Motor kao takav samo je galijot na galiji, potpuno neučinkovit sve dok mu u ruke ne dospije veslo, odnosno neka vrsta pogona
Plovilo se kreće zahvaljujući zajedničkom djelovanju nekog motora koji pokreće pogonski sklop. U nautici danas se koriste dvije vrste motora, benzinski i dizelski motori s unutarnjim izgaranjem. Izuzetno rijetko, ali se ipak može susresti i plinska turbina koja se koristi u posebnim plovilima kod kojih je nužno da se iz male mase dobije velika snaga. Uglavnom je riječ o vojnim i drugim sličnim plovilima čije se gorivo financira novcem poreznih obveznika, jer ovovrstna plovila troše velike količine goriva. Mi ostali smrtnici za okretanje propelera ili pak impelera koristimo spomenute benzinske ili dizelske motore u svim mogućim izvedbama; dva ili četiri takta, s atmosferskim ispiranjem cilindara ili pak s turbinama i kompresorima, te sa svim mogućim vrstama ubrizgavanja goriva u cilindar. No motor kao takav samo je galijot na galiji, potpuno neučinkovit sve dok mu u ruke ne dospije veslo, odnosno neka vrsta pogona.
Izvanbrodski motori
Bili oni dvotaktni ili četverotaktni, svojstveno im je jedno – oni su jedinstveni sklop pogonskog motora, okomitog prijenosa snage i pogona u jednom. Uvijek je riječ o motorima koji se postavljaju na krmeno zrcalo, pa ne zauzimaju korisni prostor unutar plovila. I to je jedina razlika. Sam način na koji propeler pokreće plovilo jednak je klasičnom osovinskom vodu. Ipak ovaj način pogona ima i jednu veliku prednost. Naime, nema potrebe za ugradnjom kormila, jer se smjer plovidbe mijenja okretanjem cijelog motora. Ova vrsta motora može koristiti klasične propelere ili pak vodomlazni pogon. U svakom slučaju, motor je postavljen okomito na vodenu površinu. Na njega je spojena neka osovina koja je pak preko kopče spojena s propelerom. Korisno je to što plovilo ne gubi prostor na strojarnicu, ali zato gubi snagu na prijenosu.
Površinski pogon
Ova vrsta pogona je vrlo specifična. Koristi se uglavnom kod brodica namijenjenih postizanju vrlo velikih brzina. Posebnost ove vrste pogona krije se upravo u njegovom poluuronjenom propeleru. Propeleri koji se koriste za ovu vrstu pogona su vrlo specifičnoga izgleda. Svaka lopatica propelera vrlo nalikuje sjekiri, a slično se i ponaša. Obično je riječ o propelerima koji su znatno većeg promjera od klasičnih propelera za motore iste nazivne snage. Budući da su propeleri ukupno gledano već i imaju veću tlačnu površinu, logično bi bilo očekivati da će motor imati većih teškoća za savladavanje tolikog otpora, no tu dolazi do izražaja ono po čemu je ova vrsta pogona specifična. Naime dok polovica propelera svojim kretanjem kroz more, ili slatku vodu, tjera plovilo prema naprijed, druga polovica se kreće kroz zrak, dakle bez ikakvoga osjetnoga otpora. Kada je neko plovilo, a ponovimo, riječ je o gliserima i sličnim jurilicama, opremljeno ovom vrstom pogona tada se pri glisiranju u moru nalazi samo manji dio pogona, točnije skoro cijeli pogonski sklop s osovinom je vani. Ako je vjerovati gospođi Birkland iz tvrtke Twin Disc, inače najjačeg proizvođača pogona ove vrste, tako se može uštedjeti čak do 30 posto goriva, ili se pak s istim motorom i potrošnjom može postići i do 30 posto veća brzina.
Osnovna razlika između propelera i impelera leži u imenu koju duguju mjestu ugradnje. Najčešće je riječ o sličnim, ako ne i istim stvarima. I pro-peler i im-peler imaju isti korijen riječi. Da sad ne ulazimo u jezične zavrzlame, pelere na latinski znači tjerati. Pro znači za, odnosno naprijed pa je propeler sprava koja tjera naprijed. Impeler pak nešto tjera unutar nečega. To je onaj im, koji se dobio od in ispred pelera.
Napredak tehnike
Kako vrijeme ide i tehnika napreduje, tako se javljaju i nove, odnosno poboljšane verzije postojećih vrsta pogona. Tako je razvijen potpuno novi sustav vodomlaznog pogona s velikom središnjom pumpom i četiri pokretne mlaznice raspoređene dvije po pramcu i dvije po krmi. Osim napretka kod vodomlaznog pogona, daleko se otišlo i kod kombiniranih pogona, tako da sada u tom području postoji čitav niz različitih načina prijenosa snage od motora do propelera. Riječ je o sustavima kao što su tzv. V drive, zatim Sail drive sustav za pogon jedrilica, da bi se relativno nedavno tržištu predstavili i Volvo Pentin IPS i Mercruiserov Zeus.
Prvi spomenuti, V drive, omogućuje da se motori ugrade skroz uz krmeno zrcalo, kao kod Z pogona. Razlika je ta da su postavljeni naopako, točnije gledaju prema pramcu. Budući da osovina koja dolazi od motora do kopče i ona druga, koja ide od kopče do propelera formiraju specifično slovo V, ovaj je pogon i dobio svoje ime. Sail, ili S drive, kako se često zove, jako podsjeća na tzv. Azimuth sustav pogona koji se najčešće susreće kod velikih brodova, s tom razlikom što je Sail drive fiksan, i ne pokreće se. Ova vrsta pogona ugrađuje se unutar druge trećine brodice, kod većine jedrilica to je negdje iza kolumbe.
Spomenuti Azimuth sustav je sasvim sigurno poslužio kao nadahnuće za nove Volvove i Mercruiserove pogone IPS i Zeus, s tom razlikom što su oni propelere za razliku od Azimutha okrenuli prema naprijed. Ove vrste sustava mogu se ugrađivati samo na plovila koja pokreću najmanje dva motora. Propeleri, a riječ je o dva propelera po jedinici, vrte se u suprotnom pravcu i usmjereni su prema naprijed, kao kod aviona, zbog čega im je učinkovitost, a time i brzina, povećana za čak 20 posto!