Problem prijevoza robe

EU se približava kompromisnom rješenju spora s Rusijom glede Kalinjingrada

Hina

Reuters

Reuters

Europski dužnosnici trenutno pregovaraju o tome da se taj teritorij izuzme iz sankcija i postoji mogućnost da se sporazum postigne već početkom srpnja ako Litva, članica Europske unije, pristane



Prijevoz robe kroz Litvu do ruske Kalinjingradske oblasti mogao bi se normalno nastaviti unutar nekoliko dana, reklo je dvoje izvora upoznatih s temom, dok europski dužnosnici rade na kompromisu s baltičkom državom kako bi smirili napetosti s Moskvom.


Kalinjingradska oblast, koja graniči s državama Europske unije i ovisi o cestovnom i željezničkom prijevozu većine roba kroz Litvu, odsječena je od matične Rusije od 17. lipnja zbog sankcija koje je uveo Bruxelles.


Europski dužnosnici trenutno pregovaraju o tome da se taj teritorij izuzme iz sankcija i postoji mogućnost da se sporazum postigne već početkom srpnja ako Litva, članica Europske unije, pristane, rekle su osobe koje su htjele ostati anonimne jer je riječ o zatvorenim raspravama.




Premda su se zapadne sile obvezale zauzeti se za Ukrajinu, ponovivši to na samitima skupine G7 i NATO saveza ovog tjedna, ispostavlja se da je veoma teško za Europu istodobno primjenjivati stroge sankcije i izbjegavati daljnju eskalaciju napetosti s Rusijom.


Ako se tradicionalna ruta za prijevoz ruskih dobara do Kalinjingrada kroz Litvu ne obnovi, baltička se država boji da bi Moskva mogla iskoristiti vojnu silu kako bi stvorila koridor na njenom teritoriju, rekao je jedan od izvora.


Njemačka, koja podupire kompromisno rješenje, ima svoje vojnike postavljene u Litvi, koji bi se mogli naći u sukobu zajedno sa svojim saveznicima iz NATO-a ako bi do toga došlo.


Njemačko gospodarstvo, najveće u Europi, također u velikoj mjeri ovisi o uvozu ruskog plina i bilo bi ranjivo na bilo kakvo smanjenje dotoka u slučaju eskalacije spora glede Kalinjingrada.


“Moramo se suočiti s realnošću, (Putin) ima veću prednost od nas. U našem je interesu pronaći kompromis”, rekao je jedan od izvora, dodavši da je Kalinjingrad “svetinja” za Moskvu i da će se ishod dogovora vjerojatno doimati nepoštenim.


Glasnogovornik litavskog ministarstva vanjskih poslova je rekao da će nastaviti konzultirati se s Europskom komisijom glede primjene sankcija.


“Sankcije se moraju primjenjivati i bilo kakve donesene odluke ne bi trebale potkapati kredibilitet i učinkovitost politike sankcija Europske unije”, rekao je glasnogovornik.


Jedno od rješenja bi bilo da se promet između Rusije i Kalinjingrada ne smatra međunarodnom trgovinom jer je riječ o ruskom teritoriju te da se na temelju toga izuzme iz sankcija, no tada se roba ne bi smjela izvoziti, već koristiti isključivo u eksklavi.


Međutim, Litva nije sklona rješenju koje bi moglo izgledati kao davanje ustupaka Moskvi.


Rusiji je, prema trenutnim sankcijama, zabranjen prijevoz željeza, čelika i metala do Kalinjingrada kroz članice Unije, a tom će se popisu 10. srpnja dodati cement i alkohol, ugljen u kolovozu i naftni proizvodi u prosincu. Stoga će u konačnoj fazi otprilike pola tereta namijenjenog za Kalinjingrad biti na popisu sankcija.


Dmitrij Medvedev, zamjenik predsjednika ruskog Vijeća sigurnosti, rekao je ovog tjedna da su ograničenja na prijevoz dobara do Kalinjingrada dio zapadnog rata preko posrednika i da Rusija ima brojne načine na koje se može osvetiti.


“Postoje mnoge prilike, značajan dio njih je gospodarske prirode i sposobne su oduzeti kisik našim baltičkim susjedima koji su poduzeli neprijateljske mjere”, rekao je Medvedev za ruske novine.