Koker u Urinju

U Španjolskoj počela proizvodnja koksnih komora za riječku rafineriju

Marinko Glavan

Foto Pixsell

Foto Pixsell

Provođenje svih planiranih aktivnosti trenutačno ide po planu, a zimski period iskoristit ćemo za odrađivanje onih aktivnosti koje zahtijevaju smanjen rad rafinerije. U tijeku su i geotehničke istražne radnje i ojačanje tla, kao zadnji korak prije početka radova na gradnji temelja koji kreću u prvom kvartalu 2021. godine, navode iz Ine



Iako je prerada nafte u Rafineriji nafte Rijeka obustavljena do konca siječnja iduće godine, na Urinju se nastavljaju radovi na pripremama za izgradnju četiri milijarde kuna vrijednog postrojenja za obradu teških ostataka nafte, iz Ine je potvrđeno kako je u Španjolskoj započeta proizvodnja dviju koksnih komora koje su glavni dijelovi budućeg postrojenja.


Prekid proizvodnje koji u Ini nazivaju »optimiziranjem«, traje od početka ovog mjeseca, a izazvao je popriličnu zabrinutost radnika riječke rafinerije, koji strahuju od ponavljanja scenarija iz sisačke rafinerije.


S druge strane, prošle je godine u Rijeci proveden najopsežniji i naskuplji remont u povijesti rafinerije, vrijedan 800 milijuna kuna, izgrađeno je novo postrojenje za izdvajanje propilena iz naftnog plina, a donesena je i konačna odluka o gradnji postrojenja za obradu teških ostataka, takozvanog kokera te je potpisan ugovor za njegovu gradnju s talijanskom tvrtkom Kinetic Technology (KT) što su argumenti uprave Ine da nema namjeru ugasiti rafinerijsku proizvodnju u Rijeci.




Takve planove potvrđuje i program Ina rafinerije i marketing 2023. u kojemu se navodi kako će rafinerijska proizvodnja biti koncentrirana u Rijeci, što ističu i iz uprave Ine, u odgovoru na naš upit o nastavku realizacije projekta izgradnje kokera, ključnog projekta koji će omogućiti preradu teških ostataka nafte, proizvoda čija je cijena niža od cijene sirove nafte, u benzin, diesel i petrol koks, a time i značajno povećati šanse riječke rafinerije za dugoročni opstanak na tržištu.


Ključ u ruke


– Usprkos izazovnoj situaciji, Uprava Ine ostala je predana programu INA R&M Novi smjer 2023., kojem je cilj pretvoriti dotadašnje gubitke u dobit. Program podrazumijeva transformaciju lokacije u Sisku u održive poslovne alternative te koncentraciju prerade u Republici Hrvatskoj u Rafineriji nafte Rijeka, u sklopu čega je donesena i odluka o investiciji u projekt izgradnje postrojenja za obradu teških ostataka, vrijednoj oko četiri milijarde kuna.


Radovi na pripremi terena za izgradnju novog postrojenja za obradu teških ostataka su u tijeku. Provođenje svih planiranih aktivnosti trenutačno ide po planu, a zimski period iskoristit ćemo za odrađivanje onih aktivnosti koje zahtijevaju smanjen rad rafinerije.


Dosad je završena i izrada gotovo polovice projektne dokumentacije koja uključuje tehnike specifikacije, građevinske dozvole i ostalu dokumentaciju potrebnu za implementaciju projekta. Tijekom ljeta i jeseni obavljeno je 80 posto iskopa te je s lokacije na kojoj će se nalaziti novo postrojenje iskopano više od 43 tisuće kubičnih metara zemlje.


Počela je i proizvodnja dviju koksnih komora u tvornici u Španjolskoj, a koje su glavni dijelovi opreme za novo postrojenje. Također, završena je i gradilišna uredska zgrada, kao i izmještanje podzemnih instalacija.


U tijeku su i geotehničke istražne radnje i ojačanje tla, kao zadnji korak prije početka radova na gradnji temelja koji po planu kreću u prvom kvartalu 2021. godine. Na gradilištu se trenutačno nalazi više od 70 radnika te 15 strojeva i kamiona, a provedeno je ukupno 117 nadzora vezanih za održivi razvoj i zaštitu zdravlja, sigurnosti i okoliša te pridržavanje koronamjera.


Od kraja ožujka izdano je gotovo 600 dozvola za rad. Istodobno je nastavljen proces osiguravanja svih potrebnih dozvola za gradnju, a dosad ih je ishođena polovina, odnosno sedam dozvola od potrebnih 14, uključujući i onu za izgradnju samog postrojenja, navode iz Ine.


Ugovor s Talijanima sklopljen je po principu »ključ u ruke«, a iako detalji ugovora nisu poznati javnosti, pretpostavlja se da bi odustajanje od projekta za posljedicu imalo plaćanje ozbiljnih penala iako dio naftnih stručnjaka smatra kako ništa nije sigurno te da uprava Ine, odnosno MOL grupe i dalje u bilo kojem trenutku može procijeniti da je i skupo odustajanje isplativije od nastavka projekta.


Sumnje i strahovi


Ove strahove dodatno podgrijava činjenica da je NIS-ova rafinerija nafte u Pančevu, u vlasništvu ruskog Gazpromnjefta, nedavno završila proces modernizacije i izgradnje postrojenja za obradu teških ostataka nafte, čime će znatno povećati udio profitabilnih proizvoda i moći pokriti veći dio tržišta Srbije, ali potencijalno i BiH koje sada djelomično opskrbljuje Ina.


Kako MOL u Mađarskoj već ima moderniziranu rafineriju s takvim postrojenjem, a svemu još dodatno kumuje koronakriza, strahuje se da bi ove dvije rafinerije mogle pokrivati kompletno regionalno tržište, uz djelomičan uvoz, a Rijeka i Ina bi u cijeloj priči mogle »izvisiti«.


Posebno je u cijeloj priči zabrinjavajuće da se izgradnja kokera u Rijeci planira već duže od desetljeća (prvi planovi stari su više od dvadeset godina), a u najboljem će slučaju koker biti pušten u rad 2023. godine, dok su Mađarska i Srbija u međuvremenu svoje rafinerije modernizirali i izgradili postrojenja za obradu teških ostataka čime su u znatno boljoj poziciji na tržištu.


Što se pak obustave proizvodnje u Rijeci tiče, iz uprave nacionalne naftne kompanije u više su navrata isticali kako je ona posljedica slabe potražnje uslijed lockdowna zbog pandemije COVID-19 i loše turističke sezone. To je dovelo do viška benzina na zalihama, a riječka rafinerija ni inače ne pokriva domaću potražnju za diesel gorivom u cijelosti pa se diesel i ove godine uvozi iz inozemstva za što je Ina već sklopila ugovore o uvozu 270 tisuća tona te vrste goriva.


Građevinska dozvola


Dokumentaciju za ishođenje građevinske dozvole za radove na luci za prekrcaj petrol koksa na Urinju Ina planira predati u ožujku 2021. godine. Pritom će, ističu iz Ine, dokumentacija biti nadopunjena i sukladno novom tehnološkom rješenju koje je u međuvremenu predložio glavni izvođač radova KT – Kinetics Technology.


– Vezano za to, trenutačno je u tijeku ishođenje izmjene i dopune lokacijske dozvole za pomorski dio radova, a koje će sukladno zakonskim rokovima i obvezama trajati do ožujka 2021. godine. Sam početak radova na izgradnji luke planiran je sredinom sljedeće godine.


Napominjemo kako se tijekom izvođenja svih radova posebno pazi i na sigurnost i zdravlje svih uključenih, kako Ininih zaposlenika, tako i radnika svih izvođača i podizvođača radova, poručuju iz Ine.