Nespremni

Najmanje dvije trećine domaćih tvrtki nema nikakvu strategiju što će i kako s umjetnom inteligencijom

Dražen Katalinić

Foto iStock

Foto iStock

Čak tri četvrtine ispitanika kao glavni izazov vidi nedostatak znanja i vještina



U Hrvatskoj gospodarskoj komori jučer je počela prva dvodnevna radionica o umjetnoj inteligenciji, AI Akademija HGK, na kojoj sudjeluje više od sto predstavnika tvrtki, a u Komori kažu da su se na to odlučili kao odgovor na istraživanje provedeno s Best Advisoryjem prema kojemu samo pet posto poduzeća u Hrvatskoj redovito održava edukacije o umjetnoj inteligenciji, dok dvije trećine ispitanika nema razvijenu strategiju primjene umjetne inteligencije u svome poslovanju.


Strateško razmišljanje


– Umjetna inteligencija nova je paradigma poslovanja i velika prilika za ubrzani rast hrvatskog gospodarstva. Naše tvrtke to razumiju, ali čak tri četvrtine ispitanika kao glavni izazov vidi nedostatak znanja i vještina. Kako bi se umjetna inteligencija ispravno implementirala u poslovanje, osim tehnoloških preduvjeta, potrebno je razvijati kulturu koja potiče inovacije, učenje i strateško razmišljanje. Zaključili smo da hrvatsko gospodarstvo treba kvalitetnu, provjerenu i ozbiljnu edukaciju o umjetnoj inteligenciji, a pogotovo u kontekstu nedavnog usvajanja UI Akta, rekao je Tomislav Radoš, potpredsjednik HGK-a za industriju i održivi razvoj.


Komora je provela istraživanje »Analiza percepcije i upotrebe umjetne inteligencije u hrvatskom gospodarstvu« koje je pokazalo da većina poslovnih subjekata razumije da je UI bitan, no samo 37 posto ima strategiju koja je ozbiljna, sustavna i organizirana, ističe Iva Nappholz iz Sektora za industriju i održivi razvoj HGK-a, dodavši da su društvene mreže najčešće mjesto educiranja o umjetnoj inteligenciji, pa je AI Akademija prva ozbiljna edukacija za poslovne subjekte u Hrvatskoj.




Nova globalna istraživanja pokazuju da više od 60 posto poslovnih lidera – članova uprava, direktora i poduzetnika – redovno koristi UI alate u poslovanju, što je 100 posto više nego prije pola godine, istaknuo je Vedran Antoljak iz konzultantske tvrtke Best Advisory, naglasivši da svaka druga kompanija koja je implementirala umjetnu inteligenciju izvještava o povećanju prihoda u segmentima u kojima je koriste. Također, procjenjuje se da se primjenom umjetne inteligencije ostvaruje ušteda vremena otprilike 30 posto u raznim konzultantskim poslovima, što može rezultirati, primjerice u digitalnom marketingu, s od 60 do 70 posto rasta produktivnosti.


Sve veća primjena


Umjetna inteligencija pomaže ljudima u svakodnevnom životu te automatizira rutinske zadatke, čulo se na skupu, a sve veću primjenu ima i u gospodarstvu. Najviše se koristi generativni UI poput ChatGPT-a i Microsoft Copilota kako bi se razmijenile ideje i mišljenja, dobili određeni prijedlozi i odradio konzultantski posao i to puno brže nego sada. Na AI Akademiji također je poručeno kako nema straha od gubitka posla zbog umjetne inteligencije te da će količina radnih mjesta čak i rasti.


Budući da je spomenuto istraživanje o UI-ju u hrvatskom gospodarstvu pokazalo i to da je 8 od 10 ispitanika spremno na suradnju s drugim tvrtkama u implementaciji UI rješenja, sudionici radionice stoga upravo umrežavanje naglašavaju kao jedan od benefita Akademije. Uz uvodnu dvodnevnu radionicu, bit će održane i sektorske radionice u turizmu, pravu, industriji i zdravstvu, a u planu je i sljedeći ciklus radionica na kojima će moći sudjelovati polaznici i iz drugih sektora.


Europski parlament 13. ožujka usvojio je UI Akt – prvi sveobuhvatni zakonski okvir za umjetnu inteligenciju u svijetu. Sva prava i obveze koje proizlaze iz njega, ali i iz GDPR-a, NIS2 Direktive, te propisa koji reguliraju intelektualno vlasništvo polaznicima Akademije predstavit će relevantni stručnjaci.