Prosinačka euforija

Hrvati će za blagdane potrošiti čak 300 milijuna eura više nego lani, svaki sedmi planira na skijanje

Aneli Dragojević Mijatović

Foto: V. KARUZA

Foto: V. KARUZA

Najviše se troši u drugoj polovini prosinca, a očekuje se da će i ovogodišnja blagdanska potrošnja biti veća za desetak posto u odnosu na lanjsku



S obzirom na to da svake godine Hrvatska gospodarska komora daje svoju procjenu blagdanske potrošnje, pitali smo ih koliko očekuju da će građani trošiti ovih blagdana, s obzirom na rast cijena, ali i plaća. Iz Komore podsjećaju da podaci Porezne uprave za 2022. godinu ukazuju na to da je u prosincu prošle godine izdano 5 posto više računa te potrošeno 21 posto više novca nego godinu prije.


Veće plaće


– Građani su za božićne i novogodišnje blagdane u 2022. godini potrošili 21,24 milijarde kuna (2,81 milijarde eura). Najviše se tradicionalno troši u drugoj polovini prosinca. Očekuje se da će i ovogodišnja blagdanska potrošnja biti veća za desetak posto u odnosu na prošlogodišnju.


Budući da je predblagdanska potrošnja počela »crnim petkom«, podaci s ostvarene kupnje tijekom te akcije također su ukazali na rast te su na određeni način najavili kako će biti u nastavku prosinca, tj. u danima nadolazeće blagdanske potrošnje, predviđaju u HGK-u.




Dakle, ako je lani za blagdane potrošeno 21,24 milijarde kuna, a u Komori predviđaju rast od desetak posto, onda ispada da ove godine očekuju da će ljudi potrošiti oko 3,1 milijardu eura, odnosno gotovo 300 milijuna eura više no lani. Iako su porasle cijene, odnosno inflacija iscrpila novčanike, ove su godine u prosjeku rasle plaće, i u privatnom, a pogotovo u javnom sektoru, gdje se najavljuju i nova povećanja, pa je prema tim podacima realna plaća još i porasla.


No, naravno, ne vrijedi za sve isto, uvijek se govori o prosjecima i trendovima, a u tome će neki moći potrošiti daleko više, a neki gledaju kako da sastave kraj s krajem. Veliki broj poslodavaca podiže plaće svojim zaposlenicima te ih usklađuje sa stopom inflacije jer se, s obzirom na stanje na tržištu rada i nedostatak radne snage, trude zadržati ih, ali to ne čine svi, pa je, kao i uvijek, nekima standard u porastu, a nekima u padu. Uglavnom, trgovci u prosincu također malo »nabriju« cijene jer očekuju potrošačku euforiju, no mnogi će strpljivo sačekati da »vrijeme šljokica« prođe i strpiti se do skorih sniženja.


Kupnja poklona


No, pokloni se moraju kupiti, vrijeme je darivanja, a magazin JaTrgovac o tome je, kao i lani, napravio anketu. Rezultati njihove ankete o potrošnji na poklone i putovanja kažu da je »porastao broj onih koji će na kupnju božićnih poklona trošiti skromnije iznose, pa je tako za 6 posto veći broj građana koji planiraju za to potrošiti do 25 eura te ih sada ima točno toliko – 25 posto«.


– Najviše građana za tu će prigodnu potrošnju izdvojiti do 70 eura, njih 29 posto, ili 3 posto manje nego lani, a 4 posto manje je i onih koji će potrošiti do 130 eura, kojih pak imamo 17 posto. Više od 130 eura trošit će za kupnju poklona 7 posto građana, i to je isto kao i za prošlogodišnji Božić.


Ukupno gledano, poklone će ove godine kupovati 78 posto hrvatskih građana, što je 1 posto više nego u 2022. godini, objavio je JaTrgovac u rezultatima svog redovitog anketnog istraživanja o navikama u potrošnji tijekom blagdanske sezone, usporedivši ih s rezultatima iz prošle godine. Na pitanje, hoće li ove godine trošiti više ili manje nego lani, dobili su, kaže, rezultate koji su u ravnoteži u usporedbi s lanjskim Božićem.


– Naime, tek je nešto manji broj građana koji sada planiraju trošiti manje, što je kao svoj odgovor istaknulo 35 posto građana (lani je štedljivih bilo 4 posto više), a za 5 posto je porastao broj građana koji planiraju trošiti jednak iznos te ih sada imamo 55 posto.


Više nego lani trošit će svaki deseti građanin Hrvatske te je njihov broj za 1 posto manji jer ih je u 2022. bilo 11 posto, navodi se u priopćenju JaTrgovca. Istodobno, kažu, za 4 posto porastao je broj građana koji planiraju barem dio poklona kupiti putem interneta pa je tako online kupnja premašila natpolovični udio u toj potrošnji s 54 posto.


Svaki sedmi građanin planira na skijanje

– Blizu polovine je i onih građana kojima kupnja poklona predstavlja zadovoljstvo te ih kao i lani imamo 46 posto, dok je onih kojima je to stres za 2 posto više i sada ih je 16 posto. Uz blagdane se vežu i putovanja pa smo opet upitali naše građane planiraju li ove godine ići na skijanje.


Svaki sedmi građanin planira ići na skijanje ili zimovanje jer je kao i lani njih 14 posto na to pitanje odgovorilo potvrdno, navodi se u priopćenju, uz napomenu da su tijekom studenoga istraživanje proveli JaTrgovac magazin i agencija Hendal na nacionalno reprezentativnom uzorku građana Hrvatske starijih od 16 godina.