Spora elektrifikacija

Isporuka električnih automobila u Europi skokovito raste, ali je i dalje na deset posto ukupne prodaje

T.I.

Foto: Renault

Foto: Renault

Što se tiče Hrvatske, kod nas je u 2021. prodano 1436 primjeraka električnih vozila, što je najviše dosad. Najprodavaniji model je mali Renault Twingo E-Tech s 444 prodana komada



Prošle godine u Europi je prodano 1,9 posto manje osobnih automobila negoli 2020. godine, uglavnom zbog produženog čekanja na isporuku određenih modela zbog globalne nestašice čipova i posljedično zastoja u proizvodnji.


No, s druge strane, tržište električnih automobila raste gotovo eksponencijalno. U 2021. godini prodano je u Europi čak  63,4 posto električnih automobila više negoli godinu ranije.


U brojkama to je rast sa 745 644 na milijun i 218 tisuća komada prošle godine prema podacima Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA).




No, kad se to usporedi s 11 774 885 sveukupno prodanih automobila, na električne automobila otpada tek nešto više od 10 posto.


Ove broje ACEA obračunava za članice EU, plus države s kojima je EU u slobodnim trgovinskim odnosima  (Island, Norveška, Švicarska), te donedavnu članicu Veliku Britaniju. S obzirom da je riječ o najrazvijenijim zemljama Europe, postotak prodanih električnih vozila u drugim državama je zasigurno bitno niži od 10 posto.


Uzmimo za primjer veliku Rusiju u kojoj je prošle godine prodano sveukupno nešto manje od 1,7 milijuna automobila. Od tog broja tek je 2254 bilo električno. Doduše i to je skok od gotovo tri puta u odnosu na 2020. godinu, ali i dalje u postocima tek nešto više od 0,1 posto.


Nadalje, evidentno je da na takvim tržištima s velikim socijalnim razlikama električne automobile kupuje u velikoj većini samo uska klasa bogataša, a ne srednji ili niži sloj. Tako je najprodavaniji električni automobil u Rusiji prošle godine bio Porsche Taycan koji košta najmanje 80 tisuća eura. Njih je prodano u Rusiji najviše, 581, a slijedi Tesla Model 3, pa skupi Audi E-Tron i Tesla Model Y, pa tek onda jeftiniji Nissan Leaf kojeg je u Rusiji prodano tek 131 primjerak.


Što se tiče europskog tržišta koje pokriva ACEA, najprodavaniji električni model uvjerljivo je Tesla Model 3 s preko 140 tisuća komada isporučenih prošle godine, a drugi s gotovo dvostruko manje (71 tisuća), je mali Renaultov model Zoe.


Što se tiče Hrvatske, kod nas je u 2021. prodano 1436 primjeraka električnih vozila, što je najviše dosad. Najprodavaniji model je mali Renault Twingo E-Tech s 444 prodana komada. Njegova cijena od 172 tisuće kuna je oko 70 tisuća kuna manja od Zoe, najprodavanijeg Renaultovog električnog modela u EU.


S obzirom da je u Hrvatskoj prošle godine sveukupno prodano 45.389 automobila, vidi se da unatoč državnim subvencijama prodaja električnih modela kaska za EU standardom. Svega 3,2 posto svih prodanih automobila u Hrvatskoj prošle godine bilo je na električni pogon.