbog petih je vrata Renault 4 ubrzo prerastao u društveni fenomen. Pierre Dreyfus, glavni odgovorni kreator i poticatelj tog projekta, objasnio je svojim timovima da želi gomilu teretnog prostora u automobilu koji, baš poput traperica, pristaje svim ljudima, neovisno o dobi i klasnoj pripadnosti. Budući da je tijekom 30 godina proizvodnje Renault 4 prodan u više od osam milijuna primjeraka, da se našao na prometnicama u više od stotinu zemalja, možemo zaključiti da se njegova želja ispunila.
– Poklopac prtljažnika na četvorci naišao je na dobar odjek i dao vjetar u leđa novom modelu. Ovaj čudesni izum rezultirao je automobilom koji je ujedno limuzina, karavan i gospodarsko vozilo, dodaje Hugues.





Vozilo za život


Poklopac prtljažnika omogućio je jednostavan utovar predmeta u Renault 4: od bala sijena do opreme za kampiranje, što god je životni stil kupaca zahtijevao. Nadalje, peta vrata omogućila su veću modularnost unutrašnjosti, pa su Renaultovi inženjeri i dizajneri imali priliku stvoriti prvo u nizu »vozila za život«.


– Poklopac prtljažnika ohrabrio je inženjere da izađu iz okvira koji nalaže tradicionalna struktura vozila: poklopac motora – putnički prostor – prtljažnik. Peta vrata dala su veću slobodu u pogledu dizajna. Poklopac prtljažnika bio je poticaj za stvaranje novih vrsta vozila kao što su monovolumeni i SUV-ovi, objašnjava Hugues.


Poklopac prtljažnika pokazao se presudnim za uspjeh Renaulta 4, pa ga je marka odlučila ugraditi i u svoje tradicionalnije modele – obiteljske limuzine s klasičnim prtljažnicima. Predstavljen 1965., Renault 16 bio je predvodnik dotad neviđene revolucije koja je nagovijestila buduće kompakte više klase. Pogleda li se malo bolje, Renault 16 zapravo je bio veća izvedba Renaulta 4 – oba su modela bila kompakti s pet vrata i iznimno prilagodljivom stražnjom klupom.


– Nakon Renaulta 16 shvatili smo da nas ništa ne sprječava da poklopac prtljažnika serijski ugrađujemo u obiteljska vozila i modele više klase, naglašava, Hugues, glavni direktor Renault Classica.



Zapravo je bilo koja izvedba bila prikladna za ugradnju poklopca prtljažnika, od limuzine, preko coupéa do gradskog automobila. Renault je započeo razvoj niza kompaktnih modela, kao što su R20, R30, Fuego, R25 i R11. Kompakti su se našli u središtu pozornosti kada su braća Marreau u Renaultu 20 osvojila reli Pariz-Dakar 1982. godine.


Danas, Mégane Conquest perjanica je Renaultove ponude kompakata. I on s funkcionalnim vratima prtljažnika.


Baš kao što je Drayfus zamislio


– Poklopac prtljažnika savršeno pristaje ovom vozilu koje je predivan spoj SUV-a i limuzine. Savršena je platforma za dizajnere jer im omogućuje da stvore uglađen i elegantan dizajn koji kupcima nudi toliko željenu praktičnost. Unutrašnjost Méganea Conquest odlikuje prostran i pristupačan raspored s više teretnog prostora od samog prtljažnika, zaključuje Hugues.


A na nama je samo zaključak: Conquest je idealan za prijevoz torbe za golf, ali ostaje dovoljno mjesta i za balu sijena. Ili baš ono što je direktor Drayfus želio kad se rađao Renault 4!