STEČAJ

Vjerovnici bivšeg škvera ostaju nenamireni, iako je na računu Uljanika 57 milijuna kuna

Orjana Antešić

SNIMIO : SERGEJ DRECHSLER

SNIMIO : SERGEJ DRECHSLER

Premda su na računu dužnika značajna novčana sredstva, prijedlog za djelomičnim namirenjem vjerovnika drugog višeg isplatnog reda nije moguć sve dok se stečajni dužnik ne oslobodi obveze carinskih davanja za brod u gradnji Uljanik 531



RIJEKA – U stečajnom postupku Uljanika, koji je otvoren prije točno tri godine, od prodaje imovine uspjela se inkasirati 1,1 milijarda kuna. Tim su novcem namireni razlučni i vjerovnici prvog višeg isplatnog reda. Dvije banke namirene su u cijelosti dok je u državni proračun uplaćeno blizu 713 milijuna kuna, čime su potraživanja Ministarstva financija smanjena s 3,2 na 2,5 milijardi kuna.


S osnova razlučnog prava namiren je i HBOR s 4,5 milijuna kuna, no kao i kod Ministarstva financija to je tek kap u moru s obzirom na to da ukupne tražbine ove državne banke premašuju iznos od 470 milijuna kuna. Podaci su to iz posljednjeg izvješća stečajne upraviteljice Uljanika Marije Ružić u kojem se, između ostalog, može naći i zanimljiv detalj da se na računima stečajnog dužnika u ovom trenutku nalazi 57 milijuna kuna, ali koji se do daljnjeg ne mogu koristiti za djelomično namirenje vjerovnika iz drugog višeg isplatnog reda.


Plaćanje carine


– Premda su na računu dužnika značajna novčana sredstva, prijedlog za djelomičnim namirenjem vjerovnika drugog višeg isplatnog reda nije moguć sve dok se stečajni dužnik ne oslobodi obveze carinskih davanja za brod u gradnji Uljanik 531, te dok se ne utvrde stvarne i potencijalne obveze stečajne mase koje su ili mogu nastati ukoliko se nastave ili započnu novi parnični postupci po tužbama tužitelja, obrazlaže u svom izvješću stečajna Ružić.




Novogradnju 531, a u naravi više tisuća tona dijelova odnosno sekcija za ono što je bilo ugovoreno kao ro-ro brod, Ministarstvo financija kupilo je na dražbi prije godinu dana, koristeći pravo da kao prvoupisani razlučni vjerovnik na ovoj novogradnji izjavi prijeboj potraživanja. Zaveden kao brod u gradnji, novogradnja 531 još je 2016. godine stavljena u postupak unutarnje proizvodnje prema odobrenju Carinske uprave. Istek valjanosti tog odobrenja za upotrebu postupka unutarnje proizvodnje bio je 30. studeni prošle godine, a rok za zaključenje postupka 30. svibnja ove godine. Produžen je do 31. prosinca 2022. godine do kada kupac broda u gradnji Republika Hrvatska Ministarstvo financija, mora ili podmiriti sva javna davanja koja proizlaze iz carinskih propisa ili obavijestiti stečajnog dužnika na koji pravni subjekt treba prenijeti postupak unutarnje proizvodnje za navedenu gradnju, navodi se u izvješću stečajne upraviteljice Uljanika.


Nitko neće dionice

– Hoće li se i u kojem iznosu unovčiti stečajna masa, i to posebno dionica »3. maja«, Adriadiesela d.d. i Adriadiesel Green Energy d.d., kao i potraživanja od dužnikovih dužnika, »3. maja« i Adriadiesela, teško je procijeniti, zaključuje stečajna upraviteljica Marija Ružić. Većinski paket dionica »3. maja« već je jednom oglašen na prodaju u stečajnom postupku Uljanika, no nitko nije iskazao interes za brodogradilište kojemu je krajem prošle godine imovina bila manja od obveza za 583 milijuna kuna, što je najvećim dijelom posljedica četverogodišnjeg restrukturiranja pod kapom Uljanika.

Ne ugovori li se i ne završi novogradnja 531 država odnosno Ministarstvo financija morat će platiti 37 milijuna kuna. Eventualna opcija je prodaja te novogradnje odnosno njezinih dijelova za sekundarnu sirovinu, ali u tom slučaju kupac bi trebao biti izvan Europske unije da bi se anuliralo plaćanje carine.
Među potencijalnim obvezama stečajne mase vodi se i tužba koju je Uljanik brodogradilište u stečaju u listopadu prošle godine podnijelo protiv nekadašnjeg matičnog društva za naknadu štete u iznosu od gotovo 17,5 milijuna kuna.


Radnička potraživanja


U nešto više od milijardu kuna, koliko se uspjelo uprihodovati kroz protekle tri godine od otvaranja stečaja nad Uljanikom, glavnina je ostvarena od prodaje nezavršenog, ali vrlo vrijednog broda-jaružala, koji je još ujesen 2019. godine na dražbi (o)tkupio njegov originalni naručitelj, grupacija Jan De Nul za 794 milijuna kuna. Zahvaljujući toj prodaji, u cijelosti su namirena potraživanja belgijske KBC banke i PBZ-a čije su hipoteke bile prve po redoslijedu upisa. KBC Bank je isplaćen sa 127 milijuna kuna, PBZ sa 157 milijuna kuna, dok je ostatak kupovine proslijeđen u državni proračun s obzirom na to da je hipoteka Ministarstva financija, koje je prethodno platilo oko 920 milijuna kuna na račun protestiranih državnih jamstava za taj brod, bila treća po redoslijedu upisa.


U 100-postotnom iznosu namireni su i svi bivši zaposlenici Uljanika u stečaju. S obzirom na to da u nekadašnjoj matici propalog holdinga nije bilo puno zaposlenih, njih četrdesetak, s dva milijuna kuna namirena su sva njihova potraživanja s osnova neisplaćenih plaća i ostalih materijalnih prava. Za razliku od njih, nešto više od dvije tisuće bivših radnika Uljanik brodogradilišta još uvijek čeka i nada se da bi jednog dana mogli dobiti veći dio svojih potraživanja. Dosad je u stečajnom postupku Uljanik brodogradilišta namireno dvadesetak milijuna kuna radničkih tražbina što znači da im još visi u zraku blizu 150 milijuna kuna koje možda uspiju dobiti od prodaje poslovnog udjela koji ovo propalo brodogradilište u stečaju ima u Uljanik brodogradnji 1856.