Odluka Nadzornog odbora

“3. maj” za nagodbu, na potezu je Uljanik: Hoće li dugogodišnji problem konačno biti riješen?

Orjana Antešić

Foto : V. KARUZA

Foto : V. KARUZA

Nagodbom "3. maj" priznaje tražbine Uljanika u iznosu nešto većem od 18 milijuna eura i obvezuje se da će dugovanja podmiriti najkasnije do kraja veljače 2025. godine. Skupština vjerovnika Uljanika u stečaju o tome će odlučivati 7. ožujka, nakon čega bi nagodba mogla biti i parafirana



RIJEKA – Nadzorni odbor “3. maja” dao je suglasnost direktoru Ediju Kučanu da potpiše sudsku nagodbu sa stečajnom upraviteljicom Uljanika Marijom Ružić kojim bi se reguliralo pitanje nešto više od 18 milijuna eura koje bankrotirani Uljanik potražuje od riječkog brodogradilišta. Prije parafiranja sada je ostalo da se još 7. ožujka odradi i Skupština vjerovnika Uljanika u stečaju, koja također mora dati “zeleno svjetlo” na tekst predložene nagodbe.


Pitanje Uljanikovih potraživanja višegodišnji je kamen spoticanja između riječkog brodogradilišta i njegovog bankrotiranog vlasnika. Ponajprije zbog svijesti trećemajaca da je ogroman dio novca od državnih potpora, koji su bili striktno namijenjeni procesima restrukturiranja “3. maja”, završio u Puli kao pozajmice Uljanik brodogradilištu u stečaju, koji je bio glavni generator nelikvidnosti u grupi. Riječ je o više od pola milijarde kuna s tog osnova, a koje “3. maj” nikad neće vratiti nazad jer je samo jedan u nizu vjerovnika koji su u stečaju pulskog škvera ostali kratkih rukava.


Zakon je neumoljiv


To što su sami izbjegli stečaj trećemajce je stavilo u poziciju da moraju podmiriti svoja dugovanja prema drugim društvima iz Uljanik grupe. Stečajni upravitelji, prema slovu zakona, moraju poduzeti sve da naplate potraživanja od dužnikovih dužnika, pa tako i stečajna upraviteljica matičnog društva u bivšoj Uljanik grupi, koja na račun pozajmica, predujmova i neplaćenih računa koji su u poslovnim knjigama evidentirani da su od Uljanika d.d. išli prema “3. maju” iznose nešto više od 18 milijuna eura.


Interni natječaj za člana Uprave



Na sjednici Nadzornog odbora, kako doznajemo, odlučeno je i da će se pitanje popune Uprave “3. maja” s još jednim članom pokušati riješiti internim natječajem. Podsjetimo, krajem prošle godine “3. maj” je raspisao javni natječaj za to mjesto, no sve je neslavno završilo jer nije pristigla nijedna prijava, niti od vanjskih, niti od internih kadrova. Zato ostaje vidjeti hoće li ovaj drugi pokušaj u sljedeća dva tjedna, koliko će biti otvoren interni natječaj, uroditi kandidaturama ljudi koji su spremni i sposobni uhvatiti se ukoštac sa svim problemima koji opterećuju poslovanje “3. maja”, ali i potezima koji će se morati vući da se riječkim navozima otvore vrata prema održivijem i dugoročnijem rješenju.

Spas od naplate tih potraživanja i štit od ovrhe na računima u riječkom su brodogradilištu pokušali potražiti u sudskim procesima, tužbama i protutužbama koje vode s Uljanikom u stečaju, no sve to troškovima opterećuje i jednu i drugu stranu. Nadalje, Nadzorni odbor “3. maja” početkom ove godine usvojio je plan restrukturiranja, a jedan od preduvjeta njegove provedbe je i stavljanje ad acta pitanje tih Uljanikovih potraživanja. S obzirom na to da je jedina opcija spasa da se djelatnost čim prije prenese na tvrtku-kći i na taj način anulira problem negativnog kapitala od gotovo 90 milijuna eura, koji danas opterećuje poslovanje riječkog brodogradilišta, problem potraživanja bankrotiranog Uljanika u međuvremenu bi se “zaledio” potpisom sudske nagodbe kojom se matica, odnosno “3. maj” obvezuje dugovanja podmiriti nakon predaje samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta kanadskom brodaru Algomi, odnosno najkasnije do kraja veljače 2025. godine.


Polarni kruzer


Pitanje opstanka jesu i novi poslovi. Notu optimizma u prosincu prošle godine bio je dao i potpis ugovora za završetak tankera za kompaniju Viterlef Management, koja je raskinula ugovor s Brodosplitom. No, ispostavilo se da ta novogradnja neće tako lako napustiti splitski škver jer je vlasnik Brodosplita pokrenuo arbitražni postupak. Nedovršeni tanker, prema najavama, očekivao se u riječkom brodogradilištu početkom ove godine, no po svemu sudeći, proteći će još ponešto vode ispod mostova dok se situacija s ovim nedovršenim tankerom ne raščisti u splitskom škveru. Kao najizgledniji poslovi već se određeno vrijeme spominju dva manja LNG broda, kapaciteta prijevoza 7.600 kubnih metara te gradnja novih pontona za veliki Dok 11 “Viktora Lenca”, ali u ovom trenutku sve je još u fazi razgovora i pregovora, ne i konkretnih ugovora.


Kapaciteti “3. maja” angažirani su i na manjim poslovima, koji se rade u kooperaciji s tvrtkom Itaqua, koja je uzela u najam jedan dio prostora u riječkom škveru. Sve je to dobrodošao prihod, ali riječko brodogradilište nasušno treba financijski izdašniji posao jer takav veliki sustav s blizu 700 zaposlenih teško je održavati sa samo jednim brodom u izgradnji, kao što je već pola godine slučaj sa samoiskrcavajućim bulkom za kanadsku Algomu. Velike se nade polažu i u potkoncesionara MKM Yachts, koji će krajem ožujka završiti i isporučiti Scenicu luksuzni polarni kruzer “Eclipse II”. Najave idu u pravcu da bi se na trećemajskim navozima položila kobilica za sljedeći luksuzni kruzer, čak nešto većih dimenzija od Eclipsea I i II, no trebat će još neko vrijeme da se zatvori financijska konstrukcija za taj novi brod.