ŠKVER U MARTINŠĆICI

“Lenac” je jedini škver u Europi koji mora državi platiti dodatni porez na dobit. Sada se precizno zna koji je iznos u pitanju

Orjana Antešić

Foto: V. KARUZA

Foto: V. KARUZA

 Probijeni svi rekordi po ostvarenim prihodima i profitabilnosti



RIJEKA – Sva kvartalna izvješća upućivala su na to da će lanjska godina biti iznimno uspješna i rekordna po mnogim stavkama za brodogradilište »Viktor Lenac«. Nakon jučerašnje objave prvih, nerevidiranih rezultata na Zagrebačkoj burzi, ovo remontno brodogradilište lani je zabilježilo čak 641 milijun kuna, odnosno 85,1 milijun eura prihoda. Ostvarena EBITD-a, odnosno operativna dobit bez uračunate amortizacije, za prošlu godinu iznosi isto tako rekordnih 19,3 milijuna eura, što predstavlja gotovo 23 posto ostvarenih poslovnih prihoda.


Dodatno veseli što su u ovom brodogradilištu punom parom zagazili i u ovu poslovnu godinu, što je vidljivo po punim dokovima i vezovima na operativnim obalama. U »Lencu« i dalje bilježe povećani broj upita za remontima brodova što je, pak, posljedica globalnih kretanja i aktualne situacije u kojoj je u zemljama Mediterana i sjeverne Europe i dalje veća potražnja od ponude dokovskih prostora. Dobra je naznaka i što u »Lencu« ponovo počinju dobivati upite iz off-shore i on-shore industrije. Energetska kriza potaknula je nove investicije vezane uz korištenje obnovljivih izvora energije, naročito vjetroelektrana, posebice onih na moru, pa su investitori u potrazi za kapacitetima, uključujući i brodogradilišne, za izgradnju raznih čeličnih konstrukcija. U »Lencu« su primili nekoliko različitih upita za izradu raznih čeličnih konstrukcija, a jedan takav manji posao već je i u realizaciji.


Visoka amortizacija


Prema privremenom obračunu, sada se preciznije zna koliko će ovo brodogradilište, jedino u Hrvatskoj i Europi, uplatiti u državni proračun na račun dodatnog poreza na dobit. Redovni porez na dobit privremenim obračunom iznosi 1,4 milijuna eura, a dodatni porez na dobit 1,2 milijuna eura. Iz toga proizlazi da će ukupna porezna obveza »Lenca« za prošlu godinu iznositi 2,6 milijuna eura, što daje stopu oporezivanja od blizu 32,7 posto. Nakon svih tih oporezivanja, neto zarada »Lenca« za prošlu godinu je i dalje respektabilna i iznosi – 5,38 milijuna eura.




U popratnim pojašnjenjima prošlogodišnjih poslovnih rezultata, apostrofira se i obračunata amortizacija u visini 11,7 milijuna eura.


– Ovakav značajno viši iznos amortizacije dugotrajne imovine u odnosu na prethodne godine, rezultat je nekoliko ključnih razloga. Prvi je taj što je »Viktor Lenac« u ranijim godinama amortizaciju svoje imovine obračunavao po stopama otpisa značajno nižim nego što je predviđeno za procijenjeni vijek trajanja određenih kategorija imovine. Pored toga, tehnološki napredak donosi novu, značajnije učinkovitiju imovinu koja bi nosila povećanu produktivnost proizvodnih aktivnosti. Stoga je »Viktor Lenac« utvrdio potrebu za bržom akumulacijom sredstava za zamjenu stare, fizički istrošene, tehnološki dotrajale i nedovoljno efikasne imovine. Potreba za bržom amortizacijom posebno je utvrđena za plutajuće dokove, posebno imajući u vidu njihovu starost što je potkrijepljeno i procjenama vrijednosti izrađenim od strane ovlaštenog sudskog vještaka, navodi se, između ostalog, u izvješću kojeg potpisuje članica Uprave Sandra Uzelac.


Posao za »3. maj«


Ono što najviše »žulja« i najveća je investicijska potreba »Lenca« vezana uz osiguranje dokovskih kapaciteta, prvenstveno najvećeg Doka 11.


Njegova zamjena novim, elaborira se u izvješću, trenutno je nedostižna za ovo brodogradilište jer je riječ o ogromnim ulaganjima od više od stotinu milijuna eura.


– To je nemoguće osigurati dugoročnim kreditima zbog nedovoljnih kolaterala koje banke zahtijevaju radi osiguranja financiranja. Financiranje takvih ulaganja ne može se čak ni djelomično osigurati niti sredstvima Europske unije s obzirom na to da djelatnost »Viktora Lenca« nije prihvatiljiva u najvećem broju slučajeva i kod fondova čiji su iznosi financiranja daleko ispod potrebnih za gradnju novog doka, pojašnjava Uprava brodogradilišta.


Zato planovi »Lenca« idu u pravcu značajnije i potpune obnove postojećeg Doka 11 kako bi se osigurala njegova održivost za dulji niz godina. Ta obnova započela bi izgradnjom dva nova zamjenska pontona kojima bi se zamijenili oni dotrajali. Taj posao u »Lencu« namjeravaju povjeriti susjednom brodogradilištu »3. maj«, a očekuje se da bi početak projekta mogao započeti za nekoliko mjeseci, odmah po izradi i odobrenju projektne dokumentacije te biti dovršen u roku do godine dana.


Kredit za obnovu dokova


Potpuna obnova Doka 11 ima i svoju cijenu jer su procjene da će zamjena samo jednog doka koštati oko 6 milijuna eura, a Dok 11 ima ih ukupno devet. Zato u »Viktoru Lencu«, u cilju što obuhvatnije obnove pontona na velikom doku, planiraju dio ulaganja osigurati dugoročnim kreditnim sredstvima, ali sve u ovisnosti o dinamici obnove pontona i mogućnosti koje će pružati budući financijski rezultati poslovanja.