Humanitarno djelovanje

Ovo su hrvatski najdonatori hrane: Baci se tisuću tona hrane, a pučke kuhinje bez zaliha

Siniša Pavić

S dodjele priznanja Najdonator - Zoran Grozdanov, Ivana Džakula, Elena Wolsperger Dolezil, Silvija Repić i Biljana Borzan

S dodjele priznanja Najdonator - Zoran Grozdanov, Ivana Džakula, Elena Wolsperger Dolezil, Silvija Repić i Biljana Borzan

Europarlamentarka Biljana Borzan upozorila je na šizofrenu situaciju u Hrvatskoj, u kojoj višak hrane lakše dođe do otpada nego do potrebitih



Hrvatske tvrtke koje su donirale najviše hrane u prošloj 2020. godini su Konzum, Dukat i Sana Delikatese.


Za svoje humanitarno djelovanje i društveno odgovorno poslovanje u petak su im u Novinarskom domu dodijeljena priznanja “Najdonator” što ih četvrtu godinu za redom dodjeljuju Mreža hrane i potpredsjednice Socijalista i demokrata u Europskom parlamentu Biljana Borzan.


Prije dodjele priznanja Borzan je podsjetila da je jedan od načina da se uredi segment doniranja hrane i taj da se podigne marketinška privlačnost donatora i doniranja. Da, pak, bacamo previše hrane pokazuje i neke brojke.


Baci se 135 tona kruha




– Prije svega moramo imati na umu da će se tijekom današnjeg dana u Hrvatskoj baciti više od tisuću tona hrane, od čega 135 tona kruha. U isto vrijeme, pučke kuhinje i socijalne samoposluge neće imati dovoljno zaliha za nahraniti sve koji dođu po pomoć.


Ove dvije rečenice najbolje sažimaju šizofrenu situaciju u današnjoj Hrvatskoj, zemlji u kojoj višak hrane lakše dođe do otpada nego do potrebitih – upozorila je Borzan.


– Prošle godine se dogodio veliki skok u vrijednosti donacija. Prodajna vrijednost donacija u 2020. godini je iznosila 29 milijuna kuna bez PDV-a, što je značajno više u odnosu na 20 milijuna koliko je donirano 2019. godine.


Za trećinu više. Ukupno je 85 tvrtki Poreznoj upravi prijavilo donacije, u odnosu na 67 pretprošle godine – rekla je Borzan.


Skok je to kakvog nikad ranije nije Hrvatska imala, a razloge treba tražiti i u konvojima kamiona koji su se slijevali put krajeva pogođenih potresom pokazujući kako brinemo jedni o drugima kad je najteže.


Da svijest o doniranju bude i veća, a zakonska rješenja bolja potrebno je, kako reče Borzan, učiniti još mnogošto – od podizanja opremljenosti posredničkih organizacija, do edukacije građana, pogotovo mladih, o vrijednosti hrane i načinima da se smanji bacanje.


Konzum i Dukat po četvrti, Sana Delikatese po drugi put


Jer, kako je kazala, polovina građana još uvijek ne razumije razliku između “upotrijebiti do” i “najbolje upotrijebiti do”.


– U teškim vremenima humanitarno djelovanje donatora mnogima znači razliku između oskudice i toplog obroka. Ovim priznanjem želimo pokazati da postoje tvrtke koje su iznimno humanitarno angažirane i želimo da građani znaju koje su to tvrtke, kazala je Borzan.


Konzum i Dukat su četvrtu godinu zaredom najveći donatori među velikim tvrtkama. Konzum je u 2020. donirao hrane prodajne vrijednosti 5.879.653 kuna bez PDV-a, što je najveća ukupna vrijednost donacija hrane među velikim tvrtkama u Hrvatskoj.


Dukat je u prošloj godini donirao hranu prodajne vrijednosti 4.881.186 kuna bez PDV-a, što je među velikim tvrtkama najveća ukupna vrijednost donacija hrane u odnosu na godišnji prihod.


U kategoriji malih i srednjih tvrtki, koja je uvedena 2019., Sana Delikatese drugi put je zaslužila priznanje. Tvrtka je donirala hranu prodajne vrijednosti 131.912 kuna bez PDV-a, što čini 2.25 posto godišnjeg prihoda tvrtke.


Predstavnice nagrađenih nisu zaboravile spomenuti izniman angažman svojih zaposlenika, bez kojih doniranje, pa još u pandemijskoj godini, i ne bi bilo moguće.