U kriznoj godini 18 noviteta

FOTO: Inventura 2010. godine u hrvatskoj brodogradnji

Branko Šuljić

Usprkos svemu negativnomu i nagomilanim problemima, često se moglo čuti da je naša mala brodogradnja žilava, da će uspjeti nadvladati sve probleme, da će opstati. Brojke to potvrđuju



Početak godine – kalendarske, ne i nautičke, jer u tom sektoru vrijeme se drugačije mjeri – uobičajena je prigoda za inventuru minule. Većem dijelu nautičkog gospodarstva ona je donijela malo dobroga, nadasve maloj hrvatskoj brodogradnji. Stanje u toj djelatnosti više je nego teško. Ova konstatacija ponavlja se već više od godinu dana. Krenulo je s recesijom na svjetskoj razini, na nju su se u još drastičnijem obliku nadovezale naše gospodarske nevolje, što je kulminiralo uvođenjem velikih trošarina na plovila. Rezultat je bio dijametralno suprotan očekivanjima zakonodavca. Stala je prodaja plovila, domaćih i uvoznih, zaustavljena je domaća brodogradnja što je do tada bila u velikoj ekspanziji. Uslijedilo je otkazivanje ugovorenih brodova, nove narudžbe dolazile su na kapaljku. Više malih brodograditelja moralo je zaustaviti proizvodnju. Na površini se teško održavaju i oni najbolji, i to zahvaljujući izvozno usmjerenom poslovanju.


Usprkos svemu negativnomu i nagomilanim problemima, često se moglo čuti da je naša mala brodogradnja žilava, da će uspjeti nadvladati sve probleme, da će opstati. Argumentirana uporišta za ovakve tvrdnje nisam čuo, a onda… Što se bližio kraj godine počeo sam dolaziti do takva zaključka. Svako malo nazočio sam premijeri novog broda. Počelo je s prvim sajmom, u veljači u Zagrebu, i nastavilo se do posljednjeg, u Biogradu krajem listopada. Premijere novogradnji s domaćih navoza, od malih brodica do lijepih jahti i jedrilica cijenjenih na međunarodnom nautičkom tržištu. Napravljeno u Hrvatskoj koja se naprosto guši u gospodarskim problemima. Dio toga kupili su hrvatski građani, uključujući i ponešto od najskupljeg.   


Posebnu grupu noviteta čine brodice što plove stanovito vrijeme, a lani su predstavljene njihove nove verzije. To su Gull 745 Ribarica, Orka 740 Pilot, Mirakul 30 S – sport open, te Šibenik 800 radna verzija, namijenjena prvenstveno za ribarenje. Na svima njima vidljive su značajne preinake u odnosu na izvorne modele. I to je jedna od kvaliteta naših malih brodograditelja, koji su ponudili odgovor na kriznu situaciju i potražili putove do novih kupaca.



Velike fešte




Pokušali smo pobrojiti prošlogodišnje hrvatske novitete, iako precizne evidencije nema. Vodili smo se onime što smo vidjeli na sajmovima. Poneki brodograditelji, međutim, o tome ne vode računa, jednostavno naprave plovilo i isporuče, zanemaruju sajamsko i medijsko predstavljanje. Upoznao sam mnoge koji su se prvi put pojavili na sajmu nakon više godina uspješne proizvodnje. Na kraju dobili smo iznenađujuću brojku – 18 noviteta u kriznoj godini. Koliko bi ih tek bilo da tržište funkcionira na način od prije dvije, tri godine..? Dobro, za sva ta plovila ne može se decidirano reći da su hrvatski proizvod, ali i bez njih imamo reprezentativan učinak hrvatskih brodograditelja. Neki brodovi bili su posve novi, drugi su brodograditelji ponudili nove verzije ranije napravljenih plovila. U svakom slučaju, prošlogodišnja ponuda domaćih noviteta bila je raznovrsna. Vjeru u bolju budućnost male brodogradnje potkrepljuje i činjenica da se već najavljuju noviteti za ovu godinu, a s nekima od njih predstavit će se i novi brodograditelji. Nadajmo se, uspješno će zaploviti…


Počelo je s velikom feštom, na sličan se način i završilo. Između njih, bez puno pompe, javnosti je predstavljeno mnogo noviteta, više nego što se na početku godine moglo i zamisliti. Prvi je zaplovio brod jednostavna, možda i neuobičajena, naziva – 980. Potpisuje ga Pičuljan Marine, naš vodeći mali brodograditelj. Tvrtka o kojoj se puno zna, nepotrebno je bilo što dodavati. Novi brod kupci su naručivali na neviđeno, još u toku gradnje, što je najbolja potvrda povjerenja u kvalitetu brodograditelja . Brod 980 ima duljinu preko svega 10,84 metra i jedan je od najvećih prošlogodišnjih noviteta. Sam trup dugačak je 9,84, pokreću ga dva motora VW od 265 KS. Cijena je, također, reprezentativna – osnovni model stoji 246.000 eura. Kako saznajemo, bez obzira na cijenu i trošarinu, dva su broda isporučena kupcima iz Hrvatske. Iako, više će ploviti pod inozemnim zastavama, nego što će vijati hrvatsku.   

Inozemni kupci


Uspješnu godinu zaključila je Adriana 36, brod sličnih gabarita, proizvod zadarskog SAS Vektora. Ona se zasad gradi isključivo za inozemne naručitelje. Dugačka je preko svega 11,82 metra, trup 9,98, široka 3,98, u prototip su ugrađena dva Yanmara od 260 KS, a brodograditelj preporučuje pogonsku snagu od 2 x 150 KS. Manja i mlađa Adriana stoji 195.000 eura, bez PDV-a.


Na listi velikih i reprezentativnih još je jedan brod dobro poznata imena – Salona 41. Brodograditelj je tvrtka AD Brodovi iz Solina. Premijera nove Salone upriličena je također na sajmu, ali inozemnom, u Nizozemskoj. Taj podatak jasno kazuje da je nova jedrilica prvenstveno namijenjena izvoznom tržištu. Inozemna premijera zacijelo je razlogom što smo o novoj Saloni pisali malo. Osnovna joj je karakteristika prepoznatljivost na tragu prethodnih, u svijetu poznatih i afirmiranih modela, posebno velika sličnost sa Salonom 44. Elegantne linije na čvrstoj konstrukciji od inoxa. Dugačka preko svega 12,50 metara, na vodenoj liniji 11,45, široka 3,84. Istisnina 7.200 kilograma, balast 2.400, kad nema vjetra pokreće je motor od 40 KS. Pravi skiper, međutim, rijetko će uključivati motor. I sa samo pet čvorova vjetra može se jedriti, što omogućuje minimalni deplasman i lagana konstrukcija. Dizajn, kao i za ostale Salone, potpisuje slovenski J&J design, kategorija plovidbe je A – ocean.


Idemo dalje u odgovoru na pitanje: što smo novoga vidjeli prošle godine? Nećemo sistematizirati nekakvim redosljedom predstavljanja, jedini kriterij, ako ga tako uopće možemo nazvati, zabilješke su iz novinarskog bloka. Tako nam sljedi M-Sport 590, brodica što ju gradi tvrtka Mlaka Šport iz Velike Mlake blizu Zagreba. Brodica s kabinom, a može i natkabinom, dugačka 5,90, široka 2,18 metara, teška 700 kilograma. Konstrukcijski pasara kojoj se može instalirati unutarnji i vanjski pogon. Tip brodice kakve su u nas česte i tražene. Na smotri male hrvatske brodogradnje u Podstrani upoznali smo brodicu Raiden 480. Milan Ševerdija, vlasnik istoimene tvrtke iz Zaprešića, brodogradnjom se bavi desetak godina a lani se prvi put javno predstavio. Raiden 480 ima duljinu 4,80 i širinu 1,90 metara, nosivost pet osoba. Osnovni model stoji 18.000, s time što je u cijenu uračunata bimini tenda i inox ograda. Naval 19 Fisherline imao je svjetsku premijeru u Rijeci, na sajmu Nautica. Opet brodograditelj s dosta staža i slabo poznat u javnosti. Nova brodica privukla je veliku pažnju i, kako saznajemo, u kratkom vremenu prodana je kompletna proizvodnja za ovu godinu.   

Izbor novih gumenjaka


Iz svog drugog proizvodnog programa AD Brodovi ponudio je tržištu novi gumenjak Maestral 460. Dug je preko svega 4,55 i širok 1,90 metara. Unutarnje dimenzije su 3,58 i 0,90 metara. Ima četiri zračne komore promjera 46 centimetara, težina 200 kilograma, nosivost šest osoba. Novitet među gumenjacima, također, je Ragusa 500, brodograditelj već afirmirani Raguž Marine iz Zagreba. U toku godine prvi put je zaplovila i Barracuda 480. Solidan izbor novih gumenjaka na tržištu što je jedva životarilo.


Ne smijemo zanemariti plovila što ih potpisuju brodograditelji, a dolaze s inozemnih “navoza”. Na sajmu u Splitu prvi put smo vidjeli dvije identične brodice s dva naziva – Murter 600 i Murterino 21. Kasnije, u Šibeniku novitet je bio Murterino 28. Brodograditelj je tvrtka ABC plovila iz Zagreba. Te brodice ne grade se u Hrvatskoj. Murterino 21, rečeno nam je, gradi se u Mađarskoj. Saznali smo da ista tvrtka ima proizvodnju u Bosni i Hercegovini, odnosno Srbiji.


Pitanje je, također, koliko hrvatskim brodom možemo smatrati velebnu i atraktivnu jedrilicu Murtić 52. Građena je u Španjolskoj po hrvatskom projektu što ga potpisuje Marko Murtić. Hrvatski brodograditelji sposobni su napraviti takav brod, u to ne treba sumnjati, ali je na gradnji ovoga bila angažirana međunarodna ekipa. Bez obzira na sve to, riječ je o najvećem brodu s hrvatskim potpisom – Murtić 52 dugačak je preko svega 15,99 metara.