Bivši direktor Ine

Štern kaže da se ne bi čudio da ima još ovakvih slučajeva: ‘Užasno je što se dogodilo, ali to se može događati i s derivatima’

P. N.

Foto Igor Kralj PIXSELL / arhiva NL

Foto Igor Kralj PIXSELL / arhiva NL

Očito da se gubi kontrola i da je tu otvoreno lovište. To nije samo u plinu, to se može događati u derivatima



Bivši direktor INA-e, energetski stručnjak Davor Štern mišljenja je kako bi odgovornost za nezamislivu pljačku u kompaniji trebao preuzeti – predsjednik Uprave.


“Očito je da to neće napraviti. MOL se drži po strani kao da ga se to ne tiče, začudilo ih je i žao im je što se dogodilo. Činjenica je da se od samog početka upravljanja INA-om ukazuje na to da način za funkcioniranje kompanije nije adekvatan. Sjećam se 2011. i 2012. dok sam bio predsjednik Nadzornog odbora INA-e, vodili smo bitku da se lista oglašenja za davanje odobrenja (LODO) proširi tako da se što više ljudi uključi u ugovore, pregled ugovora. To se cijelo vrijeme odbijalo i radilo se na način da su izvršni direktori imali veće ovlasti od članova Uprave. To se mijenjalo, ali taj LODO, to je jedan od razloga da je unutarnja kontrola u INA-i slaba što se sada pokazalo”, kazao je Štern za RTL Direkt.


On drži kako mora biti još takvih ugovora, što će se pokazati tijekom revizije. To je, dodaje, moralo doći na nivo izvršnog direktora i na Upravu, ali za Nadzorni odbor to nije predmet rasprave.




Komentirao je i kontrolira li netko dalje što se događa s plinom nakon što bude prodan malim distributerima.


“Očito ne. Očito da se gubi kontrola i da je tu otvoreno lovište. To nije samo u plinu, to se može događati u derivatima. Ima povlaštenih kupaca, maloprodaje, veleprodaje. Ovo je užasno što se dogodilo, ali da se tu stane na loptu i napravi duboka analiza onoga što se događa s drugim ugovorima u INA-i, što se događa s kupovinom i prodajom nafte u Mađarsku, nikad nismo čuli cijenu po kojoj je ta nafta prodana. Ima puno pitanja koje traže odgovore. Nadam se da će sveobuhvatna revizija koja se najavljuje dati odgovor na pitanje”, kazao je Štern i dodao da se ne bi čudio da ima još ovakvih slučajeva.


Objasnio je i kome je ukradena milijarda kuna.


“INA očito da je taj ugovor, ideja da se dugoročno prodaje roba koja je burzovnog karaktera i čija se cijena mijenja… Nekad se u naftu i plinu rade okvirni ugovori da se zaštiti pozicija. Ako je pala cijena ispod 19 oni bi teoretski morali platiti 19. Navodno u ovom ugovoru ima klauzula da nisu obavezni preuzimati plin. Ako je tako onda je ugrađen mehanizam koji ih štiti od bilo kakvog rizika u slučaju pada cijene. Ne mogu govoriti na pamet, ugovori su različiti. Onaj koji će pregledavati ugovore vjerojatno će imati dovoljno znanja. Ako ne, ima ljudi koji se time bave u svijetu. To su ekonomski forenzičari koji idu za tragovima novaca i gledaju gdje se stvari događaju što ne bi trebale, upozoravaju Uprave kompanija gdje su im slaba mjesta i gdje treba obratiti više pažnje”, dodao je.


Kaže da u velikim sustavima uvijek postoji mjesto gdje curi novac.


“To je kapilarna korupcija koja se događa na nižim nivoima, ali bilo je slučajeva krađe goriva, miješanje goriva s vodom. To je imalo financijski rezultat. Neki vozači su imali prednost pred drugima dolazeći na pretovar i utovar na rafinerije pa su s tim zaslužili još jednu vožnju tog dana. Ne mogu reći da nije bilo, ali u ovakvim razmjerima… Ako ne postoji kontrola nad tako velikim ugovorom, što se događa s drugim elementima? INA je ogromna, kupuje naftu, derivate, prodaje naftu nažalost, ima cijeli niz investicijskih aktivnosti gdje se može govoriti o potrebi da se duboko uđe u analizu tih ugovora. Novi pogon rafinerije Rijeka koji je trebao biti gotov prije 10 godina još uvijek se gradi i ne vidi mu se kraj, svaki put poskupi materijal. U svakom elementu postoji nešto na što bi se trebalo obratiti pažnju”, kazao je Štern.


Kazao je i kako bi se o ovoj aferi sve vjerojatno prije ili kasnije pročulo.


“Čuo sam da su ljudi oko INA-e i u njoj počeli govoriti o tome. Sustav funkcioniran na visokom nivou jer je Porezna uprava napravila dobar posao. Sustav unutar INA-e ne funkcionira, a to je prva linija obrane gdje se trebalo paziti da se to ne događa. Cjelokupna organizacija četvrtog nivoa, trećeg, drugog, prvog, svi imaju odgovornost u nekakvoj fazi za takve stvari, a prvenstveno dolazi revizija, Nadzorni odbor… Ima više stepenica koje bi trebale ukazivati na takve stvari i otkrivati nepodopštine”, kazao je Štern za RTL Direkt.