PRIJETE NESTAŠICE

Zaraza u jugoistočnoj Aziji stvara ozbiljan zastoj: Najesen neće biti dovoljno obuće, odjeće i mobitela

Branko Podgornik

Reuters

Reuters

Stanje je osobito teško u Vijetnamu, gdje je izbijanje zaraze pogodilo kompanije poput Samsunga i Applea, Pume, Adidasa i 800 proizvođača obuće koji tamo zapošljavaju oko milijun radnika.



ZAGREB – Idućih tjedana i mjeseci očekuje se nestašica uvozne industrijske potrošačke robe koja bi vrhunac mogla dosegnuti uoči božićnih blagdana, kada građani u Europi i Sjedinjenim Državama najviše kupuju, procjenjuju ekonomski stručnjaci uz napomenu da to može dovesti do dodatnog rasta cijena obuće, odjeće, mobitela i ostalih artikala u cijelom svijetu.


Razlog tome je srpanjsko izbijanje epidemije koronavirusa u zemljama jugoistočne Azije i Kini, koje su industrijsko središte svijeta. Naglo širenje delta soja u Vijetnamu, Tajlandu, Maleziji, Mjanmaru, a djelomice i Kini, potaknulo je vlasti tih zemalja na oštre epidemiološke mjere. To je izazvalo poremećaje u proizvodnji i prometu te privremenog prestanka rada tvornica te zastoja u jednoj od najvećih teretnih luka u svijetu, kineskog Ningbo-Zhoushana.


Stanje je osobito teško u Vijetnamu, gdje je kompanija Nike još prije nekoliko tjedana morala privremeno prekinuti rad u najmanje trima tvornicama, što će otežati njezine isporuke sportske obuće. Nike u Vijetnamu zapošljava 450 tisuća ljudi, a oni izrađuju polovinu sve obuće koju ta kompanija plasira na svjetsko tržište.


Prekidi rada




Očekuje se i nestašica pametnih telefona Samsunga jer i polovina njegove proizvodnje dolazi iz Vijetnama, gdje je korejska kompanija morala zatvoriti tri tvornice nakon izbijanja zaraze. Da bi se nekako nastavila proizvodnja, vijetnamske su vlasti dopustile Samsungu da polovina radnika u nekim pogonima nastavi rad tako da spavaju u halama. Proizvodnju u Vijetnamu privremeno je morao ograničiti i Apple.


Na sličan način izbijanje zaraza pogodilo je kompanije Puma, Adidas i još 800 svjetskih proizvođača obuće koji u Vijetnamu zapošljavaju oko milijun radnika. Čak 90 posto tih proizvođača moralo je od sredine srpnja privremeno prekidati rad, prema podacima Bloomberga.
Zbog izbijanja zaraza proizvodnju je smanjilo i mnoštvo globalnih proizvođača odjeće, koji su proteklih godina masovno selili pogone u Vijetnam. Otkako je počeo trgovinski rat između SAD-a i Kine, Vijetnam je sa svojih 98 milijuna stanovnika postao meka svjetskih investitora. Ta je zemlja uoči pandemije zabilježila najbrži rast industrije u svijetu, dvostruko viši i od kineskog.


Poskupljenje prijevoza dovest će i do povećanja cijena robe

Kada je riječ o poskupljenju prijevoza, trgovci se žale da je cijena jednog kontejnera od 40 stopa za prijevoz tereta od Kine do Rotterdama u posljednjih godinu dana skočila sedam puta. Cijena istog kontejnera između Kine i Los Angelesa skočila je čak deset puta i trenutačno iznosi 15,8 tisuća dolara. Ekonomisti kažu da će trgovci ta vrtoglava poskupljena prijevoza robe, koje nema dovoljno, najesen morati djelomice prenijeti na krajnje kupce.

Najnoviju glavobolju u trgovini između Azije i njezinih europskih te američkih partnera izazvalo je prošlotjedno zatvaranje dijela goleme kineske luke Ningbo-Zhoushan, nakon što je jedan od radnika dobio koronu. Vlasti su obustavile dolazak i odlazak kontejnerskih brodova, što je smanjilo kapacitet luke.


Metež u transportu


Zastoj u kineskoj luci mogao bi potrajati, sudeći prema slučaju izbijanja korone koji se dogodio u svibnju na jugu te zemlje, zbog čega terminali u Shenzhenu pokraj Hong Konga proljetos nisu radili više od tri tjedna.


I to je izazvalo zastoje u međunarodnom brodskom prijevozu, nakon što je više od tri tjedna bio blokiran i prolaz kroz Sueski kanal.
– Zatvaranje terminala u kontejnerskoj luci Ningbo-Zhoushan, trećoj po veličini u svijetu, samo je najnoviji znak da se metež u prekooceanskom brodskom prijevozu može prenijeti i u sljedeću godinu, procjenjuje Financial Times.


To predstavlja prijetnju globalnom gospodarskom rastu, upozorava londonski medij, jer »kronična kašnjenja i vrtoglavi rast prometnih troškova mogu dovesti do toga da ponuda neće moći zadovoljiti potražnju, što će potrošačke cijene gurnuti uvis«.


Zastoji u brodskom transportu praćeni su vrtoglavim rastom cijena prijevoza tereta, što dodatno komplicira nevolje u opskrbnim mrežama diljem svijeta.
Među tim problemima treba istaknuti nestašicu čipova koja je smanjila proizvodnju automobila, rastuće cijene sirovina, kao i nestašicu vozača kamiona dok trgovci nastoje namaknuti zalihe robe za vrhunac sezone kupovanja na kraju ove godine.