Atraktivni koncerti

Liburnia Jazz Festival: Donosimo rezime 23. izdanja kultne glazbene manifestacije

Davor Hrvoj

Takuya Kuroda / Snimio Davor HRVOJ

Takuya Kuroda / Snimio Davor HRVOJ

Na otvorenju Festivala njegovu utemeljitelju i umjetničkom ravnatelju Elvisu Staniću uručena je Nagrada "Miroslav Sedak Benčić"



OPATIJA – Na nekoliko lokacija u Opatiji od 7. do 9. srpnja održan je 23. po redu Liburnia Jazz Festival. U pretprogramu tradicionalno je Opatijom povorku građana i turista peredvodio Puhački orkestar Lovran. Osim što je dodatno zagrijao potencijalnu publiku za Festival na kojem djeluje od samih početaka, Orkestar je na taj način ukazao na svoje djelovanje i edukativan karakter. Naime obiježio je živote mnogih lovranskih obitelji, jer iz gotovo svake je netko bi njegov član. Osim toga rasadnik je za mnoge jazz glazbenike.


Na otvorenju Festivala njegovu utemeljitelju i umjetničkom ravnatelju Elvisu Staniću uručena je Nagrada “Miroslav Sedak Benčić” Hrvatskog društva skladatelja za autorsko stvaralaštvo na području jazza. Dobio ju je za sveukupni autorski rad, uključujući album “Insomnia” objavljen u 2022. godini, kao i za značajan doprinos razvoju scene jazz glazbe u Hrvatskoj. Stanić je jedini umjetnik koji je dva puta dobio ovu nagradu. Jedan od razloga je organizacija Liburnia Jazz Festivala, koji je, uz riječki JazzTime, uz koji je i on usko povezan, odigrao važnu ulogu u popularizaciji jazza, utjecao na mnoge glazbenike i njihovo stilsko usmjerenje, kao i na njihov glazbeni ukus.


Zapravo, to je festival koji širi zarazu – posebice je poguban za mlađu populaciju sklonu visokim umjetničkim standardima. Jedan je to od razloga zašto je upravo kvarnerska regija poznata po iznimno bogatoj i dinamičnoj jazz sceni. Primjerice svi mlađi glazbenici koji u novije vrijeme sviraju na Festivalu, stasali su slušajući svoje idole na istoj pozornici.


O Elvisu Staniću, dobitniku nagrade HDS-a



Skladatelj, aranžer, producent, gitarist, harmonikaš, glazbeni pedagog i umjetnički direktor Liburnia Jazz Festivala Elvis Stanić (Rijeka, 1963.) jedan je od najsvestranijih i najosebujnijih hrvatskih glazbenika. Potvrđuju to i mnogobrojne nagrade i priznanja koje je dobio, među ostalima Status i Porin te odlikovanje Red Danice hrvatske s likom Marka Marulića. A sada i Nagrada “Miroslav Sedak Benčić” Hrvatskog društva skladatelja.


Stanićeva djela odaju karakter glazbenika za kojeg ne postoje tajne glazbenog zanata, a koji je ujedno maštovit, prepoznatljiv i kreativan. Poznat po tome da glazbi pristupa bez predrasuda, Stanić je vrhunski jazz šef. On bere plodove istarske masline, traži najzdravije povrće što uspijeva na crljenici, mrežu baca u mediteransko more, plovi njegovim obalama, ponekad razapne jedra i potegne preko Atlantika, a ponekad kočijom krene prema srednjoj i zapadnoj Europi ili Skandinaviji; promatra, upija, ubire i u svojoj konobi pohranjuje najvrednije različitosti, vješto ih razvrstava i prerađuje, te eksperimentirajući pronalazi recept za novo, autentično jelo domaće kuhinje. O odabiru začina, pak, ovisi kojem će se stilu više približiti: jazzu, popu, rocku, world musicu, latinu, fusionu, crossoveru…


Svoj je prepoznatljiv zvuk i izraz u osmišljavanju glazbe za novi album “Insomnia” usmjerio prema jazz-rocku. Za CD je snimio uglavnom vlastite skladbe pisane u tom duhu. Iako gitaru ne stavlja u prvi plan, pažljivi slušatelj ostat će zadivljen njegovom gitarističkom vještinom, sjajnim zvukom i improvizatorskom inventivnošću. Novina na ovom albumu je angažirani, narativni pristup, u iskazu tema koje se bave ekologijom i održivosti ljudske vrste u današnje doba globalnog zatopljenja i ostalih samouništavajućih čimbenika ljudske vrste. Njegov aktivizam rezultira iscjeliteljskom glazbom. Kao organizator i umjetnički ravnatelj Liburnia Jazz Festivala i glazbeno-obrazovnog projekta Jazz Ex Tempore, uz konstantnu kreativnu prisutnost u programu Jazz Time Rijeka od njegova prvog do tridesetog izdanja, Stanić je unaprijedio, podržao i nadahnuo lokalnu jazz scenu, dajući vjetar u leđa novim generacijama slušatelja i publike festivalskih jazz programa u kontekstu Kvarnera i šire.

Jazz Ultra


U nastavku na Maloj je ljetnoj pozornici nastupio je kvartet bas gitarista i skladatelja Dina Ivelje. U izvedbama njegovih skladbi pridružili su mu se gitarist Zvonimir Radišić, saksofonist Luka Vrbanec i bubnjar Leonard Berisha.


Upravo su oni djeca Liburnia Jazz Festivala; slušajući koncerte na njemu su se zapalili za jazz i učili taj glazbeni jezik koji su kasnije prilagodili svojim afinitetima i ukusu, a sami su na Krku pokrenuli novi jazz festival pod nazivom “Šilo meka jazza”. Tako je bio naslovljen i njihov koncert, koji je sadržavao skladbe s njihova istoimenog albuma. Bila je to pitka verzija jazza s primjesama pop i rock glazbe, što je publika prihvatila s oduševljenjem.


Oduševljenje je kulminiralo u nastavku koncertom kojim je japanski trubač Takuya Kuroda rasplesao publiku na Ljetnoj. Za ovu europsku turneju udružio se s dugogodišnjim suradnicima: saksofonistom Craigom Hillom, klavijaturistom Lawrenceom Fieldsom, bas gitaristom Parkerom McCalisterom i bubnjarom Davidom Frazierom.


Pokazali su da se snalaze u raznim podžanrovima jazza, od bebopa preko fusiona i popa do novih trendova. Težnju stavljaju na groove, repetativan prisup frazama, energične izvedbe i plesne ritmove. Iako su na krilima publike svirali do kasno u noć, nezasitni jazz partijaneri dozvali su ih na dodatak. Iste večeri kad i Split, i Opatija je imala svoju “Ultru” – “Jazz Ultru”.


Dino Ivelja Quartet / Snimio Davor HRVOJ


Svjetski orkestar


Drugog dana festivala na opatijskoj tržnici nastupio je Robert Mikuljan trio. Uz Mikuljana, koji je svirao krilnicu, klavijature, uključujući basove lijevom rukom, svirao je Aldo Foško, a bubnjeve Dušan Kranjc. Izvodili su standarde, među ostalima Jobimovu skladbu “The Girl from Ipanema” kojom su podsjetili na nedavno preminulu brazilsku bossa nova pjevačicu Astrud Gilberto. Bio je to još jedan u nizu edukatvnih i promidžbenih koncerata kojima Liburnia Jazz utječe na jazz scenu.


Oni koji su te večeri šetali Lungomareom nisu mogli odoljeti svima poznatim izvedbama iz filma “Blues Brothers”. SuperCover Bandu i njihovu Blues Brothers Projectu nije trebala žičana barijera da ih zaštiti od trulih jaja, povrća kojem je istekao rok trajanja i predmeta koji uz dobar izbačaj lete strelovitom brzinom na glazbenike i glazbala. Pružili su prvoklasnu zabavu. Njihova je publika plesala i pjevala. Dokaz da stare, dobre vrijednosti ne zastarijevaju.


Robert Mikuljan trio / Snimio Davor HRVOJ


Stare vrijednosti ispunile su i program kojim je zaključen festival. Osim što su na repertoaru bili znani standardi, fokus je bio na aranžmanima Petera Herbolzheimera. Svirao ih je Svjetski jazz orkestar Glazbenih mladeži pod ravnanjem Luisa Bonille.


Nakon audicije Orkestar svake godine, u organizaciji Hrvatske glazbene mladeži, uvježbava program u Grožnjanu, odakle poduzima kraću turneju. Ove godine nastupit će i u Poreču, Grožnjanu Puli te Monfalconeu. Osim uigranošću Orkestar je oduševio atraktivnim solistima, a kao improvizatori predstavili su se svi članovi, predstavnici mnogobrojnih zemalja.