Hypefy

Kad umjetna inteligencija nadzire influencere: Predstavljamo jedinstveni mladi hrvatski startup

Vladimir Mrvoš

Foto Davor Kovačević

Foto Davor Kovačević

Ljudi jednostavno nemaju stručnost i osjećaj za pravilan odnos s »utjecajnim osobama«. Influenceri u tom slučaju imaju »slobodne ruke« raditi što žele, a to često dovodi do neoptimalne realizacije dogovorenog posla. Prednost naše aplikacije je izbjegavanje visokog rizika od internetskih prevara prilikom ručnog donošenja informacija. Znamo »prave ljude«, koliko ih treba platiti i pod kojim uvjetima trebaju raditi.



Brzi razvoj interneta, posebice društvenih mreža, donio je brojne promjene, a jedna od njih je pojava novih zanimanja. Influencer, zapravo »utjecajna osoba« je jedna od onih novih riječi koja označava zanimanje, a mnogima je još uvijek nejasno čime se točno oni bave i je li to zanimanje od kojeg se može živjeti.


Influencer može biti svatko, a mnogi tvrde da su influenceri, što dodatno otežava ozbiljnost ovog pojma. Pojam influencer najčešće se koristi za osobe koje imaju velik broj pratitelja na društvenim mrežama, uglavnom Instagramu ili YouTubeu i tako imaju određeni utjecaj, te kao rezultat surađuju s raznim brendovima i tvrtkama na promoviranju proizvoda ili usluga. Influencer može biti mlada djevojka koja je postala poznata po uputama za šminkanje, kao i njezina majka koja dijeli roditeljske savjete. Broj pratitelja koje netko mora imati da bi se mogao nazvati influencerom može varirati. Postoje kategorije, pa se tako mikro influenceri mogu smatrati i oni s nešto više od tisuću pratitelja. »Obični influenceri« za razliku od poznatih sportaša, filmskih zvijezda ili glazbenika, uglavnom su prihvatljiviji »običnoj osobi« i potiču jednostavnu interakciju s pratiteljima, zbog čega je ovakav način prezentacije nekih usluga ili proizvoda ponekad vrlo uspješan. Pojedina istraživanja pokazuju da influenceri postižu bolje rezultate u promociji proizvoda ili usluga u odnosu na druge konvencionalne metode digitalnog marketinga, posebno kod mlađih osoba. Vrste suradnje između tvrtki i influencera mogu biti različite. Tako netko može postati ambasador nekog brenda kada ima samo jednu vrlo uspješnu sponzoriranu objavu, ako se radi o poznatoj osobi. Agencije se sve više pojavljuju kao posrednici između influencera i zainteresiranih tvrtki, odnosno klijenata. No kako je to postao vrlo ozbiljan posao gdje se vrti velik novac, kao nadzor nad radom influencera, pojavila se potreba za nekom kontrolom njihove uspješnosti. Tako se sve više pojavljuju aplikacije koje kontroliraju rad influencera, a sve nadzire umjetna inteligencija.


Tri prijatelja


Jednu od njih i to vrlo uspješnu izgradio je hrvatski startup Hypefy koji su osnovala tri prijatelja, Eris Margeta – Kurdali, Stjepan Zelić i Filip Špiranec, pa je tvrtka izabrana u 10 najboljih u Europi, između 143 prijavljenih. Hypefy je, najjednostavne rečeno, stvorio algoritam koji spaja influencere i njihove korisnike. Ideja je bila pomoći korisnicima, koji žele promociju kroz digitalne medije, a susreću se s manjkom vremena, znanja i poznavanja trendova koji se ekspresno razvijaju u svijetu influence Communityja.




– Neznanje, otkuda krenuti i kome se obratiti, prepoznali smo kao slabu točku korisnika, ali i manjih content kreatora, te onih koji to tek žele postati. Zato smo kreirali platformu Hypefy, kaže nam Eris Margeta Kurdali, marketing specialist tvrtke Hypefy.


U čemu je prednost vaše aplikacije?


– Ljudi koji vode male kampanje utjecaja moraju pronaći možda pet influencera, a to mogu učiniti koristeći mnogo različitih platformi. Mi imamo vlastiti softver za pronalaženje influencera, a klijenti dobivaju »utjecajne osobe« s preporukom. Nema potrebe za ručnim pretraživanjem i traženjem »utjecajnih osoba«, jer u aplikaciji sve se radi automatski. Kada ne postoji takva aplikacija, korisnici će ih sami tražiti, a zatim ih moraju kontaktirati. Uočili smo da je problem jer se njihova poruka često ne otvara jer im je pretinac pun. Naš sustav i metode kontaktiranja znače da klijent ne gubi vrijeme jer se sve radi automatski.


U Srbiji ima više »jačih« influencera nego kod nas

 


Koji su prema dostupnim informacijama trenutačno najpopularniji influenceri u Hrvatskoj, koji u našem susjedstvu, a koji u Europi ?


– Mogu govoriti samo o Instagram statistikama. Prema njima u Hrvatskoj su to Hana Hadžiavdagić Tabaković, Lidija Bačić, Kristijan Iličić, Adrian Petričević, Marijana Batinić, Borna Rastović, Antonija Blaće, Maja Šuput, u susjedstvu Diana Morić, Novak Đoković, Bogdan Ilić, Ceca Ražnatović, Marija Šerifović, Andrija Milošević, Milica Pavlović, Stefan Janković, Sara Damnjanović, Nikola Milošević, Anja Blagojević, Karleuša, ukratko, u Srbiji ima više »jačih« influencera nego kod nas. Od traženijih influencera, statistike govore da su to u Europi Kylian Mbappé, Luis Suarez, Zidane, Bastian Schweinsteiger, britanski princ William i njegova supruga Catherine, Lucas Vázquez, Jordi Alba, Sam Smith, Rafael Nadal i Gerard Piqué. Uglavnom to su sportaši, pretežno nogometaši.


 

Koliko je teško raditi s influencerima?


– Ljudi jednostavno nemaju stručnost i osjećaj za pravilan odnos s »utjecajnim osobama«. Influenceri u tom slučaju imaju »slobodne ruke« raditi što žele, a to često dovodi do neoptimalne realizacije dogovorenog posla. Prednost naše aplikacije je izbjegavanje visokog rizika od internetskih prevara prilikom ručnog donošenja informacija. Znamo »prave ljude«, koliko ih treba platiti i pod kojim uvjetima trebaju raditi.


Koliko košta rad influencera, je li on precijenjen?


– Većina ljudi prilikom sklapanja posla s bilo kojom »utjecajnom osobom,« prvo će pitati koliko to košta, a odgovor na to pitanje može značajno varirati. Influenceri danas naplaćuju veliku svotu novca, bez izravne vrijednosne procjene obavljenog posla ili bez ikakvog jamstva da će posao polučiti rezultate. Korištenjem aplikacije, klijent će svakom influenceru platiti točno onoliko koliko vrijedi njegov rad. Vrijednost se izračunava internim algoritmom i osigurava poštenu naknadu za dobivenu medijsku vrijednost.


Nešto novo i cool


Kako se kreira sadržaj, putem aplikacije ili je riječ o slobodnoj volji influencera?


– Taj dio često pokrivaju influenceri, ali i nad tim dijelom imamo strogu kontrolu, popuštajući kvalitetu, recimo putem vlastitih visoko produkcijskih videouradaka. Tako izvlačimo apsolutni maksimum od svakog influencera. Influenceri, ali i korisnici, često pretpostavljaju koje je najbolje vrijeme za objavljivanje i ono je često točno s obzirom na određeno doba dana. Međutim, ne uzimaju u obzir relativnu vremensku razliku objave i koji utjecaj ta poruka ima kada se objavljuje. Ovo je možda i najvažniji i najjači dio našeg algoritma i to je ono što smo uspjeli inovirati. Umjetna inteligencija optimizira vrijeme objavljivanja, različitih utjecajnih osoba tijekom dana, tjedna ili mjeseca, uzimajući u obzir statistiku njihovih računa, njihovu prethodnu izvedbu i trenutnu izvedbu. Uz to, umjetna inteligencija automatski izračunava i pronalazi najbolje influencere za sljedeći post i najbolje vrijeme za sljedeću objavu. Na taj način instagramov algoritam prepoznaje sadržaj klijenta kao »nešto novo i cool« i počinje ga automatski sugerirati drugim ljudima besplatno. To je inovativni dio naše platforme i tajna naših rezultata za koji smo proglašeni među najboljim start upovima u Europi. Aplikacija ima automatizirani sustav za detekciju anomalija koji nam omogućuje da u stvarnom vremenu reagiramo na pogreške.


Logaritam određuje i cijenu?


– Korisnici često ne znaju točno koliko vrijede influenceri, a algoritam zna točno pravu vrijednost koju treba platiti. Ovo je također jedan od najvažnijih dijelova, jer je preplaćivanje jedna od najčešćih pogrešaka. Korisnici se često oslanjaju na »utjecajne osobe« kako bi im pružili točne podatke o njihovom radu. Iako u nekim slučajevima zahtijevamo od »utjecajnih osoba« da pošalju snimke zaslona svojih nadzornih ploča, apikacija ima ugrađen sustav sigurnosne kopije koji provjerava bilo kakvu vrstu krivotvorenja, manipulacije »plaćanja povećanja dosega« i još mnogo toga. To se događa automatski s naše strane tako da imamo realne rezultate u stvarnom vremenu.


Jamstvo minimalnog dosega

 


Isplati li se u konačnici reklamiranje putem influencera?


– Influenceri obično ne nude svojim klijentima nikakva jamstva u vezi s medijskom vrijednošću ili kvalitetom objave. Inovativna aplikacija, koju smo napravili, ima jamstvo minimalnog dosega, odnosno angažiranja zajedno sa strogo provođenim standardom.

I što pokazuju rezultati umjetne inteligencije?


– Uz rad i rezultate umjetne inteligencije, detaljna izvješće na kraju izrađuje stručnjak koji na temelju svih pokazatelja sastavlja prilagođeno izvješće za svakog klijenta i pokazuje što funkcionira, a što ne radi i točne brojke za cijeli projekt. Može se signalizirati klijentima koji proizvodi najbolje funkcioniraju u kojim demografskim skupinama, pa se štede troškovi istraživanja, razvoja i testiranja. »Geometrijski« gledano sve to postaje sve više vrlo kompleksno jer kampanje postaju sve veće i zahtjevnije. Zahvaljujući našoj inovativnoj aplikaciji i umjetnoj inteligenciji više ne postoji razlika radi li se s 10 ili 100 influencera, što je do sada bio veliki problem.


Naporan rad


Koliko mali, a koliko veliki influenceri mogu zaraditi u Hrvatskoj?


– Mali do srednji influenceri u Hrvatskoj zarađuju od 500 kuna mjesečno što su sami počeci, do već uhodanih influencera koji u godinu dana mogu zaraditi i 30.000 eura. Teško je odgovoriti na pitanje jer nije linearna korelacija followera i zarade. Sve ovisi o niši i o izboru influencera.


Je li to lako zarađen veliki novac, bar tako razmišljaju mnogi kada čuju te iznose?


– Influenceri suprotno popularnom mišljenju zapravo rade jako naporno. Prosječnu hrvatsku plaću mogu zaraditi u jedan dan, s jednom objavom. Influenceri uglavnom nemaju stalne poslove jer su se posvetili svojem imidžu. U svojim počecima za svoj rad nisu dobivali novce i na tome radili dugo vremena prije nego su mogli od toga uopće krenuti zarađivati. Ljudi koji imaju normalne poslove, ne mogu biti influenceri, na neki način to je dvosjekli mač.


I da sada netko poželi poželi raditi i zarađivati kao influencer, što mu se može savjetovati?


– Influenceri se javljaju nama i mi se javljamo njima. Sve ovisi o tome kakva je kampanja i tko je prikladan za tu kampanju. U većini kampanja se trudimo angažirati nove influencere. To su ponekad ljudi koji uopće nisu do tog trenutka zarađivali od svojeg Instagrama ili Tik toka. Svatko tko želi raditi s nama, može se prijaviti u našu bazu na način da ode na našu web stranicu. –www.hypefy.ai


S obzirom na veličinu Hrvatske i snagu njezinog gospodarstva, kakvi su planovi i prognoze u razvoju aplikacije, je li nužna internacionalizacija posla?


– Da. Trenutno smo zauzeti »osvajanjem svijeta«. Izlazimo iz hrvatskih okvira naglo i nudimo našim tvrtkama mogućnost širenja na strana tržišta.