Post festum ovogodišnje sajamske sezone

Na sajmovima se dobro prodavalo

Branko Šuljić

Puno puta slušali smo priče brodograditelja, domaćih i inozemnih, koji su govorili da na sajmu nikada nisu prodali brod. Kriza je mnogo toga promijenila

Sezonu sajmova za ovu smo godinu zaključili. Širom Europe i svijeta bit će još sajmova u ovih mjesec i pol, tek nam predstoji onaj u Parizu, što spada među vodeće u svijetu. Završilo je sajmovanje za našu nautičku djelatnost, a prošli su i svi sajmovi na našim, i nama bliskim, prostorima. Iako, iznenađenja se treba isključiti. Sajamski sadržaji u nas se šire, pa je svojedobno najavljivan nautički sajam u Dubrovniku što bi se trebao održati oko Božića. Priče o njemu kasnije su potpuno utihnule. Valjda su potencijalni organizatori odustali.    Prošli su sajmovi, više o njima nitko ne govori, osim onih kojima su donijeli konkretan poslovni rezultat. Na osnovu viđenog na sajmu netko se odlučio za kupnju plovila pa sad slaže financijsku konstrukciju, netko je dogovorio kupnju sa željom da zaplovi prije ljeta, a bilo je i takvih koji su kupovali baš na sajmovima. Pisali smo o tome u priči sa sajma u Biogradu, i nije to usamljen slučaj. Došle su do nas konkretne informacije na temelju kojih bi se moglo zaključiti da se na ovogodišnjim sajmovima kupovalo više nego obično. Prodavali su domaći brodograditelji, uspjeha su imali i zastupnici inozemnih.    Sajmovi se u pravilu definiraju kao mjesto susreta ponude i potražnje. Puno puta slušali smo priče brodograditelja, domaćih i inozemnih, koji su govorili da na sajmu nikada nisu prodali brod, već su im se kupci pojavili kasnije, došli su kupiti plovilo što su ga vidjeli na sajmu. Tamo je uspostavljen prvi kontakt.    Prijašnjih godina na sajmu se plovilo i nije moglo kupiti, o tome smo više puta pisali. Moglo se kupiti kakav gumenjak, manji gliser, ili neku barku kakve viđamo u lučicama duž naše obale i na otocima. Većina plovila prodana je prije sajma, mnogo puta događalo se da su dizana iz mora, šminkana i uređivana, da bi se pokazala na sajmu. Gotov brod, posebno veći i veliki, nije građen da bi ga na sajmu netko kupio, već se on gradi za poznatog kupca. Tako je bilo godinama, ali više nije.    I veliki traže kupcaGospodarska kriza mnogo je toga promijenila, pa smo unatrag godinu, dvije na sajmovima viđali i veće brodove – dugačke petnaestak metara – što nisu bili unaprijed prodani. Na sajmovima su tražili kupca! Tko je imao novaca mogao ih je platiti i s njim odmah otploviti kući. Bile su to iznimke što su do ludila dovodile brodograditelje. Uložili su veliki novac u gradnju a, umjesto očekivane zarade, ne mogu vratiti ni ono što su potrošili. Neki, uz to, i kredite moraju vraćati. Nije preveliki problem napraviti brodicu kojoj je cijena manja od pedesetak tisuća kuna pa čekati koji mjesec da se pojavi kupac. Iako, nekima i to opterećuje poslovanje. Što tek reći kad je cijena izražena u eurima s brojkom koja ima šest znamenki. To je muka!    Vraćamo se temi s početka – sajmovima i kupovini na njima. Ponavljamo, jedan je domaći brodograditelj u Biogradu bio zadovoljan, budući da je već prvog dana prodao izloženu brodicu. Sa sajma u Šibeniku imamo informaciju da su u prva tri dana prodane četiri brodice Murterino 21 domaćeg brodograditelja ABC Plovila. Njihovi kupci zacijelo će neko vrijeme čekati isporuku, jer ne vjerujemo da toliko plovila brodograditelj ima na lageru. Tim više što je Murterino posljednjih mjeseci jako tražen, prvenstveno zbog cijene što je za brodicu takvih gabarita više nego povoljna. Vjerojatno je u Šibeniku do kraja sajma prodan još koji Murterino, a nije isključeno da su prodavali i ostali brodograditelji. Konačnu informaciju nemamo, a teško ju je i dobiti jer mnogi brodograditelji ne žele izlaziti u javnost s informacijama o zaključenim poslovima.    Na Nautici 15 prodanihKonkretniju i kompletniju informaciju imamo s riječke Nautice, održane krajem rujna. Brojke su za brodograditelje još povoljnije ali, ponavljano, ne valja ih uzimati »zdravo za gotovo«. Možda je prodaja bila i bolja, a možda su neki samo pričali. Imamo konkretna imena, izvor je pouzdan. Od njega smo saznali da je na riječkom sajmu prodano 15 plovila. Na prvom mjestu opet je Murterino – prodana su četiri. Prodana je jedna radna brodica, jedna polovna jahta, jedan gumenjak od 10 metara… Kupcu jednog glisera inozemne proizvodnje toliko se žurilo da nije mogao čekati kraj sajma. Izlagaču, zastupniku brodograditelja nije preostalo drugo usred manifestacije izvlačiti plovilo iz sajamskog kruga. Važno je da se prodalo!    O dobrim poslovnim rezultatima na Nautici govorili su i sami izlagači, posebno su bili zadovoljni prodajom motora. Ovakve brojke najzornije iskazuju značenje sajma, one su puno važnije od toga koliko je bilo izlagača, koliko brodova u moru i na kopnu. Sajmovi se zbog toga organiziraju. Ne zbog gledanja, iako većini služe samo za takve aktivnosti, nego zbog prodaje i – kupnje.