PRAVI NOGOMETNI FANOVI

Sjećate li se sličica s nogometašima? U Južnoj Americi vlada prava pomama za njima, čeka se i po 5 sati u redovima

Hina

"Gotovo sve što zaradim ili što mi netko posudi ili mi vrati što mi je dužan, ulažem u sličice", kaže Argentinka Hilda Losada. 



SAO PAULO – Neki troše vrtoglave iznose, drugi su već u zoru na neformalnim mjestima za razmjenu – njihova je strast kombinacija ljubavi prema nogometu, ovogodišnjeg Svjetskog prvenstva u Katru i uvijek popularne potjere za Paninijevim sličicama nogometaša.


Iako se prodaju u 150 zemalja, sličice izgleda da potiču posebnu mahnitost u Latinskoj Americi.


Možda je to zato jer je ovo vjerojatno zadnje svjetsko prvenstvu argentinskoj nogometnoj ikoni Lionelu Messiju, kojem je 35 godina, ili zato što navijači smatraju da će ove godine neka latinoamerička reprezentacija napokon prekinuti europsku dominaciju.




“Gotovo sve što zaradim ili što mi netko posudi ili mi vrati što mi je dužan, ulažem u sličice”, kaže Argentinka Hilda Losada.


Ta 68-godišnja baka, koja se trudi popuniti album s gotovo 700 sličica, od pet sati ujutro stoji u redu i čeka na otvaranje prodavaonice u Buenos Airesu.


U Argentini je već danima zastoj u opskrbi sličicama pa je čak i vlada morala posredovati između talijanskog izdavača i frustrirani prodavača koji žele veći komad unosnog trgovinskog kolača.


“Ovo je jedno od par mjesta na kojima ih danas možete pronaći”, rekla je Losada stojeći u dugom redu kolekcionara.


Neće svi doći na red pa neki već najavljuju da će se okrenuti crnom tržištu iako je ondje cijena paketa sličica dvostruko viša od službene koja je, preračunato, oko sedam i pol kuna.


Njezina joj obitelj kaže da je luda, ali Losada za to ne mari i slijedi svoju strast.


Sličice za svjetsko prvenstvo skuplja svake četiri godine otkako je bila djevojčica, kaže.


Galopirajuća inflacija u Argentini, trenutno na 56 posto, nikome ne olakšava kompletiranje albuma.


“Argentina je gotovo uvijek u nekakvoj ekonomskoj krizi”, sliježe remenima vlasnica dućana Leila Edul.


“Ali kad su ove sličice u pitanju, novac se uvijek odnekuda pojavi”, smije se.


Tako je i u Brazilu iako se ondje cijena paketa sličica udvostručila. Za Svjetsko prvenstvo u Rusiji bila je oko dvije i pol kune, a sada je pet.


Groznica 


“Otac mi je kupio tri paketića”, kaže uzbuđeni 14-godišnjak Tiziano Orselli dok je pregledavao što se nudi na mjestu za razmjenu u parku Rivadavia u Buenos Airesu.


“Kad sam vidio ‘Argentina 19’ i shvatio da je to Messi bio sam presretan”, ispripovijedao je veselo. “Pokazao sam ga svima i onda zalijepio u album”.


Mauricio Valencia postavio je stol između dvaju stalka za piljenje drva i izložio snopove sličica za prodaju ili trgovinu. Već je to radio u Kolumbiji, odakle je rodom, “jer mi u Latinskoj Americi volimo razmjenjivati Paninijeve sličice”.


“Ali nije tamo kao ovdje”, dodaje. “Ovdje je groznica, krcato je svaki vikend”.


Raul Vallecillo, Paninijev zaposlenik u Čileu, rekao je da je prodaja sličica u Latinskoj Americi nadmašila očekivanja talijanskog proizvođača koji je svoj prvi album otisnuo za Svjetsko prvenstvo u Meksiku 1970.


Čileanska reprezentacija nije se kvalificirala na SP u Katru koji počinje u studenome, ali je Panini ondje u mjesec dana prodao zalihu koja je trebala trajati četiri, kaže Valllencillo.


Tako je bilo i u Venezueli, Kolumbiji i Peruu čijih reprezentacija u Katru također neće biti.


Vallecillo smatra da poslovičnu zaluđenost sličicama ove godine pojačava vjerojatnost da je to zadnje Messijevo prvenstvo i nada da bi argentinska ili brazilska momčad mogla prekinuti dvadesetogodišnji europski pobjednički niz.


Ulični prodavači 


U Sao Paulu kolekcionari se okupljanju ispred Muzeja nogometa.


Četrdesetogodišnji Leandro Fonseca u lovu je na rijetke ‘dodatne sličice’, uključujući one s Neymarovim likom, koje se na internetu prodaju za nekoliko stotina dolara.


“Malo sam kasnio u startu s ekstra sličicama, ali nadam se da ću popuniti 20 albuma. Za svako svjetsko prvenstvo ih ispunim nekoliko”, rekao je.


Dosad je kompletirao sedam albuma za Katar i na to potrošio oko 13.500 kuna.


Diljem kontinenta posao cvjeta i preprodavačima. Na priručnoj tržnici u Montevideu djeca dolaze s popisima sličica koje im nedostaju i pokušavaju ih kupiti.


Sličice velikih zvijezda poput Messija, Neymara i lokalnog favorita Luisa Suareza koštaju sto urugvajskih pesosa (dvadesetak kuna). Manje zvijezde iz urugvajske, argentinske ili brazilske reprezentacije koštaju dvostruko manje. Ostali se mogu kupiti i za 10 pesosa.


Guillermo Orcile pomaže svom sedmogodišnjem sinu Salvadoru da ispuni album mijenjajući duplikate za sličice koje nema.


“Važno je da shvati kako razmjena funkcionira jer je to ono što ove albume čini posebnim”.


“Ako se samo kupuje, onda nema duha”.