Riječki škver

Trećemajcima kasne plaće, čeka se kredit, a jedna stvar posebno izaziva brigu

Orjana Antešić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Problemi s brodom "Santiago" isušili blagajnu riječkog škvera



Stanje u »3. maju«, u kojem ovaj mjesec kasne plaće, bit će tema izvanredne sjednice Nadzornog odbora riječkog brodogradilišta, sazvane za petak, potvrdio nam je jučer predsjednik ovog tijela Juraj Šoljić i glavni povjerenik Sindikata metalaca.


Povećani i nepredviđeni troškovi završetka brodova potpuno su financijski »osušili« riječki škver koji je zbog toga zatražio novi kredit za obrtna sredstva u iznosu od 90 milijuna kuna i za koji je Vlada, prije desetak dana, odobrila državna jamstva.


Kašnjenje i gubitak


Međutim, odobrenje kredita kod poslovne banke je proces koji iziskuje određeno vrijeme za koje se u »3. maju« ufaju da će se finalizirati do idućeg tjedna kako bi se plaće za veljaču uspjele isplatiti u ovom, tekućem mjesecu.




Zbog neisplate plaća sindikalisti su prošli tjedan pokrenuli postupak mirenja, sastanak je trebao biti održan jučer, no zbog spriječenosti direktora Edija Kučana odgođen je za sutra, u srijedu.


Osim za isplatu plaća trećemajcima, njih oko 790, sredstvima iz novog kredita riječko brodogradilište će pozatvarati preostale obveze iz ranijeg kredita koji su dobili za završetak tankera »Santiago« koji je prošli tjedan isporučen Španjolcima.


Brod od 50.000 tona nosivosti bio je ugovoren za 34 milijuna dolara, a kredit koji je »3. maj« dobio za završetak te novogradnje bio je u iznosu od 29,8 milijuna eura. No, primopredajna rata bila je umanjena za iznos penalizacije zbog kašnjenja u isporuci ovog tankera, a ukupni gubitak na ovom brodu službeno se procjenjuje na oko 4 milijuna dolara.


U svakom slučaju, razliku između onog što se na kraju dobilo za ovaj brod i kredita koji je iskorišten za završetak ovog tankera, koji se počeo graditi još krajem 2015. godine i gotovo je pune četiri godine nakon porinuća čamio na vezu u Puli, riječko brodogradilište će namiriti iz dijela novog kredita.


Mir do ljeta


Nije upitno da će trećemajci dobiti svoje plaće za veljaču, pitanje je samo hoće li se to uspjeti isplatiti u tekućem mjesecu ili prvim danima travnja, ono što jako brine jest što će biti s »3. majem« nakon što se pozavršavaju poslovi na dvije preostale novogradnje.


Nova kreditna injekcija osigurat će financijski mir riječkog brodogradilišta do početka ljeta, kada će se završiti pedesetak milijuna eura vrijedan brod za prijevoz automobila, koji je država prodala grčkom brodaru Neptune Lines, a koncem svibnja ili početkom lipnja trebao bi se porinuti i novi polarni kruzer za Scenic grupu.


Time je glavnina posla za »3. maj« na izgradnji novog luksuznog kruzera završena, a Scenicova tvrtka MKM Yachts potom kreće u završno opremanje ovog, više od 160 milijuna eura vrijednog »polarca«.


Izvjesno je da će proizvodni i kadrovski kapaciteti »3. maja« biti korišteni i za vrijeme dok Scenicov kruzer bude na vezu u opremnom bazenu riječkog brodogradilišta, no ipak u daleko manjem dijelu nego što je to sada slučaj, kada su trećemajci glavni podizvođači na gradnji djelomično opremljenog trupa.


Neugodna pozicija s vlasnikom u stečaju


Premosnica koju su vidjeli i vide u »3. maju« već se dugo vremena nalazi na jednom od dva njihova navoza. U pitanju je još jedna specifična novogradnja, namijenjena za plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima koju je bila naručila kanadska Algoma.


Ta je novogradnja završena oko 30 posto, s kanadskim brodarom trećemajci su ušli u pregovore u kojima je postignuta određena cijena, dokumentacija je početkom ove godine dostavljena u resorno Ministarstvo gospodarstva, no otad vlada muk, iz čega se može zaključiti da je problem u financijskim kalkulacijama odnosno da bi iskazane troškove završetka ovog samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta i njegove konačne ugovorne cijene trebalo još malo približiti.


Hoće li se u tome uspjeti, teško je prognozirati. Direktor Kučan kazao je ovih dana da se pokušavaju ugovoriti novi poslovi, da upita i interesa ima, ali i da je teško doći do novih i kvalitetnih ugovora u poziciji u kojoj je »3. maj« – s negativnim temeljnim kapitalom i bankrotiranim vlasnikom, Uljanikom u stečaju.