Promocija Plus

Lani impresivno skočila prodaja automobila u Hrvatskoj. Škoda u fotofinišu prestigla VW

Edi Prodan

Na razini prosinca lanjski je bio bolji za čak 26,3 posto u odnosu na predlanjski



Dobra godina. Ne, nije riječ o prijevodu naziva proizvođača jedne od najpoznatijih marki guma na svijetu, nego o komentaru na prodaju osobnih automobila na hrvatskom tržištu u 2023. godini. Kako nas izvješćuje agencija Promocija plus koja desetljećima, verificirano od MUP-a Hrvatske, prati prodajna kretanja na domaćem tržištu, godina iza nas donijela je iznimno dobre prodajne rezultate. Konkretno, u prosincu je prodano 3415 automobila te se u kumulativnom smislu dosegnulo 56.697 komada što je i konačni rezultat ovogodišnjeg automobilskog tržišta. S obzirom da je lanjski prosinac zabilježio 2703 registracije, bilo je to dovoljno za 44.088 u zbirnom smislu, na razini čitave 2022. godine. Na razini prosinca lanjski je bio bolji za čak 26,3 posto u odnosu na predlanjski, dok je rezultat na razini godina još i bolji, za jako velikih 28,6 posto. Jako je teško naći pandan u bilo kojem sektoru ovako dobroj prodaji automobila, a s obzirom da nam je poznato kako nam se nije dogodio eksplozivni rast plaća ili bilo kojih drugih izvora prihoda, jasno je kako su na samu prodaju automobila utjecali neki drugi faktori.


Prvi je dakako turizam koji je lani zabilježio jako dobru godinu, posebno na razini rasta prihoda, ali i samih plaća ljudi koji rade u turizmu.


Taj se faktor odrazio u dva smjera. Ponajprije značajno su bile brojnije registracije automobila koje su koristile rent-a-car kompanije. Veliki je rast i avioturista koji su najčešći korisnici renta-a-cara, no koliko god to bio rast u trenutku registracija, od travnja ili čak i ožujka do srpnja, na jesen se ti automobili rasprodaju što znatno usporava rast prodaje novih automobila. »Rente« se naime u starosnoj dobi od svega nekoliko mjeseci prodaju za 30-ak posto nižu cijenu što itekako privlači kupce. Ono što je pak dobro, nakon završetka turističke sezone stanovništvo jadranskih županija koje se bavi iznajmljivanjem turističkih kapaciteta zna ostvarivati jako dobre zarade što nerijetko znači i nabavku novog automobila. Kako smo istaknuli, i zarade ljudima koji rade u turizmu su značajno narasle tako da je jasno kako se i iz njihovih redova regrutiraju kupci novih automobila. Rast prihoda se ostvaruje i u nekim drugim granama gospodarstva tako da se i tu krije dio odgovora zbog čega je rast prodaje automobila veći od 28 posto.




Malo je nedostajalo, posvetimo li se poretku na konačnoj hrvatskoj prodajnoj ljestvici koja je lani ukupno brojala 46 marki automobila iz svih krajeva svijeta, da Škoda u samom finišu osvoji – dvostruku krunu. Odličnom prodajom u prosincu to joj je uspjelo na ljestvici marki gdje je s trona nakon jako dugo vremena zbacila Volkswagen, ali ne i na modelskoj ljestvici.


Renaut je s Cliom tamo slavio iako je Škoda u prosincu prodala tri puta više Octavija. Kako god, zanimljivo je vidjeti trijumf Škode što s obzirom na brojnost modela u svim klasama i ne čudi. Volkswagen je dijelom danak platio činjenici da se Taigo kao njegov najprodavaniji model našao tek na osmom mjestu. Trećeplasirani je Renault s prodajom znatno manjom od prvoplasiranog dvojca, ali opet i s golemom prednošću ispred Kije koja je pak lani registrirala skoro dvije tisuće automobila manje. Slijedi Dacija koja je uz malo sreće mogla biti i unutar najboljeg »pokera«, dok je više od tri tisuće automobila registrirao i Suzuki na šestom mjestu. Plasman ovog japanskog proizvođača posebno veseli jer riječ je o brendu koji u Hrvatskoj nastupa s malo modela, k tome i s jako dobrim rezultatima kad je riječ o odabiru »privatnih kupaca«.


Nastavak pripada Toyoti koja je s odličnim prosincem također zabilježila prodaju iznad tri tisuće komada. Do desete pozicije su se nanizali Opel, s jako, jako skromnim završnim mjesecima, Hyundai te Audi. Nije neobično da se ovaj premium model nađe među deset najprodavanijih brendova u Hrvatskoj, ali je ipak iznenađenje da se unutar te prestižne ljestvice održi i do samog kraja. Lani mu je to uspjelo, i to poprilično uvjerljivo u odnosu na marke automobila što nastavljaju slijed prema Top20. Prvi od njih Peugeot se nadao boljem, baš kao i Ford, no oscilacije su ipak bile prevelike da bi se to i ostvarilo. Mazda na 13. poziciji može i mora biti zadovoljna jer i ona je sve više premium proizvođač, da bi se pak iza nje našlo nemalo uglednih tvorničara automobila koje bez krzmanja možemo definirati – velikoserijskim. Ne dakako BMW i Mercedes na 15. i 16. poziciji, ali da Seat na 14., baš kao i 17. Citroen ili 20. Fiat. Između njih je svoje mjesto pronašao kineski MG, ali još više veseli da je uz dobar finiš na 19. mjestu osvanula Cupra. Zahvaljujući njoj i u Hrvatskoj Seatovi prodajni saloni trljaju ruke i kase, a s obzirom da se još uvijek radi o novoj prodajnoj filozofiji, dakako i o jednakom takvom proizvodu, uspjeh Cupre je tim značajniji.


Rekli smo 46 brendova je barem ponešto registriralo lani u Hrvatskoj. Za neke od njih, posebno ako je riječ o ultraluksuznim brendovima poput Ferrarija, Bentleya, Bugattija i sličnih, ne čude simbolične brojke jer je njih čak devet registriralo kroz čitavu lanjsku godinu manje od deset komada, ali kako doživjeti Nissan ispod crte koja dijeli Top20 od ostalih, kako vidjeti Hondu na 28. poziciji, a mjesto iza nje Subaru? Govorimo li pak o pozitivnim primjerima, lijepo je u Top25 vidjeti Volvo, Teslu i Porsche, dok bismo kao još jednu negativu istaknuli plasmane Alfa Romea, Jaguara i Mitsubishija na sam kraj, na pozicije 32., 33. i 34.


No, ostavimo mi po strani poslovne politike pojedinog brenda njegovog odraza na hrvatskom tržištu te još jednom za kraj zaključimo kako je rast prodaje automobila lani bio impresivan, kako su postoci teško usporedivi s bilo kojom drugom »robom«, te kako bi svima bilo drago da se ovakav trend nastavi i u 2024. godini. Istina, teško je očekivati dvoznamenkasti rast, ali da je i tri puta manji od lanjskog, mnogi bi bili itekako zadovoljni.