EKO BROD

Riječke tvrtke razvijaju projekt ekološki prihvatljivih brodova: Imamo rješenja po principu “ključ u ruke”

Marinko Glavan

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

MEP, Sarda, Conmare i Zorović predstavile su zajednički projekt EKO BROD



Četiri riječke renomirane tvrtke u području pomorstva MEP, Sarda, Conmare i Zorović predstavile su zajednički projekt EKO BROD koji potiče prelazak na ekološki prihvatljiva putnička plovila.


Riječ je o projektu koji će, projektiranjem novih brodskih pogona na električnu energiju, ukapljeni prirodni plin(LNG) ili hibridnih pogona, omogućiti postizanje značajnih ušteda i veće ekonomičnosti operiranja plovilom, zadovoljavanje najnovijih standarda zaštite okoliša, produljenje radnog vijeka plovila kod prenamijenjenih plovila i visoku razinu stručnosti pomoraca u upravljanju ekološki prihvatljivim plovilima.





Obuhvaća projektiranje brodskih sustava u svrhu prenamjene postojećih plovila na konvencionalni pogon u plovila pokretana takozvanim dual-fuel sustavima, primjerice ugradnju hibridnih pogona u postojeće brodove, kao i projektiranje električnih i hibridnih pogona u novogradnjama te uslugu ugradnje sustava neprekidnog napajanja kritičnih brodskih sustava.


Projektna rješenja


Uz to, u sklopu projekta će biti izrađena i e-TMS aplikacija za praćenje potrošnje ekološki prihvatljivih vrsta pogona, poput električnih ili onih koji koriste ukapljeni prirodni plin(LNG), radi izračunavanja potrošnje i buduće planirane potrošnje na određenim rutama i postizanja veće učinkovitosti i ekonomičnosti upravljanja plovilom.


Projektom je predviđena i edukacija pomoraca u svrhu uspješne primjene aplikacije, kao i alternativnih sustava propulzije broda, korištenjem brodskih simulatora i primjenom posebno osmišljenog edukacijskog programa.


Ukupna vrijednost projekta je 7.1 milijuna kuna, od čega je 3,45 milijuna kuna bespovratnih sredstava osigurano iz Europskog fonda za regionalni razvoj, odnosno Operativnog programa Konkurentnost i kohezija.



Ciljana tržišta paketa EKO BROD, istaknuto je prilikom predstavljanja, su tržišta plovila na alternativni, ekološki prihvatljiv, pogon, a ciljne skupine činit će brodari i brodarske kuće u javnom i privatnom vlasništvu, lučke uprave te pomorci u segmentu priobalnog prijevoza.


– Cilj nam je projektiranje ekološki prihvatljivog brodskog pogona na brodovima u priobalnom, prvenstveno putničkom prijevozu. Iznašli smo nova projektna rješenja, po principu “ključ u ruke”, za projektiranje brodskih pogonskih sustava, kako za ugradnju u već postojeća plovila, tako i za novogradnje, rekao je Sanjin Udvardi iz tvrtke Zorović d.o.o..


Udružena ekspertiza


Neven Kundija, direktor MEP-a, tvrtke nositelja projekta istaknuo je kako je udružena ekspertiza četiriju tvrtki koje surađuju na projektu već rezultirala suradnjom s brodogradilištem Tehnomont u Puli, u razvoju hibridnog pogona za radno plovilo kakvo Tehnomont već ima u svojoj ponudi.



– Osim toga, razvili smo i softverski model koji omogućava da se u simulatoru testira potrošnja goriva s različitim pogonima, klasičnim, hibridnim, električnim ili na ukapljeni prirodni plin, na različitim rutama i u različitim uvjetima.


Brodovlasnicima će to omogućiti odabir pogona kojim će optimizirati svoje troškove, rekao je Kundija, dodajući kako je u sklopu projekta razvijen i model simulatora šezdesetmetarskog broda za prijevoz putnika, s različitim vrstama brodskog pogona koji omogućuje usporedbu troškova i emisija u okoliš, ovisno o vrsti pogona.


MEP je projekt predstavio i u Hamburgu, na najvećem svjetskom sajmu brodogradnje i nautike, a s obzirom na iskazani interes potencijalnih klijenata, u konzorciju očekuju veći broj upita i izlazak na međunarodno tržište.



Na pitanje novinara o dosadašnjem interesu tržišta, odgovorio je kako postoji već desetak upita o mogućnosti ugradnje alternativnih pogona, u prvom redu na brodovima za prijevoz putnika kao i na ribarskim brodovima.


Novinare je zanimalo i je li konzorcij do sad ostvario kontakte s Jadrolinijom, nacionalnim putničkim brodarom koji u planovima za obnovu svoje flote ima nabavku nekoliko brodova na hibridni pogon, no takvih kontakata, prema njegovim riječima, do sad nije bilo.