RECENZIJA

Vinilno izdanje “Vjeran pas”: posebnost, vjernost, originalnost i autohtonost riječkog rocka

Marinko Krmpotić

»LP ploča Vjeran pas« album je koji, ako imalo volite rock i Rijeku, morate imati jer on u cijelosti predstavlja jedan od najblistavijih meteorskih trenutaka riječkog rock ludila



U vinilnom obliku objavljeni albumi Termita (»LP ploča Vjeran pas«) i Leta 3 (»Jedina«) ne samo da su izniman podsjetnik na značaj i ljepotu nekadašnjih LP-ija na kojima su odrastali i uživali milijuni ljubitelja rock glazbe diljem svijeta, već su – gledajući lokalno – još jedan snažan argument o posebnosti, vrijednosti, originalnosti i autohtonosti riječkog rocka u okvirima sadašnje i bivše države.


Baš stoga izdavač, zagrebačko-riječka diskografska kuća Dallas, zaslužuje sve pohvale i poruku u stilu – samo tako i dalje! Od spomenuta dva izdanja veću vrijednost, kao i nedvojbenu emocionalnu snagu s obzirom na prošlost Ri i hrvatskog rocka, zasigurno ima album Termita, LP ploča na kojoj su, kako i piše na omotu, sakupljeni »svi studijski i live zapisi« te smješteni na ovaj dvostruki album na kojem se nalazi 17 studijskih i 11 live snimki riječkih Termita nastalih na koncertima u Rijeci, Puli i Ljubljani.


Divno izdanje koje su Termiti, s obzirom na njihov značaj i činjenicu da u doba stvaranja ovih pjesama nisu dočekali objavljivanje vinila, potpuno zaslužili, obogaćeno je izuzetno kvalitetnim omotom albuma, sjajnom fotografijom i dizajnom (Petja Kolenko) koji već na prvi kontakt budi sjećanja na energiju, eksplozivnost i vitalnost punka i novog vala. Štoviše, naslovnica albuma sigurno ide u red ponajboljih u hrvatskom rocku, a istovrsnu visoku kvalitetu nudi i unutrašnji dio omota koji čine sjajni, znalački, a opet emocionalni i dirljivi tekstovi Bojana Mušćeta i Gorana Lisice Foxa, vjernih pratitelja najsjajnijih dana uzleta riječkog rocka i hrvatskog punka i novog vala općenito.




Vrijednost neglazbenog dijela ovog velikog albuma potvrđena je potom i na omotima samih ploča na kojima su otisnuti tekstovi svih pjesama. I baš ti tekstovi još su jedan od dokaza iznimne vrijednosti rock glazbe koja je u završnom dijelu sedamdesetih godina prošlog stoljeća stvarana u zaljevu Kvarnera. Već činjenica da je niz tih tekstova svojim porukama aktualan i danas govori dovoljno o njihovoj vrijednosti, a svako novo iščitavanje i preslušavanje brzometnih Termiti punk rock udara potvrđuje kako je Predrag Kraljević Kralj usprkos mladosti bio u stanju uočiti sve najbitnije karakteristike života mladih ljudi u tadašnjem društvu i izraziti ih na direktan, konkretan i agresivno mladenački a la punk način.


Ostatak benda – Robert Tičić Tica, (gitara), Damir Martinović Mrle (bas), Josip Krošnjak Pepi (klavijature) i Berislav Dumančić Kiko (bubnjevi) – svu je tu silnu energiju iz tekstova dodatno pojačao žestokim izvedbama, što je u konačnici dovelo do niza crnih punk bisera, kojih se ne bi posramiti mogli ni najznačajniji svjetski punk bandovi tog doba. Eksplozija mladenačkog nezadovoljstva i bunta Termita većini je poznata iz možda ponajbolje punk himne ondašnjih prostora, briljantne »Vjeran pas«, ali istu razinu nepristajanja i neprilagođenosti naći ćemo u ništa manje vrijednima »Ja ne želim ništa«, »Baš vas briga«, »Mama, s razlogom se brineš«, »Pobuna« ili »Prljava sudbina«, dok će, primjerice, itekako uspješno duhoviti i ironični biti osvrti na stvarnost u pjesmama »Zdravo Marijo«, »Žaca«, »Ujo gastarbajter«, »Komercijalna ljubav«, »Nova umjetnost« ili »Vremenska prognoza«, dok će u odličnim »Kišnim razdragancima« Mrle kao autor teksta uspješno naznačiti strah od gubitka emocionalnosti i empatije u tom bezosjećajnom i često hladnom svijetu.


Riječko rock ludilo

Sve u svemu »LP ploča Vjeran pas« album je koji, ako imalo volite rock i Rijeku, morate imati jer on u cijelosti predstavlja jedan od najblistavijih meteorskih trenutaka riječkog rock ludila koje, hvala i Bogu i Vragu, traje i danas. I samo nek traje. Doprinos toj riječkoj rock priči svakako je i također dvostruki album »Jedina«, jednog od najčuvenijih Let 3 albuma, ploče koja je ponudila niz hitova (»Profesor Jakov«, »Drama«, »Tazi, tazi«…), uspješno se osvrnula na tradiciju (»Vjeran pas«, »Ciklama«), nastavila s dekonstrukcijom smisla poezije (»Otrovna kupačica«, »Viola«…), poigrala se ne samo s hrvatskim, već i slovenskim jezikom (»Maček v žaklju«), promovirala iznova Let 3 otkvačenost i pomjerenost… a sve to uz sjajan omot koji potvrđuje i pokazuje zašto su LP ploče bile bolje i od CD-a i od kazeta i od ovih današnjih digitalnih čuda i čarolija kod kojih dizajn i omot uopće nisu bitni.