Pomorci u Pireju

TEK OBEĆANJA Posadi broda “Mirjana K” još nije dopremljena hrana i voda

Marinko Glavan

Posada tegljača »Mirjana K« već tri mjeseca nije primila plaću za svoj rad, a zalihe hrane i vode su im na izmaku

Posada tegljača »Mirjana K« već tri mjeseca nije primila plaću za svoj rad, a zalihe hrane i vode su im na izmaku

Želimo doma. Svi bismo, da možemo, odmah spakirali stvari i otišli, jer nitko ovdje ne želi provesti ni dana više. Danas nam je kompanija, umjesto da osigura isporuku hrane i vode na brod, poslala dopis da smanjimo vrijednost narudžbe jer je riječ o prevelikom trošku, kaže nam pomorac s tegljača



RIJEKA – Još uvijek nismo dobili nove zalihe hrane i vode. Hrana je na izmaku, a vode za piće imamo samo još do sutra, rekao nam je u telefonskom razgovoru član posade broda »Mirjana K« kojim upravlja tvrtka Alveus Capital, u vlasništvu bivšeg predsjednika uprave Jadrolinije, Alana Klanca. Posada tegljača »Mirjana K« već tri mjeseca nije primila plaću za svoj rad, zalihe hrane i vode su im na izmaku, a brod je na sidrištu u grčkoj luci Pirej.


Brod je proglašen napuštenim od strane brodara, sukladno MLC konvenciji (Konvencija o radu pomoraca), o čemu je obaviještena središnjica ITF-a u Londonu, IMO (Međunarodna pomorska organizacija) i ILO (Međunarodna organizacija rada). Prema MLC konvenciji, P&I klub osiguravatelja broda trebao bi isplatiti zaostale plaće pomorcima te platiti troškove njihovog povratka kućama, što bi se trebalo dogoditi krajem ovog tjedna, no pomorci na brodu, petorica Hrvata, dvojica Albanaca i jedan Crnogorac još uvijek nemaju nikakvih informacija kada bi se mogli iskrcati.


Alan Klanac / Foto Marko Gracin

Alan Klanac / Foto Marko Gracin


Put kućama


– Danas nam je kompanija, umjesto da osigura isporuku hrane i vode na brod, poslala dopis da smanjimo vrijednost narudžbe jer je riječ o prevelikom trošku. Navodno će hrana, voda i ostale potrepštine stići sutra, ali već smo se naslušali raznih obećanja. Tražili smo da se dostavi danas, ali od toga ništa. Tražili su od nas da potvrdimo da imamo dovoljno vode do sutra, valjda da zaštite sebe. Tvrde i da se preko agenta radi na tome da nas se makne sa sidra i da se vežemo u luci, ali ne znamo još ništa konkretno. Želimo doma. Svi bismo, da možemo, odmah večeras spakirali stvari i otišli, jer nitko ovdje ne želi provesti ni dana više. Sumnjivo nam je i to što se zalihe hrane naručuju za iduća dva tjedna, pa se bojimo da će kompanija nastojati da ostanemo čim duže na brodu, što nitko od nas ne želi, rekao nam je pomorac s broda »Mirjana K«.




Inspektor ITF-a Luka Simić koji vodi ovaj slučaj koji je prethodno opisao kao najzahtjevniji primjer napuštanja broda od strane brodara s kojim se dosad susreo, zbog nesuradnje i odugovlačenja menadžmenta broda, odnosno tvrtke Alveus Capital, potvrdio je da pomorcima nije dostavljena hrana i voda, iako je P&I klub osiguravatelja broda najavio da će to učiniti.


– U priču se opet upleo gospodin Klanac koji je rekao da će to riješiti tvrtka koja upravlja brodom, da bi, nakon što je posada poslala spisak potrebnih namirnica, zatražio da ga smanje jer je riječ o prevelikom trošku od tri tisuće dolara. Zatražio sam od njega da se to pitanje hitno riješi. Što se tiče povratka pomoraca kućama, vjerujem da ćemo to uspjeti riješiti do kraja ovog tjedna. P&I klub osiguravatelja zatražio je od grčkog agenta broda precizan izračun troškova repatrijacijacije posade i priveza broda u luku, nakon čega bi pomorci trebali krenuti na put kućama, rekao je Simić.


Klančeva tvrtka otkazala plovidbe katamarana od Splita prema otocima

 


Na web stranici Splitexpress, inače brandu tvrtke Adriatic Fast Ferries, kojoj je jedan od osnivača tvrtka Alveus Capital, u vlasništvu Alana Klanca, stoji da su otkazane sve brzobrodske plovidbe te tvrtke katamaranom na liniji Split – Bol – Hvar u sezoni 2022., kao i da neće biti novih plovidbi na liniji Split – Sutivan. Kao razlog otkazivanja navode nepovoljne tržišne okolnosti i visoke cijene goriva, zbog kojih je daljnje održavanje servisa neodrživo. Svim putnicima koji su prethodno kupili karte za navedene linije, novac će, stoji na web stranici, biti vraćen.

Prekid komunikacije


O cijeloj situaciji, ali i o stanju na drugim brodovima u vlasništvu tvrtki u kojima je osnivač ili osoba ovlaštena za zastupanje, upit smo poslali Klancu. Zanimalo nas je jesu li članovima posada brodova »RED ME« i »Žigljen«, kojima prema podacima Hrvatskog registra brodova upravljaju tvrtke povezane s Klancem, Alveus Capital i Adriatic Fast Ferries, redovito isplaćene sve plaće. Također, zanimalo nas je i kako je trajekt »Žigljen«, koji je Jadrolinija 2009. godine prodala građevinskoj tvrtki Viadukt, za potrebe nikad pokrenute gradnje Pelješkog mosta koji je tada trebao izgraditi konzorcij domaćih tvrtki, dospio pod upravljanje njegove tvrtke. Ponovili smo i pitanje tko je stvarni vlasnik tegljača »Mirjana K«, ali Klanac na ta pitanja odbija odgovoriti, usput nas optužujući da nisu »vođena interesom javnosti, već nečim drugim«(?!), te obavještavajući nas kako prekida daljnju komunikaciju. Njegov odgovor na naš upit prenosimo u cijelosti.


»Trgovačko društvo Alveus Capital d.o.o. trenutno prolazi kroz zahtjevno financijsko razdoblje i u tom kontekstu nastojimo činiti sve što je u našoj moći da održimo redovno poslovanje. Ponavljamo isto tako da činimo sve da razriješimo zahtjevnu situaciju vezanu uz brod »Mirjana K.« Kategorički pritom možemo demantirati tvrdnju objavljenu u vašoj tiskovini 3. kolovoza 2022. da smo sprečavali svojim činjenjem ili nečinjenjem brzu isplatu plaća pomorcima, a isto tako želimo zbog interesa javnosti jasno naglasiti da posada broda nije ostala niti sada niti prije bez hrane i vode kako se navodi u naslovu vašeg članka. Iduća isporuka provijanata tako je zakazana za četvrtak 4. kolovoza 2022. Danas smo isto tako primili obavijest osiguravatelja broda da isti priprema repatrijaciju pomoraca. Što se tiče Vaših ostalih pitanja koja ste nam uputili zadnjih dana, smatramo da ista nisu vođena interesom javnosti o predmetnom slučaju, već nečim drugim, te na ista iz poslovnih razloga ne možemo odgovoriti. S druge strane, smatramo da smo dovoljno vremena poklonili vašoj novinarskoj znatiželji, ali smo time nažalost i oduzeli vrijedne resurse da riješimo tekuću situaciju. Zato je za nas s ovom izjavom ovdje završena daljnja komunikacija s vama, a u slučaju bilo kakvih daljnjih pitanja upućujemo vas na naše odvjetničko društvo Marko Ferri iz Rijeke« stoji u Klančevom odgovoru.