Splitski škver

Brodosplit na koljenima: Proizvodnja obustavljena, radnici poslani na čekanje

Hina

Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL

Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL

"Unatoč svim nedaćama, radnicima poručujemo da Brodosplit sigurno opstaje i da​ nastavljamo s gradnjom putničkih brodova, gdje smo se pozicionirali zadnjih godina"​, kažu iz uprave



Proizvodnja u Brodosplitu privremeno je obustavljena, a radnici su do sada dobili ukupno tri minimalca za veljaču, ožujak i travanj i od 1. srpnja poslani su na čekanje do 1. rujna, doznaje Hina iz Brodosplita.


​Glasnogovornik Brodosplita Josip Jurišić podsjeća da je škver već duže od 150 dana “u izvanrednoj situaciji” i kaže da na to nije mogao utjecati jer je uzrokovano višom silom.


Zbog rata u Ukrajini i sankcija Rusiji zaustavljeni su kreditni plasmani s ruskom VTB bankom i blokirano je financiranje projekata, pa je tvrtka, da bi zaštitila Brodosplit i sačuvala brodograđevnu djelatnost, po Jurišićevim riječima bila prisiljena zatražiti otvaranje predstečajnih postupaka za DIV grupu i Brodosplit, što je i odobreno.




“Nakon proglašenja predstečaja možemo raditi samo na projektima za koje imamo osigurano financiranje. Sukladno tome, nastavljamo s razvojem Zero emission putničkog jedrenjaka s nultom emisijom ispušnih plinova, turističke podmornice i besposadnog broda, kao i CEKOM i IR razvojno-istraživačkih projekata koji se financiraju iz fondova Europske unije, gdje za IR projekte iz nepoznatih razloga već dva mjeseca nismo primili uplate, pa se nadamo skorom rješenju”, kazao je Jurišić.


U Brodosplitu po njegovim riječima ​trenutačno ​radi 150 radnika, a koliko će ih trebati​ ubuduće znat će kad se završi predstečajni postupak. ​Podsjeća da je ročište na​ trgovačkom sudu  zakazano za rujan kada sud treba donijeti odluku o tražbinama, a Brodosplit će ​dostaviti plan restrukturiranja u predviđenom zakonskom roku.


​”​Ne možemo si dozvoliti nastavak gradnje projekata tako da ne možemo izvršiti svoje​ obveze prema radnicima i kooperantima. Nastavak izgradnje obalno-ophodnih​ brodova sami financiramo i uložili smo znatno više nego je ugovoreno, vjerujući​ najavama naručitelja da će regulirati korekcije u cijeni koje su se zbog pandemije​ covida dogodile na svjetskom tržištu.


Cijene po kojima ih gradimo su iz 2014., a​ nalog za nastavak izgradnje brodova u seriji smo dobili tek u ​veljači 2020. ​godine ​kada smo​ jasno dali do znanja da treba postupiti po zakonu i regulirati tržišne promjene​”, ističe Jurišić.​


Kaže da je takav i zaključak vlade ​iz rujna 2021.​ godine,​ te tu razliku u cijeni nema tko drugi pokriti​ nego naručitelj. ​Nastavlja da i odluka vlade ​o​d 21.​ lipnja ove godine, daje​ naputak za korekciju cijena radi ublažavanja posljedica globalnog poremećaja na​ tržištima. ​


“Gotovo je nevjerojatno da je Ministarstvo financija platilo 32 milijuna eura​ VTB banci za protestirano jamstvo za gradnju N485-polarnog kruzera , a nije nam ​odobrilo ​deset​ milijuna eura da se taj brod završi i da se jamstvo uopće ne naplati”, kaže Jurišić.


Dodaje da je Brodosplit obavio sve naručene radove za stonski most i vijadukt Prapratno na trasi​ pristupne ceste za pelješki most, ali ih još nije naplatio.​


“Unatoč svim nedaćama, radnicima poručujemo da Brodosplit sigurno opstaje i da​ nastavljamo s gradnjom putničkih brodova, gdje smo se pozicionirali zadnjih godina”​, zaključio je Jurišić​.​


Brodosplit je osnovan daleke 1931. godine, djelatnost im je brodogradnja, strojogradnja i metalna industrija.


Vlasnik tog najvećeg hrvatskog škvera​,​ koji se nalazi na 560 tisuća četvornih metara​,​ je DIV​ grupa​. Od svibnja ove godine su u predstečaju​ u kojem vjerovnici potražuju 5,5 milijardi kuna​. Svojevremeno su imali 1548 zaposlenih, a predsjednik uprave je Tomislav Debeljak.