The Ocean Race

Plavi svijet Branka Šuljića: Svjetski rekord nasred oceana

Branko Šuljić



Minuli tjedan protekao je u znaku jedrenja. Danas je završnica 24. Fiumanke. Glavna regata, Fiumanka 2023. jedrila se jučer. Red bi bio današnji tekst posvetiti najvećoj jedriličarskoj manifestaciji našeg kraja, nadasve regati što je u središtu pažnje, a koja u Riječki zaljev dovodi velika imena jedriličarskog sporta, velebne i atraktivne brodove koji su prvi prošli ciljem mnogih regata.


Sve o velikoj Fiumanki i njezinu ishodu donosi naš list na drugim stranicama. To ne znači da ne bih mogao o njoj nešto napisati. Ali… tehnologija pripreme novine za tisak zahtijeva ranije pisanje teksta i njegovu predaju u redakciju. Prije glavne regate.


Ipak, odlučio sam današnju temu namijeniti jedrenju. Kada već nije naša regata, neka bude ona što brodi svjetskim meridijanima i paralelama. U našoj javnosti nije razvikana, dok je istinski zaljubljenici u jedrenje pažljivo prate. A nije masovna, nego je skromna brojem sudionika.




Regata nazvana The Ocean Race jedri se oko globusa, u etapama, u završnici je ostalo pet posada. Da je izuzetno zahtjevna, ne treba isticati. Startala je u španjolskom Alicanteu 15. siječnja, a dolazak pobjedničkog broda na cilj u talijanskoj Genovi očekuje se oko 1. srpnja. Nisu čitavo vrijeme jedrili, neki su na moru boravili kraće, drugi duže.


Više stotina milja


Regatu nismo pratili od početka, pa neću ni sada iznositi izvještaje s morskih prostranstava, koga zanima, taj zna, većinu čitatelja imena, plasmani, postignuta vremena i događanja na oceanima previše ne zanimaju. Pozabavit će se tek jednim detaljem – brzinom jedrenja. Tijekom regate postavljen je novi svjetski rekord u broju preplovljenih milja u jednom danu, tijekom 24 sata.


U zadnjoj prekooceanskoj etapi između Newporta u SAD-u i Aarhusa u Danskoj rekord je postavila ekipa »Holcim PRB«, koju vodi skiper Kevin Escoffier. Za 24 sata oni su preplovili 622,58 milja. Prosječna brzina jedrenja bila im je 25,94 čvora. Rekord se odnosi na jednotrupne jedrilice, takve sudjeluju na The Ocean Race, u klasi IMOCA. Svjetski rekorder dosad je bila jedrilica »Comanch«, koja je 2015. godine u jednom danu prešla 618,01 milju. Dosadašnji rekord regate The Ocean Race bio je 602 milje tijekom 24 sata, koji je prije pet godina ostvarila ekipa »AkzoNobel«. Zanimljivo je spomenuti da je više milja od dosadašnjeg rekorda regate napravila i ekipa »11th Hour Racing Team« – preplovili su 611,9 oceanskih milja. Volio bih vidjeti te »majstore« na našoj Fiumanki. U Riječkom zaljevu milje su izuzetno dugačke…


Idealni uvjeti!


Na dan postizanja rekorda, prema stručnim ocjenama, uvjeti na moru bili su idealni. Vjetar je puhao brzinom između 25 i 30 čvorova, a more je bilo malo valovito. Taj pojam »malo valovito« za Atlantski ocean ne smijemo promatrati kroz prilike našeg Jadrana. Bio sam na Atlantiku po tom malo valovitom moru. Tako su mi govorili, a ja ga nisam takvim doživljavao. Ali, tko se upušta u jedrenje oko svijeta, na sve je spreman, svašta je prošao, pa taj može govoriti o malo valovitom moru nasred oceana. Nije zanemariva ni činjenica da na takvim regatama uglavnom sudjeluju profesionalci, iskusni oceanski jedriličari koji su globus oplovili više puta, sami i s posadom, etapno i bez zaustavljanja. Rijetki su među njima oceanski debitanti i takve zapadaju manje važne uloge u brodskoj hijerarhiji. Iako, ima i iznimki, kada su debitanti čitava posada, uključujući skipera. Upoznao sam svojedobno jednu takvu ekipu. Ne kompletnu posadu, ali skipera i još nekoliko sudionika velikog pothvata.


Bit će od tada 25 godina, možda i koja više, a priča je tim zanimljivija što glavne uloge imaju Ukrajinci. Protekom godina dosta toga pokupi zaborav, ali je u bogatoj arhivi sačuvan novinarski blok s bilješkama. Dovoljno za podsjećanje. Za današnje vrijeme naprosto nevjerojatno, a i tadašnje. Brod koji je oplovio svijet našli smo na Lošinju, preciznije u Nerezinama, u tamošnjem škveru. Velebni maksikrstaš, velikan svjetskih mora i oceana vezan uz lukobran uvale Biskupija. A taj lukobran bio je, onda i danas, potopljeni brod »Mirna«, koji je nekad plovio u floti Lošinjske plovidbe.


Brod »Hatman Sahaidaichny« sudjelovao je 1993./94. godine na Whitebread regati oko svijeta, koja je trajala od rujna do svibnja. Skiper je bio Jury Semenjuk, sjećam se, dugo smo razgovarali. U jedriličarski sport nisam previše involviran, ne pratim ga poput ribolovnog, ali nešto znam. I mislim da je tadašnja Whitebread regata današnja The Ocean Race. Više puta mijenjala je ona nazive, kako su se mijenjali sponzori. Ako griješim, neka mi jedriličarski svijet ne zamjeri.


Gradnja u tvornici aviona


Dugo sam i detaljno razgledavao ukrajinsku jedrilicu, sve što me zanimalo, Jury je odgovarao. Brod »Hatman Sahaidaichny« građen je 1993. godine u Ukrajini, ne u brodogradilištu, nego u tadašnjoj tvornici vojnih aviona u Harkivu. Tamo su imali izvanredne mogućnosti i mogli su koristiti sve specijalne ekstralake materijale. Projektirao ga je Amerikanac Bruce Farr, koji je projektant mnogih krstaša za regate oko svijeta.


»Hatman Sahaidaichny« pripada klasi krstaša WOR 60, druge generacije Whitbread brodova. Dugačak je 19,6 metara, širok 5,2, s gazom od 3,8 metara.


Jarbol je visok 27 metara. Glavno jedro imalo je tada površinu 120 četvornih metara, genova 85, a najveći spinaker 300. Za plovidbu bez jedara imao je motor od 75 KS, a uz njega deselinizator i generator za struju. Usprkos ekstramaterijalima, »Hatman« je težak oko 13 tona. U skučenoj kabini bila su tri kompjutera. Jedan komunikacijski, drugi meteorološki, u kojemu je stalno pohranjena vremenska prognoza za sedam dana unaprijed na planiranoj ruti plovidbe. Treći kompjuter mogli bismo nazvati navigacijskim, iako je mnogo više od toga. Njegov je zadatak, između ostaloga, postizanje optimalnog kuta broda prilikom jedrenja. Jasno, brod je opremljen radarom, tri GPS uređaja, te ostalom elektronikom potrebnom za oceansku navigaciju i dugu plovidbu. Mogu samo zamišljati kako su opremljeni današnji brodovi koji sudjeluju na The Ocean Race. Zapamtio sam još jedan detalj – Jury Semenjuk nije jedriličarski profesionalac, nego znanstvenik, fizičar, tada zaposlen u ukrajinskom Parlamentu kao analitičar. Na regati oko svijeta posadu je sačinjavalo deset Ukrajinaca i dvojica Hrvata. Baš bih volio znati gdje je danas taj ukrajinski brod, kako se zove, tko mu je vlasnik, čiju zastavu vije.