Boat Show

Plavi svijet Branka Šuljića: Vjernost Rijeci i riječkom sajmu

Branko Šuljić

Foto Damir Škomrlj

Foto Damir Škomrlj

Mijenjaju se vremena, lokacije, termini, nazivi i organizatori sajma, a neki izlagači ostaju mu vjerni. Skoro da bismo mogli reći: izlažu od prvog dana. Neki su uistinu prisutni gotovo od početka



Rijeka ima sadržajan vikend događanja na moru i uz more. Prvi put u istom terminu održavaju se dvije tradicionalne manifestacije – nautički sajam Rijeka Boat Show i velika regata Fiumanka s popratnim događanjima. Šteta jedino što je termin jesenski, odnosno što kasni tjedan dana u odnosu na meteorološke prilike. Ali, što se može, tako je diktirala viša sila!


Kiša, jugo, tamni sivi oblaci kroz koje se tek na trenutak sramežljivo probijalo sunce. Tako je i iz te se kože ne može pobjeći! Nekome treba vjetar, i to s kojim Boforom više, drugi bi rađe da ne puše. Kiša nikome ne odgovara, a ona je nemilosrdno lijevala. Svi su zazivali sunce, aktivni sudionici i pratitelji. A, praktički još jučer vapili smo baš za kišom, sunca i topline bilo nam je »preko glave«. Nemoguće je ugoditi svima i u svakom trenutku.


Važnost održavanja


Počelo je u petak nepopularnom odlukom – otkazana je Press regata, za njen poredak poslužit će plasman s velike Fiumanke. Jedrenje nikome nije padalo na pamet. Pa se malo smirilo, tek da se održi otvaranje sajma. Subotnja događanja temom su drugih tekstova u ovoj novini, nećemo duplirat. Nastavak teksta poklanjam sajmu.




Rijeka Boat Show 2020 pamtit će se prvenstveno po tome što je uopće održan. Organizatori zaslužuju priznanje za upornost, moglo bi se reći čak i tvrdoglavost. U vremenu kad su otkazivani mnogi veliki i renomirani svjetski sajmovi oni se nisu predavali. Riječki sajam se održava, bez obzira na njegovu veličinu i ovogodišnju posjećenost.


»Napiši da je najvažnije što se sajam održava«, rekao mi je uvaženi gospodin Juraj Karninčić, umirovljeni kapetan duge plovidbe, Bračanin s riječkom adresom. Slično su komentirali i ostali sugovornici, izlagači i posjetitelji. Ohrabruje i podatak što smo ga čuli prilikom otvorenja, da je ovogodišnji sajam 40 posto veći od lanjskog! Osobno takav dojam nisam stekao, ali vjerujem organizatorima!


Koliko je bilo izlagača, što su predstavili, što je posjetitelje najviše zanimalo, koji je brod bio najveći, a koji najskuplji, time se ovdje nećemo baviti. Druga je to tema. Mene je dojmilo što sam sreo dugogodišnje poznanike iz domaće nautičke djelatnosti, redovite izlagače na riječkom sajmu. Mijenjaju se vremena, lokacije, termini, nazivi i organizatori sajma, a oni mu ostaju vjerni. Skoro da bismo mogli reći: izlažu od prvog dana. Neki su uistinu prisutni gotovo od početka, tada s tvrtkama u kojima su bili zaposleni, jer kada je riječki sajam pokrenut, privatne tvrtke i obrti u nas su bili rijetkost.


Ručne pumpe


Promjenom gospodarskih odnosa mnogi su privatno nastavili raniji posao. I obavezno sudjeluju na sajmu, kao da im netko naređuje! Drugi su se uključivali kasnije, ulaskom u nautičko poslovanje, malu brodogradnju ili trgovinu. Važno je istaknuti – nisu svi iz Rijeke, ali su joj vjerni! Jedan od tih u petak me prvi pozdravio na Gatu Karoline Riječke – Goran Popara iz Zagreba. Obiteljska tvrtka Arba nautika, što ju je pokrenuo Boško Popara, prisutna je valjda od prvog primjerka brodice Arba 500. Slična je priča s proizvođačem gumenjaka Barracuda brodovi, također, iz Zagreba.


Najstariji nautički sajam

Sajam u Rijeci najstariji je nautički sajam u Hrvatskoj i na širem prostoru bivše države. Pokrenut je 1984. i godinama se zvao Nautica. Počeo je na Trsatu, u Dvorani mladosti, s time što je prve godine nekoliko brodica bilo predstavljeno u moru. Bile su vezane na današnjoj Rivi Boduli, tada se zvala Tršćanska obala. S tog morskog dijela prvog sajma u pamćenje mi se urezala plastična barka, ne duža od pet metara, koju je pokretao mali unutarnji diesel motor Yanmar. Kako sam se za njega »zapalio«! Naumio sam ga kupiti i jedva me prijatelj, strojarski inženjer, uvjerio da mi takav motor nije potreban, da je on za profesionalce koji imaju puno sati plovidbe. Kasnije te motore nisam viđao.
Potom je godinama sajam bio postavljen samo na Trsatu. Dvorana mladosti s vremenom je postala tijesna, pa se pokraj nje podizao šator, a sve više plovila izlagano je na otvorenom. Morsku lokaciju dobio je u hrvatskoj državi!

Duži staž od njih na riječkom sajmu imaju domaći izlagači – Boris Šikić i Vjekoslav Lukšić. Prvi je proizvođač, vlasnik tvrtke M. H. I. iz Rijeke. Njegov su forte gumenjaci Dumi što su davno zaplovili izvan hrvatskih granica. U proizvodnoj gami ima i stakloplastične brodice, ali njih manje gradi. Vjekoslav Lukšić direktor je tvrtke Motonavis koja zastupa više poznatih inozemnih proizvođača.


Najpoznatiji su brendovi izvanbrodski motori Suzuki i gumenjaci Zodiac. Nikako ne smijemo zaboraviti jednog malog i skromnog obrtnika. Njega nema na medijskim naslovnicama, niti na istaknutim sajamskim puzicijama. Ljubomir Šepinski, vlasnik kovinotokarske radnje iz Jurdana, redovno na svim sajmovima izlaže ručne pumpe.