Politika i društvene mreže

Mnogi se rugaju s HDZ-ovom kupovinom lajkova vijetnamskih botova: ‘Vjerojatno im to radi netko nestručan’

P. N.

Ilustracija Davor Kovačević / društvene mreže

Ilustracija Davor Kovačević / društvene mreže

Prvi je na pojavu reagirao zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević



HDZ-ovo angažiranje vijetnamskih botova za podebljavanje broja lajkova na Facebooku ispod objave o nedjeljnjom Općem saboru stranke, očekivano je izazvalo ruganje korisnika društvenih mreža, ali i političkih oponenata.


Prvi je na pojavu reagirao zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević.


“Danas je na skupu HDZ-a Jandroković istaknuo da Možemo! ne smije doći na vlast jer će to dovesti do promjene vrijednosti.
Govore su na društvenim mrežama oduševljeno podržali ministar Erlić i masa Vijetnamaca”.



Priliku je iskoristio i SDP, objavivši na X-u kako “HDZ-ovi botovi stvarno nemaju granice”. Uz fotografiju Andreja Plenkovića i screenshot stotina lajkova profila s vijetnamskim imenima objavili su popratni tekst na vijetnamskom. Prijevod ide otprilike ovako;


“Dragi Vijetnamci, žao nam je što ste dobili pažnju koju niste niti trebali niti zaslužili. U Hrvatskoj je 17. travnja praznik demokracije. Rijeke pravde dolaze!”.



Oglasila se i Ivana Kekin iz Možemo!


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Možemo! (@mozemohr)



“Jeste li skužili kakvu masovnu podršku ima HDZ u Vijetnamu? Njihovu objavu o skupu lajkale su tisuće Vijetnamaca. Očito će biti velika gužva u hrvatskom konzulatu u Vijetnamu pa pozivam i vas da izađete u srijedu 17.4. na izbore kako nam ne bi vijetnamski botovi određivali budućnost. Srijeda je nova nedjelja. Vidimo se”, rekla je Ivana Kekin u videu objavljenom na Instagramu.


Stručnjak za digitalni marketing je u izjavi za Jutarnji list objasnio o čemu se ovdje radi.


“Vjerojatno se netko u HDZ-u malo zaigrao. Netko nestručan je uzeo stvari u svoje ruke i otišao kupiti lajkove, vjerojatno na darkwebu. Dakle, na darkwebu postoje stranice koje nude usluge kupovine botova i kupac može izabrati koliko čega želi i na kojoj društvenoj mreži. U prosjeku oko 1000 lajkova košta otprilike 50 dolara. To je jeftinije od oglašavanja”, rekao je neimenovani domaći stručnjak za politički marketing za Jutarnji.


Drugi stručnjak na ovom području, Marin Zlatarić, tumači da su “lajkovi” iz Vijetnama još jeftiniji od onih iz Bangladeša i Indije – u prosjeku 0,001 dolara po lajku, dok informatički stručnjak Lucijan Carić navodi da je moguće da je HDZ-u netko i podmetnuo.


“Sumnjam da je stvarno tako. Ovo mi više izgleda kao neprofesionalan potez početnika koji upravlja računom HDZ-a na društvenim mrežama”, rekao je.


Na HDZ-ovo korištenje botova na društvenim mrežama dosad je već u nekoliko navrata upozorio i Gong, dokazavši kako se ispod objava na Facebook stranicama vladajuće stranke masovno koriste lažni profili s ukradenim profilnim fotografijama. Cilj je imitiranje ljudske aktivnosti, odnosno manipulacija građanima u izbornoj godini.


Gong o aferi s HDZ-ovim botovima: ‘Imamo dokaze da su botovima nakon otkrića samo promijenjena imena. To su Vučićeve metode’