VELIKI PR0JEKT

Novi krčki most imat će dva kata, njime će prolaziti auti i vlakovi. Donosimo sve detalje megaprojekta

Tihana Tomičić

Foto Arhiva/NL

Foto Arhiva/NL

HAC je jučer raspisao natječaj za izradu dokumentacije. Očekuje se završetak gradnje za pet godina



Vlada kreće u projekt izgradnje drugog mosta za otok Krk. Hrvatske autoceste raspisale su s jučerašnjim danom otvoreni natječaj za izradu studijske i prometne dokumentacije do lokacijske dozvole za novi most Krk sa spojnim cestama. Radi se o pripremi za gradnju mosta koji će biti i cestovni i željeznički, i sezat će do novog lučkog terminala u Omišlju koji se također tek treba graditi.


No, radi se o projektu koji je od ranije zapisan u prostornom planu Primorsko-goranske županije, a sada se s rokom do 29. siječnja na natječaj HAC-a mogu javiti tvrtke zainteresirane za izradu studijske dokumentacije, dakle studije utjecaja na okoliš (SUO) i drugih dokumenata potrebnih u procesu do izdavanja lokacijske dozvole. Procjena je da će taj trošak iznositi do 600.000 eura.


Južnija trasa


Plan je da se u naredne tri godine izradi SUO i drugi dokumenti, a onda bi najmanje dvije godine bile potrebne za izvođenje samih građevinskih radova, procjenjuju u HAC-u.




– Nakon što smo obnovili postojeći most Krk prije dvije godine, u strateškom planu razvoja prometa planirana je i gradnja ovog drugog, novog mosta, uključujući i željeznički most. Već sad postoji potreba za tim, a kad bude dovršen kontejnerski terminal u Omišlju, ta će potreba biti još i veća, i stari most ne bi bio za sve to dovoljan. Zato je ovaj natječaj korak k izgradnji novog mosta. Definitivno se sad ide u to, kaže ministar prometa i potpredsjednik Vlade Oleg Butković.


SNIMIO MILIVOJ MIJOSEK


Predsjednik uprave HAC-a Boris Huzijan objašnjava da će se u ovoj fazi pripreme dokumentacije utvrditi vrsta konstrukcije novog mosta, dok voditelj projektiranja HAC-a Gregor Mihelčić objašnjava kako će most biti dvoetažni – gornji »sloj« činit će cesta, dok će željeznička pruga biti na donjem »katu« mosta. To je takozvana »sanduk konstrukcija«, što znači da most, s obzirom na dvojnu željezničko-cestovnu funkciju ne bi nužno bio mnogo širi od postojećeg, nego bi svakako bio viši, odnosno na dva kata. Postojeći most Krk ostat će u funkciji i nakon gradnje novog, no tada će biti znatno rasterećeniji.


Vizualni izgled novog mosta nije unaprijed zadan, dakle moguće je da on uopće neće biti betonske konstrukcije kao postojeći, nego može biti i željezni ili bilo kakav koji bude izabran nakon izrade idejnog projekta. Nema imperativa da mostovi budu srodni ili sukladni jedan drugom, kažu u HAC-u.


– Novi most svakako će imati drugačiji raspon od postojećeg, kaže Gregor Mihelčić iz HAC-a.


Trasa mosta bit će južnije od sadašnje spojne ceste i most neće prelaziti preko otoka Sv. Marko, nego će biti na trasi od istočnog kraja uvale Črišnjeva preko poluotoka na kojem je sada smještena utvrda Maltempo jer je to ujedno i najkraća zračna linija između kopna i otoka Krka na toj trasi. Njome već prolazi podmorskim putem plinovod od LNG terminala u Omišlju upravo zato jer je to najkraći spoj.


To znači da će se od Šmrike do istočne strane uvale Črišnjeva graditi i nova spojna cesta, dok bi se na izlazu s mosta na otoku do Omišlja gradio jedan vijadukt i jedan tunel na trasi prema Omišlju. Projektiranje same pruge nije u ovlastima HAC-a, kao ni gradnja lučkog terminala u Omišlju, stoga će i HŽ i ostali imati mnogo posla na svom dijelu ovog multifunkcionalnog projekta. Jednako tako, za nastavak gradnje druge, sjeverne magistrale na otoku Krku, gdje bi se područje od mosta do Baške povezalo novom cestom trasom preko Dobrinja i Vrbnika, zadužene su Hrvatske ceste.


Veliki posao


Kad bude dovršena ova tražena dokumentacija, pretpriprema za gradnju mosta bit će u fazi izdavanja lokacijske dozvole, objašnjavaju u HAC-u, i tek tada će se ishodovati i potrebne građevinske dozvole.


– Realno je da će za sve biti potrebno najmanje pet godina, uključujući i gradnju, jer se i za samu studiju utjecaja na okoliš u prosjeku kod ovako velikih zahvata čeka i do dvije godine, a za kompletnu studiju prihvatljivosti projekta oko tri godine. Tada tek slijede natječaji za izvođenje, pa građevinski radovi, kaže voditelj projektiranja HAC-a.


Svojedobno je u javnosti bila predstavljena verzija visećeg novog krčkog mosta, i to četverotračnog na trasi preko uvale Voz, no sada se zapravo kreće otpočetka jer ta opcija nije bila realizirana. Županijski prostorni plan, kao »nadplan« ostaloj dokumentaciji, predviđa samo okvirnu trasu, stoga se i u tom dijelu spojne ceste prilagođavaju samom idejnom rješenju koje bude izabrano. Tada, 2017. godine kad je u javnost izašlo to rješenje, ideja je bila most vrlo sličan sadašnjem Pelješkom mostu, no sad se predviđa i druga trasa, i potpuno novo projektno rješenje.


Što se lučkog terminala na Krku tiče, sadašnja riječka Zagrebačka obala tek je privremeno rješenje, mada je ta privremenost u ovom slučaju desetljeće ili dva, a novi veći terminal planiran je kod Omišlja kao dugoročno rješenje. No, to je neizvedivo bez novog mosta, koji mora imati i željeznicu, stoga su u Vladi, Ministarstvu prometa i HAC-u krenuli u raspisivanje ovog natječaja.