#odgojiteljnijeteta

Tisuće odgojiteljica javljaju se horor pričama iz vrtića: “Nemoćne smo osigurati djeci što im treba”

Portal Novi list

Ilustracija / Foto Vedran Karuza

Ilustracija / Foto Vedran Karuza

Niti jedno dijete ne smije biti gladno u vrtiću, niti jedno dijete ne smije biti upisano u vrtić „na crno”, niti jedno dijete ne smije se izložiti ugrozi zdravlja, poručuju iz inicijative SIDRO



Više od četiri tisuće odgojitelja na društvenim mrežama svakodnevno ostavljaju svoje male horor priče u kojima iznose sve poteškoće s kojima se nose pokušavajući djeci koja su im povjerena na brigu osigurati sigurno i zdravo odrastanje u vrtićima.


Pod hashtagom #odgojiteljnijeteta okupila ih je inicijativa SIDRO – odgojitelji u zaštiti prava djeteta. Svi zajedno ukazuju na izuzetno loše uvjete u predškolskim ustanovama, kako za djecu, tako i za same zaposlene u hrvatskom sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.


Niti jedno dijete ne smije biti gladno


„Teško je čitati te male horor priče, posebno zato što se najčešće i ne radi toliko o odgojiteljima, koliko se radi o nemoći da osiguraju sve potrebno djeci zbog koje smo tu.




Moramo reći i da nisu sve predškolske ustanove takve, u nekima se može pronaći uvjete koji su pristojni, no razlike diljem zemlje su velike i nedopustive.


Niti jedno dijete ne smije biti gladno u vrtiću, niti jedno dijete ne smije biti upisano u vrtić „na crno”, niti jedno dijete ne smije se izložiti ugrozi zdravlja, bilo zbog epidemije ili zbog neadekvatnog i sigurnosno neprihvatljivog prostora”, poručuju iz inicijative SIDRO.



Podsjećaju da bi predškolski odgoj kao prva stepenica institucionalnog odgoja i obrazovanja trebao predstavljati čvrst, siguran i dobro usmjeren temelj, kako bi se na njega nadovezala sva ostala znanja, vještine i sposobnosti koje djeca u sustavu odgoja i obrazovanja imaju svladati.


„No, ono što već godinama vidimo u predškolskim ustanovama, nije temelj kakav želimo dati djeci. Mi, odgojitelji okupljeni u ovu Inicijativu, osjećamo dužnost štititi prava djeteta na sigurno i zdravo odrastanje u vrtićima, te im želimo pružiti kvalitetan odgoj i obrazovanje”, ističu.


Da smo se pridržavali propisa…


Inicijativa je u svibnju, potaknuta konačno propisanim epidemiološkim mjerama za predškolske ustanove, uputila otvoreno pismo Ministarstvu znanosti i obrazovanja, Agenciji za odgoj i obrazovanje, Nacionalnom stožeru civilne zaštite i medijima, ističući kako većina tada propisanih mjera u predškolskim ustanovama jednostavno – nije provediva.


Nakon tog otvorenog pisma, Ministarstvo znanosti prepisalo je iste te epidemiološke mjere, ne uvažavajući primjedbe i sugestije odgojitelja praktičara i pedagoške zajednice.


„Sve to popraćeno je nizom ilustracija, koje bi imale sugerirati kako odgojitelji slabo čitaju, pa je potrebno crtati”, kažu u inicijativi SIDRO.



Očit razlog problemima s kojima se u praksi suočavaju vide u nepoštivanju i neprovedbi niza zakonskih i podzakonskih akata – Zakona o radu, Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, te njegova sastavnog dijela, Državnog pedagoškog standarda.


„Taj dokument lijepo propisuje svaki detalj uvjeta koje moramo zadovoljiti u vrtićima. Da smo se zadnjih desetak, petnaestak godina pridržavali Državnog pedagoškog standarda, danas bismo imali temelje na kojima bismo mogli sustavno zaštititi zdravlje djece, zaposlenih, kao i njihovih obitelji, te pružiti sigurnost i kvalitetu odgojno – obrazovnog rada.


Da smo se pridržavali zakonskih propisa, danas ne bismo bili u ovoj bezizlaznoj situaciji, s prevelikim brojem djece u skupinama, neprimjereno malim prostorima, premalim brojem odgojitelja, tehničkim i sigurnosnim uvjetima koji ne zadovoljavaju osnovne standarde”, kažu u inicijativi.



No, nismo se pridržavali niti zakona niti standarda, ističu u Sidru, već je čitavo područje ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja zapušteno je, prepušteno samovolji osnivača, gradova i općina, s ogromnim propustima i nestručnim upravljanjem, usuđuju se reći, s mnogim nezakonitostima.


Stanje je neodrživo, evo i zašto


„Sustavno ignoriranje zakonskih i podzakonskih akata dovelo nas je u ovo neodrživo stanje. Zašto je to tako?


Teško je reći, ali držimo da bi razlog tome mogao biti u činjenici da niti pri Ministarstvu znanosti i obrazovanja, niti u tijelima osnivača, nisu zaposlene osobe koje dolaze iz područja Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, osobe s praktičnim iskustvom rada u predškolskim ustanovama.


Sektor ranog, predškolskog i osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja vodi profesorica posvećena školstvu, a na čelu Odjela za rani i predškolski odgoj i obrazovanje nedavno je imenovan jedan – biolog.


Ne sporimo određene kompetencije tih ljudi, no vjerujemo kako bi odgojitelj praktičar zasigurno dao doprinos boljem razumijevanju situacije u vrtićima, a time i pronalasku rješenja za probleme s kojima smo suočeni”, objašnjavaju u inicijativi SIDRO.



U situaciji kada imamo premali broj odgojitelja, potpuno u suprotnosti s pedagoškim standardom, tijekom prva četiri mjeseca 2020. na Hrvatski zavod za zapošljavanje je poslano 580 njih, od čega u ožujku i travnju čak 465 odgojitelja odjednom više nije bilo potrebno.


Velikim dijelom to su odgojitelji s ugovorima o radu na određeno, što je uobičajena praksa u ovoj struci. Takav rad u vrtićima, na ugovore o radu na određeno, a suprotno Zakonu o radu, u pravilu traje između četiri i deset godina.


Na stotine priča iz cijele Hrvatske


„Velik je problem što onaj broj odgojitelja koji radi, u ovim uvjetima ne može kvalitetno obavljati svoje zadaće niti zadovoljiti potrebe svakog djeteta”, kažu u inicijativi SIDRO.



Stoga su, kažu, i pokrenuli kampanju #odgojiteljnijeteta, u sklopu koje je dosad pristiglo na stotine priča odgojiteljica iz cijele Hrvatske. Međutim, kao i ranije, u više prilika, tako i sada, na njihove dopise i zamolbe iz Ministarstva znanosti i obrazovanja nema odgovora.


Ministar Radovan Fuchs nedavno je imenovao članove Radne skupine za izradu i predlaganje mjera za početak pedagoške, školske i akademske godine 2020./2021., no u nju nije uključio niti jednog odgojitelja, ravnatelja, praktičara, upozoravaju u inicijativi.



„Znakovito je i kako su u nju pozvani svi predstavnici sindikata, osim onih sindikata koji zastupaju interese iz područja Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.


Inicijativa odgojitelja SIDRO poslala je ministru zamolbu da nas uključi u radnu skupinu, no odgovor nismo dobili.


Koji su im zahtjevi?


Što zahtijevaju?


„Naši su zahtjevi jasni.



Tražimo uključivanje struke, odgojitelja praktičara, u rad Radne skupine.


Tražimo uključivanje struke u rad Ministarstva znanosti i obrazovanja u području Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, ne samo sada već općenito.
Tražimo provedbu svih važećih zakonskih i podzakonskih akata, s naglaskom na provedbu Državnog pedagoškog standarda.


Tražimo pravovremeni i odgovarajući nadzor nad radom predškolskih ustanova”, pojašnjavaju u inicijativi SIDRO.


Poručuju da će nastaviti sve dok ih ne čuju: „Sve dok ne budemo sigurni da djeci doista ostavljamo bolji svijet”